Sunday, April 25, 2010

Cakna Minda

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ini bukan hari kerja. Sambil menyediakan sarapan pagi, saya menonton rancangan Tanyalah Ustaz di TV9. Rancangan ini amat bagus untuk kita tontoni sekurang-kurangnya walaupun sedikit kita akan memperoleh ilmu baru atau membantu memperkukuhkan lagi kefahaman kita terhadap ilmu yang sedia ada. Maklumlah lima hari seminggu bekerja di ofis, kadangkala terasa diri kekosongan dengan ilmu pengubat hati. Ya kita berlumba-lumba untuk hebat di dunia tetapi kita lupa tentang akhirat yang kekal abadi. Kematian tidak mengenal usia, tidak mengira masa dan ketika, yang penting kita perlu sentiasa mempersiapkan diri untuk menghadapinya.

Kematian itu pasti, syurga dan neraka juga benar. Saya dan anda mungkin sering terlupa, lalai dan cuai. Nikmat Allah kita tidak manfaatkan dengan baik. Kita berikrar dengan Allah dalam solat lima waktu "Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah jua..." Marilah kita sama-sama merenung sejenak, muhasabah diri kita, nilai balik apa yang telah kita lakukan semalam dan sebelum ini. Adakah kita benar-benar menjadi hamba Allah yang beriman dan bertaqwa, melaksanakan segala suruhanNya dan meninggalkan segala laranganNya. Kita masih belum terlewat, kenapa tidak kita sama-sama berusaha berganding bahu, saling ingat-mengingati ke arah kebaikan. Marilah kita tanamkan azam, bulatkan tekad untuk sentiasa mentaati Allah, mudah-mudahan redha Allah akan menjadi milik kita. Marilah kita sama-sama betulkan iman kita, tingkatkan amalan kita dan sentiasa menjaga keikhlasan hati kita. Perjalanan kita masih jauh.

Menurut Ustaz Zamri tadi, manusia iaitu kita wajib berubah ke arah kebaikan, ia bukan satu pilihan kerana kita semua tak nak masuk neraka, semua nak masuk syurga. Jadi kita perlu sentiasa berfikir sama ada apa yang kita lakukan betul atau salah, mendatangkan dosa atau mendapat ganjaran pahala. Untuk pagi ini saya dan anda, buat permulaannya marilah sama-sama kita menanamkan azam untuk solat pada awal waktu. Masuk waktu, selepas kedengaran laungan Azan, jangan bertangguh lagi… kerana laungan azan menyeru kita untuk bersolat dan menuju kejayaan. Siapa yang tak nak berjaya dalam hidup? Ya..kalau boleh sebelum masuk waktu dah ambil wudhuk kerana tidak sabar untuk menyembah Allah, untuk berdoa kepadaNya memohon keampunanNya dan melefazkan kesyukuran kerana masih dikurniakan dan dikekalkan nikmat yang dianugerahkan kepada kita. Bayangkanlah seandainya Allah menarik balik nikmat tersebut daripada kita.. agaknya mampukah kita menghadapinya?

Untuk itu, marilah kita praktikkan apa yang terkandung dalam surah Al-Asr: Firman Allah; "Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, dan nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.." InsyaAllah saya dan anda, marilah sama-sama kita berpesan dengan kebenaran dan berpesan dengan penuh kesabaran...

Bertemu lagi...

No comments:

Post a Comment