Monday, April 26, 2010

Di Mana Silapnya???

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari Ahad sebagaimana biasa, saya mengambil peluang untuk membaca beberapa naskah akhbar harian. Saya cukup gerun membaca berita yang dipaparkan. Manakan tidak, berita berkaitan pembuat kek dibunuh ditemui berlumuran darah dengan beberapa kesan tikaman di dada; lelaki berusia 29 tahun bertindak menggantung diri akibat putus cinta; padah elak dicekup, penuntut kolej mati terjatuh dari tingkat lima pangsapuri; dan biasalah gadis KL merokok; sudah cukup untuk menggoncang jiwa saya. Ini belum lagi berita berkaitan buang bayi, mengandung luar nikah, dadah dan lain-lain lagi yang begitu menyayat hati kita membacanya mutakhir ini.

Bukan tujuan saya untuk menuding jari mencari kesalahan sesiapa, kerana saya dan anda masih belum pasti terlepas daripada permasalahan sebegini. Nauzubillahiminzalik.. Masalah kronik ini bukan berlaku dalam kalangan remaja sahaja tetapi juga di kalangan orang dewasa yang telah berkeluarga. Kenapa jadi begini? Persoalan ini masih belum mendapat jawapan yang pasti. Andaian saya mungkin berlakunya gejala sebegini akibat tekanan hidup, kurang pengetahuan agama, kurang kesabaran atau kepimpinan dalam institusi keluarga yang semakin rapuh. Apapun kita perlu memandang serius perihal ini agar ia dapat dibendung daripada berterusan berlaku. Apakah yang patut saya dan anda lakukan?

Kebiasaannya setiap pagi apabila sampai ke pejabat, isu sebegini sering menjadi topik perbualan saya dan rakan-rakan. Bukan apa kerana ramai antara kami yang telah mempunyai anak remaja. Risau kalau di depan mata nampaknya semua baik tetapi di belakang kita, wallahu'alam apa yang berlaku. Ya Allah, mudah-mudahan Allah pelihara dan merahmati anak-anak kita. Saya teringat kata-kata rakan saya, “kalau anak kita jaga solat, InsyaAllah mereka akan selamat”. Saya amat yakin dengan kata-kata tersebut. Tetapi anak-anak kadangkala solat perlu bersuruh, perlu diingatkan, kalau tidak mereka leka. Sejauh mana kita dapat mengawal mereka.. Bagi saya, mendidik anak-anak banyak menguji kesabaran saya. Kata Ustaz; doa ibubapa amat penting dalam mendidik anak-anak.. Apapun baik atau tidak, suka atau tidak, mereka anak kita.. jangan putus doakan kesejahteraan mereka, jangan jemu mohon pertolongan Allah dan jangan sesekali berkata yang tidak baik kepada anak-anak hatta lintasan dalam hati kita. Mudah-mudahan kita dapat mendidik diri menjadi ibubapa yang cemerlang, penyabar, penyayang dan mengambil berat tentang solat lima waktu anak-anak.

Ya solat merupakan mekanisme pembersih hati dan jiwa yang paling ampuh. Allah SWT berfirman; “Dan dirikanlah solat, sesungguhnya solat itu mencegah perbuatan keji dan mungkar..” (Al-Ankabut:45); “..Dan mohonlah pertolongan dengan sabar dan solat.." (Al-Baqarah:45). Anda dan saya, kita perlu berusaha, kita tidak mahu generasi akan datang termasuk anak-anak kita hilang halatuju dan lupa akan tanggungjawab sebagai khalifah Allah di muka bumi. Sebagai manusia, kadangkala kita terfikir di manakah silapnya kita sebagai ibubapa sehinggakan anak-anak tidak mendengar kata, tidak mengendah nasihat kita. Marilah sama-sama kita mengambil sedikit masa untuk muhasabah diri, di manakah silapnya. Adakah saya dan anda sudah menjadi contoh yang terbaik untuk anak-anak? Halalkah rezeki yang kita suapkan ke mulut mereka? dan adakah kita merupakan anak yang baik kepada ibubapa kita? InsyaAllah kita akan mendapat jawapannya...

Permata hatiku: Amir & Amirah

Moga kalian menjadi anak yang soleh-solehah

Bertemu lagi...


2 comments:

  1. InsyaAllah anak-anak kita menjadi anak-anak yang soleh dan solehah. Teruskan usaha mendidik, membimbing serta memberi sokongan kepada mereka. Tahniah pada diri kita..

    ReplyDelete