Sunday, February 13, 2011

Kekasih Oh Kekasih

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah umur kita masih panjang, itulah pemberian Allah untuk kita hambanya agar berterusan melakukan kebaikan. Justeru berhati-hatilah dalam tindakan termasuk juga dalam membuat sambutan terhadap apa jua hari dan program yang dirancang. Setinggi kesyukuran saya panjatkan ke hadrat Allah SWT kerana semakin ramai yang menyedari dan menginsafi bahawa sambutan hari kekasih “valentine day” bukan ajaran Rasulullah SAW yang tidak sepatutnya menjadi ikutan kita. Syabas kepada akhbar yang mutakhir ini berusaha keras untuk memberi peringatan kepada pembacanya agar tidak sesekali membuat sambutan ‘berkasih sayang’ pada hari tersebut. Sesungguhnya peranan media amat hebat kesannya. Seandainya unsur pendidikan kerohanian diterapkan, pasti akan ada insan yang tersentuh perasaannya, tercuit jiwanya dan sekali gus mampu mengetuk pintu hatinya. Ya dalam berdakwah..dalam menyampai ilmu ke arah kebaikan, usah cepat merasa puas hati, jauhi daripada perasaan kecewa dan cepat berputus asa. Ingatlah, kerja dakwah tugas kita, tetapi berserahlah kepada Allah untuk memberi petunjuk dan hidayah kepada hambaNya. Yang penting kita hanya perlu berusaha.

Firman Allah SWT yang bermaksud ‘’Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat cara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu dan bagi aku agamaku” (Surah Al-Furqan:74).

Untuk anak-anakku dan para remaja sekalian, pastikan dalam benak fikiran tiada istilah hari kekasih yang menjenguk minda kalian. Kasih sayang kita tidak memerlukan hari tertentu untuk diraikan kerana ianya berterusan selagi hayat dikandung badan. Kecintaan dan kasih sayang kita kerana Allah, ketidak sukaan kita juga kerana Allah. Usah ragu-ragu untuk menolak segala bentuk budaya yang sentiasa mengintai kelalaian kita; untuk mencari ruang dan peluang untuk bertapak di hati kita. Seandainya kita tidak bersedia dengan ilmu dan amal, maka kecundanglah kita dek tuntutan hawa nafsu yang tiada batasnya.

Usah difikirkan hari kekasih, tetapi marilah sama-sama kita membesarkan hari kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Selasa ini, 12 Rabiulawal marilah kita melangkah dan bertekad untuk terus menyemarakkan kecintaan kita kepada Rasulullah SAW. Rancangkan pengisian semaksimum mungkin agar kehebatan Rasulullah dapat diketahui, akhlak Rasulullah dapat dicontohi dan kepimpinan Rasulullah dapat diteladani. Sesungguhnya Rasulullah suri teladan yang amat perlu bagi kita umat Islam contohi agar kita tidak sesat dalam melayari kehidupan ini.

Amat kita kesali seandainya sambutan Maulidur Rasul ini diraikan sekadar sebagai memenuhi tradisi seperti mengadakan perarakan besar-besaran tetapi solat dan ibadat lain pula dikesampingkan. Yang utama jadikan titik tolak majlis yang direncanakan sebagai suatu program rutin yang boleh dilaksanakan secara berterusan samada saban minggu atau saban bulan. Sesungguhnya Rasulullah SAW amat menitik beratkan tentang pembersihan hati dan roh kerana ia merupakan pemangkin kepada kesedaran tentang halal dan haram; dosa dan pahala; serta syurga dan neraka. InsyaAllah, masyarakat hatta anak remaja yang terdidik dengan rasa takut terhadap azab Allah akan segera melaksanakan perintah Allah dan berusaha keras untuk menjauhi perbuatan yang dimurkai Allah.

Anda dan saya, marilah kita bersama-sama untuk menonjolkan kebaikan dan kehebatan Islam dalam diri kita agar ia dapat dicontohi oleh mata yang memandang serta telinga yang mendengar. Kadang kala orang bukan Islam sendiri menjadi keliru kerana kita gagal mempamerkan kebaikan Islam dalam diri kita. Umur kita berterusan meningkat, maka sewajarnya perubahan diri perlu berlaku seiring dengan kematangan dan peredaran waktu. Saya sendiri, azam dan tekad dibuat setiap hari tetapi alangkah kecewa kerana kadang kala saya sendiri gagal untuk memenuhi. Keadaan sekeliling dan situasi yang dihadapi, sentiasa menguji ketabahan diri, perasaan marah sukar ditolak ketepi kerana kesabaran diri belum cukup tinggi.

Apabila sakit mata memandang, apabila kedengaran butiran yang membingitkan; maka ringan sahaja mulut untuk menyatakan ketidakpuasan. Akibat kelemahan diri ini, demi mengelakkan daripada penyakit hati terus bertapak memusnahkan diri, justeru saya mengambil langkah untuk berlalu pergi kerana saya tidak cukup kuat untuk berhadapan dengan ujian sebegini. Begitu lah kita, tidak hebat dan tidak sempurna tetapi amat teringin untuk menjadi hamba yang dikasihi Allah, amat mengharapkan petunjuk dan hidayah Nya sentiasa kerana tidak mahu gagal lagi untuk menggantikan sifat marah kepada sifat sabar, sifat kedekut kepada pemurah, dan meletakkan kecintaan kepada Allah dan Rasul mengatasi segalanya.

Firman Allah SWT yang bermaksud; “Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas, kerana dia melihat dirinya serba cukup. Sekali-kali tidak hanya kepada Tuhan mu lah kamu kembali (Al-Alaq: 6-8).

Mudah-mudahan 12 Rabiulawal disambut dengan penuh pengertian dan keinsafan; untuk menzahirkan kecintaan yang unggul kepada Rasululullah SAW. Ya ..sesungguhnya dan semestinya kehidupan Rasulullah merupakan model terbaik untuk dijadikan ikutan, akhlaknya relevan sepanjang zaman untuk dijadikan contoh dan juga pedoman buat semua manusia tanpa ada pengecualian.

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment