Saturday, February 26, 2011

Pentingnya Perkongsian

Bismillahirrahmanirrahim…

Sungguh indah kenangan di Pulau Pangkor. Selama tiga hari berada di sana, sempat juga saya menjamah laksa goreng walaupun pedas tetapi rasanya sungguh lazat. Kami menyewa satu van untuk mengeliling Pulau. Kami mengambil peluang untuk singgah di kilang memproses ikan dan sotong. Pelbagai hasilan laut dibeli sebagai ole-ole buat rakan di pejabat serta untuk keluarga yang setia menanti di rumah. Selain itu, kami turut menyaksikan keindahan alam yang amat mengagumkan. Melihat matahari terbenam juga sudah mencukupi untuk membuktikan betapa hebatnya ciptaan Ilahi. Subhanallah…

Alhamdulillah banyak sungguh yang telah saya pelajari. Sepanjang menjalankan tugas di Pangkor saya diamanahkan untuk memberi ceramah tentang tatacara menjalankan Kajian Tindakan. Ya, dalam memberi ceramah atau kursus saya cukup risau seandainya peserta tidak dapat memahami apa yang saya sampaikan. Berceramah perlukan kemahiran kerana bukan mudah untuk menarik perhatian orang agar bersama kita sepanjang kita berceramah. Wajah peserta boleh menterjemahkan seribu makna sama ada mereka suka mendengar celoteh kita, dapat memahami apa yang disampaikan atau mungkin kaedah penyampaian kita amat membosankan.

Walau bagaimanapun, apa yang penting adalah kesungguhan dan keikhlasan kita untuk berkongsi ilmu yanag ada. Harapan begitu tinggi supaya ilmu yang diberi dapat disebar luaskan, dikongsi untuk sama-sama dimanfaatkan. Saya sungguh seronok apabila berpeluang menyampaikan ceramah kerana ia dapat membantu menajamkan lagi pemikiran di samping mendidik kita untuk menjadi lebih fokus terhadap apa yang dilakukan.

Sepanjang mengendalikan kursus ini, saya amat terharu melihat kesungguhan peserta untuk mempelajari perkara baru. Mereka sentiasa berada di dewan ceramah tepat pada masa; dan aktiviti kumpulan pula dilaksanakan dengan penuh kesungguhan. Begitulah kita, sepatutnya apabila datang dengan niat untuk menuntut ilmu maka berusahalah untuk menguasai ilmu tersebut semaksimum yang boleh. Bukan senang untuk berjumpa, dan bukan mudah untuk memahami dan menghayati sesuatu yang baru. Maka rebutlah peluang yang ada agar kehadiran ke kursus tidak menjadi sia-sia.

Saya teringat pesanan seorang pakar motivasi iaitu, apabila kita mendengar kuliah, ceramah atau apa jua bentuk majlis ilmu, pastikan kita hadir dengan niat yang betul. Katanya, usah kita menghadirkan diri dengan cawan yang penuh terisi airnya, kerana dibimbangi air akan tumpah atau dalam ertikata lain tiada apa yang boleh ditambah lagi; tetapi seandainya kita datang dengan cawan yang kosong atau separuh terisi, pastinya masih ada ruang untuk diisi dan dipenuhi. Ya benar sekali..kalau kita tidak tahu, kita perlu mempelajari dan mengamatinya tetapi sekiranya kita sudah tahu anggaplah ia sebagai sesi pengukuhan untuk memantapkan pengetahuan. Adakalanya, kita gemar menjadi pengkritik yang sering tercari-cari akan kekurangan dan kelemahan yang menyebabkan kita hilang fokus dan arah tujuan. Sewajarnya minda kita sentiasa positif dengan menerima kelemahan serta kekurangan serta mengerti hakikat wujudnya perbezaan.

Sebagai penceramah, tugas tersebut tidak semudah yang dijangka. Persediaan yang rapi amat perlu bagi meraih keyakinan para pendengar. Apa yang ingin disampaikan perlu dirancang secara teliti dan rapi supaya objektif kursus dapat dicapai. Penerangan perlu jelas kerana amanah yang diberi perlu dilaksanakan secara berkesan. Doa tidak boleh dilupakan, pertolongan Allah amat diperlukan agar lancar dalam memberi ucapan.

Firman Allah SWT dalam Surah Thaahaa boleh dijadikan amalan doa sebelum memberi ucapan: “Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, mudahkanlah untukku segala urusanku, dan lepaskanlah kekakuan daripada lidahku supaya mereka mengerti perkataanku” (Surah Thaahaa: 25-28)

Harapan saya, agar sedikit ilmu yang dikongsi akan menjadi ilmu yang bermanfaat. Alangkah baiknya kalau ianya dapat disebar luaskan kepada sesiapa yang memerlukan. Anda dan saya, moga Allah mempermudahkan kita dalam segala urusan, membimbing kita agar tidak tersasar dari landasan, dan yang paling utama kehidupan kita memperoleh keberkatan.

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment