Monday, January 3, 2011

Impian VS Harapan

Bismillahirrahmanirrahim…

Hari ini saya bercuti untuk menemani anak ke sekolah. Walaupun telah berada di Tingkatan Tiga tetapi saya tetap ingin bersamanya pada hari pertama ke sekolah setiap kali melangkah ke tahun baru. Ya anak merupakan harta yang tidak ternilai harganya. Kasih sayang tidak berbelah bagi, kesakitan anak ingin dikongsi dan doa buat anak tidak pernah putus di hati. Hari ini juga saya bangun seawal pagi, sarapan perlu disediakan agar perut anak terisi sebelum ke sekolah.

Esok merupakan hari pertama saya bekerja pada tahun 2011 ini. Dalam diri ini, hasrat begitu tinggi untuk melakukan perubahan iaitu memelihara akhlak dan juga peribadi. Kurang bercakap lebih mendengar, berbual kosong ingin sekali dijauhi agar waktu di pejabat penuh terisi kerana kerja juga merupakan satu ibadah kerana disitulah punca rezeki. Kesabaran amat diperlukan kerana sahabat di pejabat pelbagai ragam, sifat marah ingin sekali saya hindarkan kerana di pejabat juga memerlukan ketenangan. Suasana mesra dan harmoni menjadi idaman agar pulang ke rumah fikiran lapang tanpa gangguan.

Sebagaimana biasa seperti tahun-tahun yang lepas, tuntutan kerja saya banyak melibatkan tugas di luar pejabat. Pastinya tuntutan perjalanan dan penginapan saban bulan tidak pernah terkecuali. Saya amat bimbang seandainya terlebih tuntutan perjalanan kerana ianya bukan hak kita, maka apa yang kita ambil tidak terlepas akan dipersoalkan pada hari kemudian. Rezeki yang halal amat diharapkan kerana untuk keluarga rezeki tersebutlah yang dibelanjakan. Yang penting kita berusaha untuk tidak mengambil sesuatu yang bukan hak kita kerana kalau sudah rezeki ia tidak akan ke mana, dalam genggaman juga akhirnya.

Pastinya di pejabat tugas sedia menanti. Merancang, menyelidik merupakan tugas yang pasti termasuk menyediakan laporan dan juga khidmat kepakaran. Saya amat bahagia dengan tugasan yang diamanahkan kerana saya amat berminat dalam menjalankan kajian. Kepuasan tidak terhingga apabila sesuatu kajian berjaya disempurnakan kerana dalam masa yang sama saya memperoleh pelbagai pengetahuan, pengalaman dan juga kepakaran. Yang utama, semangat kerja dalam pasukan akan diteruskan kerana pelbagai kepakaran yang diperlukan untuk menyempurnakan sesuatau tugasan.

Rezeki bukan bergantung kepada pangkat dan wang ringgit sahaja. Ketua yang adil dan baik, sahabat yang setia, teman sejati dan kasih sayang yang tulus juga merupakan rezeki yang yang sangat berharga kerana ia membuatkan kehidupan kita tenang dan bahagia. Ya, gembirakah kita seandainya kehidupan kita disalut kemewahan tetapi hati tidak gembira kerana begitu ramai yang memusuhi dan menjauhi kita. Bahagiakah kita seandainya tugasan yang diberi tidak kita minati, walaupun pangkat dan kuasa kita miliki. Justeru paling mustahak kita mengetahui dan mengenal pasti apa yang dicari, apa yang kita mahu dan hajati. Elakkan mengikut kemahuan dan kehendak orang atau perasaan kecewa menyebabkan tindakan yang diambil mengikut perasaan. Menyesal kemudian tiada gunanya, justru adalah lebih baik berfikir panjang sebelum bertindak.

Tidak dapat dinafikan, cuaca bukannya sentiasa cerah, kadangkala redup dan ada ketikanya hujan disertai guruh pula. Terimalah hakikat kehidupan kita di pejabat begitu juga, bukan semua perkara dapat memenuhi selera kita. Adakalanya kedapatan yang menyakitkan mata, memudaratkan telinga serta mengguris rasa. Terimalah orang lain seadanya kerana sebagai manusia pasti kita ada kekuatan dan kelemahan yang perlu dihargai kerana Allah jadikan kita semua untuk saling melengkapi. Firman Allah SWT yang bermaksud “ Hai manusia, sesungguhnya Kami ciptakan kamu dari seorng lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di sisi Allah ialah orang yang bertakwa: (Surah Al-Hujurat: 13)

Saya mengerti, bukan mudah untuk bersabar, bukan senang untuk memaafkan tetapi kita mesti berusaha tanpa putus asa kerana sabar dan maaf merupakan sumber ketenangan yang sangat kita idamkan. Marilah kita mulakan langkah untuk mendekati diri dengan orang yang berbudi dan berbakti serta tahu menghormati. Usah ragu untuk menjauhkan diri daripada mereka yang suka mengumpat dan mengeji, kesalahan orang lain yang sentiasa dicari dan kelemahan diri sendiri tidak pernah diakui. Diam lebih baik daripada berbicara seandainya ia lebih memudaratkan diri kita. Musuh jangan dicari, sahabat yang tinggi budi hendaklah sentiasa dihargai dan dingati.

Moga anda dan saya, sentiasa memperoleh hidayah Allah dalam melayari liku kehidupan yang sentiasa mencabar dan menguji kesabaran kita. Amin…

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment