Sunday, April 25, 2010

PhD dan Sarjana: Masih Bersemangatkah Anda?

Bismillahirrahmanirrahim...

Saya terpanggil untuk terus menulis khusus untuk bakal sarjana dan PhD kerana sebelum ini saya tidak berkemampuan untuk membalas email daripada adik-adik sekalian kerana keadaan kesihatan yang tidak mengizinkan. Rasa bersalah tetap ada kerana saya faham adik-adik semua amat mengharapkan bantuan dan bimbingan. InsyaAllah dengan sedikit ilmu dan pengalaman yang ada, saya akan berusaha untuk membantu adik-adik agar berjaya dalam pencarian ilmu ini. Adik Sharida, Liza, Anita, Amin dan adik-adik yang lain, bagaimana diri kalian semua pada hari ini? Selepas hampir enam bulan melangkah sebagai calon PhD pastikan semangat anda tida pernah pudar dan menurun. Usaha dan kuatkan semangat anda.. jangan biarkan diri hanyut dengan masalah tanpa berikhtiar untuk mengatasinya dengan kadar segera. PhD ialah perjuangan, PhD ialah pengorbanan. Anda kena banyak berkorban, barulah anda dapat menempah kejayaan.

Mari kita sama-sama imbas kembali pada saat permohonan untuk mendapat tajaan/biasiswa. Anda bertungkus lumus menyediakan kertas cadangan apabila dipanggil temuduga. Apabila tiba hari temuduga, pada malamnya anda solat hajat mohon dipermudahkan sewaktu temuduga. Tidak cukup dengan itu, di luar bilik temuduga sewaktu menunggu giliran, mulut anda terkumat kamit tidak berhenti berdoa. Bermakna anda telah melakukan satu permulaan yang baik…Alhamdulillah... Saya masih ingat, ada antara anda saya yang menemuduga. Anda terpilih bermakna anda layak, anda bersedia dan anda mampu meyakinkan panel temuduga yang anda akan berusaha bersungguh-sungguh untuk berjaya dan seterusnya kembali menyumbang dan berkhidmat dengan KPM. Buktikan anda boleh melakukannya. Alhamdulillah sewaktu program intervensi, saya masih dapat bersama anda lagi kerana saya diamanahkan untuk memberi taklimat berkaitan penyediaan kertas cadangan kajian dan reka bentuk kajian. Saya amat teruja melihat air muka anda semua yang begitu berseri dan bersemangat. Ya...menunjukkan betapa anda bersunguh-sungguh untuk melanjutkan pengajian hingga jayanya. Anda telah melepasi satu ujian, anda mampu... Teruskan semangat untuk berjaya, segala rintangan dan dugaan, anda perlu lalui dengan tabah dan sabar.

Pesanan saya, seandainya anda bermasalah, mengalami kebuntuan.. jangan biarkan diri berseorangan. Bincang dengan rakan-rakan atau dengan orang yang anda fikir dapat menegembalikan kekuatan anda. Buat PhD atau sarjana tidak boleh berseorangan…kerana anda saling perlu-memerlukan antara satu sama lain, untuk saling ingat-mengingati untuk mendapatkan kekuatan. Tiga tahun bukan satu tempoh yang lama. Setiap hari anda perlu uruskan masa dengan baik. Kalau anda menggunakan masa untuk membuat kerja sampingan, menambah pendapatan.. bermakna anda silap.. anda diberi cuti bergaji penuh bagi memastikan anda mampu menyiapkan PhD dalam tempoh masa yang diberikan. Tunaikan amanah tersebut sebaik mungkin agar Allah memberkati usaha murni anda dan mudah-mudahan ilmu yang diperoleh menjadi ilmu yang bermanfaat.

Seingat saya, kalau di UKM kolokium kerap diadakan untuk pembentangan kertas usulan, kemajuan dan pemantapan. Dulu saya tidak pernah menggagalkan diri saya untuk menghadiri kolokium tersebut. Ia merupakan satu proses pembelajaran yang sangan berkesan dan bermakna untuk anda. Dalam kolokium anda dapat mendengar kritikan, pembetulan dan penambahbaikan terhadap kertas yang dibentangkan. Dari sinilah anda mula belajar apa yang patut dan tidak patut anda lakukan semasa penyediaan kertas-kertas tersebut. Anda mula kenal peri pentingnya masalah kajian untuk membentuk tujuan dan objektif kajian. Kalau kertas cadangan kajian kabur, bermakna anda belum jelas tentang apa sebenarnya yang anda ingin kaji. Ini bermana anda masih kurang membaca, anda belum cukup menerokai ilmu baru. Usaha lagi tanpa jemu.

Hari ini, setelah hampir enam bulan berada di universiti, tanya diri anda apa yang telah anda perolehi? Peningkatan ilmu, sudah semestinya... Kalau dulu mungkin hanya kenal SPSS tetapi sekarang sudah kenal AMOS. Syabas, ada kemajuan. Sekadar peringatan.. jangan lupa fikir-fikirkanlah bidang yang hendak dikaji, mulakanlah menulis .. kerana apabila tulis anda perlu baca..kemudian edit..baca..edit..baca edit sehingga anda tahu dan faham apa yang anda tulis..apa yang anda hendak kaji. SABAR... Pada peringkat awal ini, mungkin dalam sehari perubahan tajuk berlaku sampai dua tiga kali.. ini dinamakan proses.. jangan risau.. ia berlaku kepada saya dan mungkin juga kepada anda.

Saya amat mengalu-alukan sebarang komen agar saya boleh terus membantu anda sekalian melalui perkongsian lmu dan pengalaman. Teruskan perjuangan.

Bertemu lagi...

3 comments:

  1. Terima kasih atas segala nasihat dan pesanan. Semoga Allah swt memudahkan segala urusan dan memberi petunjuk di sepanjang pengembaraan kami ini. Syukran. Amin.

    SHS :-)

    ReplyDelete
  2. SHS: Terima kasih, InsyaAllah bersama kita berkongsi pengalaman dan pengetahuan. Teruskan pengembaraan hingga sampai ke destinasinya.

    ReplyDelete
  3. InsyaAllah dengan doa dan semangat daripada k.mai, perjuangan akan diteruskan, nasihat dan pesanan akan dijadikan bekalan... Semoga Allah SWT memberi kekuatan semangat dan dipermudahkan laluan kepada kami semua, Amin...

    Liza

    ReplyDelete