Saturday, April 24, 2010

Ingatlah Waktu Sihat Sebelum Waktu Sakit

Bismillahirrahmanirrahim...

Nikmat Sihat

Alhamdulillah saya masih diberi kekuatan oleh Allah SWT untuk terus menulis dalam blog ini. Ramai sahabat yang SMS bertanyakan apa yang mendorong saya untuk menulis... Ya pastinya saya ingin sekali berkongsi pengalaman dan pengetahuan serta ilmu yang sedikit yang ada pada diri saya bersama para pembaca sekalian.

Saya terpanggil untuk menulis selepas saya diuji dengan kesakitan. Alhamdulillah, ujian Allah untuk saya agar saya tidak terus lalai dan leka dengan nikmat dunia semata-semata. Ujian yang saya tempuh telah membuatkan saya sering memikirkan tentang kematian, cukupkah persediaan yang telah saya lakukan untuk melayakkan saya mendapat syurga Allah dan ditempatkan disisi orang yang beriman. Betul kata Ustaz dalam program Tanyalah Ustaz di TV9 bahawa “ujian merupakan guru yang tidak bercakap dan merupakan pendidikan dalam diam”. Tepat sekali. Ujian kesakitan yang menyebabkan saya terlantar di katil selama tiga bulan membuatkan saya sering muhasabah diri. Selama lebih empat puluh tahun menjalani kehidupan, adakah saya berlaku adil dengan diri saya sendiri dan sejauh manakah saya telah menggunakan nikmat Allah untuk melaksanakan apa yang diperintahkan Allah dan meninggalkan segala laranganNya.

Beginilah kisahnya... Ujian kesakitan yang menyedarkan aku tentang nikmat sihat. Tidak dapat aku lupakan, tanggal 4 September 2009 aku ke Terengganu kerana urusan kerja. Aku bersama rakan setugas Dr. Latip perlu melaksanakan kajian di lima buah sekolah terpilih di Kuala Terengganu. Sebelum ke Terengganu, aku dapat merasakan badanku agak amat lemah dan tidak bermaya. Mungkin faktor bulan puasa menyebabkan aku agak keletihan.

Setibanya di lapangan Terbang Sultan Mahmud aku sudah tidak mampu melangkah lagi dan terpaksa dipimpin keluar dari balai ketibaan. Abang Hamzah dan adik Ani menunggu ketibaanku. Aku terus dibawa ke Hospital Sultanah Nur Zahirah dan dimasukkan ke bilik rawatan kecemasan. Mukaku pucat lesi. Doktor terus memberi rawatan segera dan 1 beg darah disalurkan ke badanku. Doktor menjelaskan HB ku hanya 4.0 sahaja, amat rendah dan beliau berasa hairan kerana aku amat berani berhadapan dengan risiko sedangkan hakikatnya aku tidak sedar bahawa keadaan kesihatan ku membahayakan diri sendiri.

Apabila darah dimasukkan, aku menaruh harapan agar segera sembuh dan berpeluang untuk menjalankan tugas rasmi yang diamanahkan kepadaku. Alhamdulillah doktor lebih arif dengan keadaanku dan aku seterusnya dimasukkan ke Wad 5E/F. Keesokannya sekali lagi aku dimasukkan darah kerana HB masih rendah. Pada hari ini dijangkakan dua beg darah akan disalurkan ke badanku. Malangnya apabila darah disalurkan, badanku telah menunjukkan tindak balas tanpa diduga. Aku menggeletar dan kejang serta berpeluh sehingga membasahi baju. Aku terasa badan seperti mengecil dan mengeras, sehinggakan terlintas dif ikiran, masih panjangkah umurku. Pada waktu itu, yang aku ingat hanya Allah, kerana kepadaNya sahaja aku mohon pertolongan dan bergantung harap. Surah At Thalaq ayat 1 hingga 3 bermain di bibir mulut, begitu juga dengan ayat-ayat Kursi. Betapa pada waktu itu aku benar-benar berserah kepadaNya.

Doktor dan jururawat mengambil tindakan segera kerana bimbang akan berlaku sesuatu di luar jangkaan. Doktor segera memberi suntikan kepadaku kerana aku mengalami pendarahan yang agak banyak. Pada petang itu aku sepatutnya dipindahkan ke Wad 1, iaitu Wad7AB tetapi terpaksa ditangguhkan kerana aku perlu diberi perhatian yang rapi akibat tindak balas darah yang dimasukkan ke badanku. Cubaan menyalurkan darah seterusnya tidak dapat dilakukan.

Pada 7 September aku dipindahkan ke Wad 7AB. Aku telah menjalani pemeriksaan dan disahkan mengalami ketumbuhan di dalam perut. Doktor menasihatiku supaya menjalani pembedahan bagi membuang ketumbuhan tersebut. Aku akur dengan nasihat doktor dan tarikh pembedahan telah ditetapkan pada 8 Disember 2009. Malamnya aku tidak dapat melelapkan mata memikirkan tempoh tiga bulan untuk menunggu pembedahan yang bakal dijalankan dan aku agak takut menunggu ketibaan tarikh tersebut.

