Thursday, April 22, 2010

Nostalgia: Masihku ingat

Bismillahirrahmanirrahim....

Teringin sekali untuk aku berkongsi pengalaman dengan anak-anak, sahabat, adik-adik dan keseluruhan pembaca sekalian. Perkongsian ini bukan untuk menzahirkan kehebatan, tetapi coretan pengalaman sekiranya boleh dijadikan panduan.

Sebenarnya, aku terkenangkan masa kecilku. Anak seorang pengayuh beca roda tiga. Ibu ayah buta huruf, tidak tahu membaca apatah lagi untuk menulis. Aku kagum dan bangga dengan kehebatan mereka, mendidik kami adik beradik. Kami enam beradik sedari kecil diberi didikan yang sempurna. Alhamdulillah kemiskinan keluarga menyebabkan kami sentiasa bersyukur dengan apa yang ada. Kami tidak pernah meminta kerana ayah dan ibu sentiasa memerah keringat mereka untuk kami, walaupun kadangkala kami makan nasi berlaukkan air gula, tetapi kami tetap bahagia dan gembira.

Masih terngiang di telingaku, sebelum tiba waktu maghrib suara ibu kedengaran lantang memanggil untuk memastikan kami semua berada dalam rumah. Menurut mak, waktu maghrib syaitan berkeliaran, tak elok berada di luar rumah. Kami adik beradik akur. Begitulah hebatnya ayah dan mak mendidik kami.

Lantaran kemiskinan, kami adik beradik berusaha keras dalam pelajaran. Mak dan ayah sentiasa memberi dorongan dan sokongan. Cukuplah doa restu mereka mengiringi langkah kami adik beradik ke sekolah. Setiap hari jam 4.00 pagi mak sudah ke dapur menyediakan sarapan, bagi memastikan perut anak-anak diisi sebelum ke sekolah. Ya berkat masakan ibu dan jerit perit ayah mencari rezki, kami adik beradik semuanya berjaya dalam pelajaran. Syukur ke hadrat Allah kerana rahmatNya dan nikmatNya yang melimpah ruah.

Alhamdulillah kami empat beradik bergelar pendidik. Apabila kakak dan aku mula bekerja, yang pertama langkah kami ialah minta ayah berhenti mengayuh beca. Sudah tiba masanya kami menanggung kehidupan ayah ibu, sudah terlalu lama ayah berpanas dan berhujan untuk memelihara kami. Ayah turuti permintaan kami adik beradik, inilah peluang untuk ayah mengenal erti rehat. Kini ayah tiada lagi, yang tinggal hanya emak yang akan kami jaga dan pelihara sehingga ke akhir hayatnya.

Secebis kenangan untuk dijadikan iktibar- untuk para ibu, masaklah dengan air tangan untuk anak-anak dan suami, keberkatanya InsyaAllah berpanjangan. Untuk para bapa, carilah rezeki yang halal dengan hasil usaha sendiri untuk anak dan isteri. Untuk anak-anak, taati kedua ibu bapa, pelihara mereka dan jagalah kebajikan mereka, jangan abaikan mereka kerana ibubapa telah banyak berkorban untuk kita.

Bertemu lagi...

2 comments:

  1. kasih sayang ibu & bapa tiada nilainya..

    ReplyDelete
  2. sekalunng penghargaan kpd ibu& bapa..

    dari;dina

    ReplyDelete