Keesokannya aku dilawati oleh Ketua Jabatan iaitu Pakar Sakit Puan Dr Wan Abu Bakar dan beliau memeriksa keadaan kesihatanku. Dr Wan menegaskan aku perlu dibedah segera. Doktor memaklumkan aku akan dibedah pada 15 September 2009. Ini bermakna aku akan dibedah seminggu sebelum hari raya puasa. Berita mengenai tarikh pembedahanku hanya aku maklumkan kepada keluarga terdekat serta sahabat-sahabatku di pejabat. Aku berpesan kepada mereka supaya tidak menghebahkannya kepada orang lain kerana aku memerlukan ketenangan dan rehat secukupnya kerana keletihan akibat pendarahan tanpa henti. Pada saat getir ini, aku hanya ingin mendekatkan diri dengan Allah.

Pada awal pagi 11 September aku telah dikejutkan dengan deringan telefon daripada Dr Amir, Pengarah tempat aku bekerja. Aku hampir menangis dan sebak mendengar suaranya menasihatiku supaya bersabar dan tabah dengan apa yang aku hadapi. Terima kasih Tuan Pengarah, aku amat menghargainya dan ia menjadi satu suntikan semangat untuk aku menghadapi dugaan ini. Aku juga menerima SMS bertalu-talu daripada rakan-rakan, mereka terlalu baik dan tidak putus memberi semangat dan dorongan agar aku tabah menghadapi ujian ini. Aku juga dimaklumkan bahawa di pejabat sewaktu majlis Tadarus al Quran keseluruhan yang hadir pada hari itu turut mengaminkan doa agar aku selamat menjalani pembedahan.

Pada 14 September iaitu sehari sebelum tarikh pembedahan, anak-anakku Amir dan Amirah, suami serta Pak Cik dan Mak Cik tiba dari Kuala Lumpur. Selain itu semua adik beradik juga turut datang menziarahiku. Aku amat beruntung mempunyai keluarga yang prihatin dan penyayang. Pada malam sebelum pembedahan, aku tidak mahu sesiapa pun menemaniku di wad. Aku lebih suka bersendirian kerana ia akan memudahkan aku untuk mendekatkan diri dengan Allah kerana pembedahan merupakan sesuatu yang serius dan aku tidak pasti sama ada dapat melihat dunia lagi selepas ini. Oleh itu kepada Allah sahaja aku berserah dan kepadaNya sahaja aku bergantung harap.

15 September 2009 tibalah masanya aku akan dibedah. Aku begitu tenang, hilang rasa sedih, gentar dan takut kerana aku perlu menghadapinya. Aku mendapat kekuatan semangat serta keberanian yang luar biasa tanpa diduga. Aku memasuki bilik bedah pada jam 7.30 pagi dan keluar pada pukul 2.30 petang. Selepas itu, aku ditempatkan di bilik HRD selama tiga hari kerana masalah pernafasan. Aku amat terharu kerana keluarga dan abang Hamzah setia menunggu di luar bilik bedah sehingga selesai pembedahan. Aku amat terhutang budi dengan mereka. Aku amat merasai kasih sayang mereka kerana aku mendapat layanan yang sungguh istimewa daripada mereka semua. Aku memperolehi pengalaman yang begitu berharga kerana dapat merasai suasana menyambut hari raya di hospital. Ia benar-benar memberi keinsafan kepadaku kerana kadangkala apabila kita bergembira, kita sering terlupa ada insan lain yang sedang sakit dan menderita. Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah kerana aku selamat menjalani pembedahan dan masih diberi peluang untuk meneruskan kehidupan di dunia.

Terima kasih kepada semua keluargaku, Mak, Ani, Kak Long, Yah, Mat dan abang Hamzah serta Pakcik Din dan Makcik Minah kerana sentiasa memahami keadaanku, tidak jemu mendoakan aku, sabar dengan kerenahku, budi dan jasa kalian memang tidak terbalas olehku. Untuk anak-anakku Amir dan Amirah, bersyukurlah kerana ummi masih dipanjangkan umur untuk terus bersamamu. Buat adik Mizan dan Sharida aku amat bahagia dengan kasih sayang kalian berdua. Buat rakan-rakan di BPPDP terima kasih di atas ketulusan ingatan dan doa yang berpanjangan. Untuk Dr Amir bin Salleh, ketinggian budi beliau amat aku sanjungi dan hormati, dan terima kasih yang tidak terhingga kerana sudi menziarahiku waktu sakit.

Aku juga amat berterima kasih kepada semua kakitangan di Wad 5E/F dan Wad 7AB HSNZ. Layanan mesra dan kesabaran mereka amat mengkagumkan dan sekali gus ia membantu menaikkan imej hospital kerajaan di mata umum. Tidak lupa jutaan terima kasih kepada Dr Wan Abu Bakar dan ahli pasukan pembedahan kerana telah berjaya melaksanakan misi dengan berkesan dan kepada Dr Muhammad Ilham, terima kasih kerana sentiasa meredakan ketakutanku apabila berhadapan dengan jarum dan suntikan. Kenangan di Hospital Sultanah Nur Zahirah tidak akan dapat aku lupakan.

Bersama anak-anak Amirul Amin dan Amirah Afiqah

Aidilfitri di Hospital SNZ

Bertemu lagi...

2 comments:

  1. Alhamdulillah- perlu jaga nikmat Allah, nimat kesihatan. sihat untuk terus beribadat.

    ReplyDelete
  2. penting menjaga kesihatan. rajin-rajin jumpa doktor kalau sakit semua kerja tak menjadi..

    ReplyDelete