Thursday, April 29, 2010

PhD – Ke Mana Halatuju???

Bismillahirrahmanirrahim...

Sebenarnya saya amat gembira kerana terdapat adik-adik yang menghargai penulisan saya. Maklum balas yang anda berikan telah mendorong saya untuk terus berkongsi pengalaman sekiranya ia boleh dijadikan panduan. Saya seperti anda juga, dahulunya tercari-cari tempat berpaut untuk menceritakan suka-duka, berkongsi apa yang dirasa kerana kadangkala kita sering tertanya, ‘betulkah apa yang saya rancang? Apa yang patut saya lakukan? Adakah saya tersasar dari landasan? Alhamdulillah..sekiranya persoalan tersebut sering singgah di minda anda, ianya membuatkan anda sering memeriksa dan menilai diri sendiri. Anda tidak perlu risau..elak diri anda daripada terlalu memikirkan masalah kerana anda tidak mempunyai banyak waktu, bertindak dan bergerak, elakkan daripada rasa terkeliru kerana ia menyebabkan anda sentiasa dalam keadaan ragu-ragu.

Bagaimana perkembangan anda setakat ini? Sudah jelas tajuk kajian yang anda ingin jalankan? Yang penting ianya mesti berkaitan dengan bidang pengajian anda dan anda berminat untuk mengkajinya. Pada peringkat awal kemungkinan tajuk anda agak luas skopnya..ia bukan satu kesalahan, ia merupakan satu permulaan. Tajuk yang luas akan memberi ruang untuk anda membaca lebih kerana anda perlu mendalami isu dan masalah yang berbangkit agar latar belakang dan permasalahan kajian anda jelas. Seterusnya anda perlu mengambil langkah kedua; tajuk kajian perlu lebih berfokus, pastikan ia boleh dikaji-reseachable. Researchable topic is one that can be investigated through the collection and analysis of data. Tajuk kajian anda sewajarnya dapat menyumbang kepada pengetahuan atau ilmu baru; serta boleh diurus-manageable, iaitu dengan mengambilkira faktor kepakaran yang ada pada diri anda; keupayaan mendapatkan data dan maklumat; serta tempoh pengajian iaitu bagi menjamin pengajian anda dapat diselesaikan dalam tempoh yang ditetapkan. Fokus sangat penting kerana anda perlu membuat kajian secara mendalam kerana anda bakal menjadi pakar dalam bidang yang anda terokai.

Harapan saya agar anda semua terus tabah kerana anda sendiri perlu yakin dan percaya yang anda boleh melakukannya..InsyaAllah. Kenalpasti kekuatan anda, nilai keupayaan anda dan hargai usaha anda. Remind yourself several times daily, ‘my attitudes are more important than my intelligence’. At work and at home practise positive attitudes. See the reasons why you can do it, not the reasons why you can’t. Develop an ‘I’m winning’ attitude. Put your intelligence to creative positive use. Use it to find ways to win, not to prove you will lose.

Anda dan saya, elakkan daripada cepat berputus asa kerana ia menyebabkan jiwa kita menjadi resah dan hati menjadi lemah. Berputus asa di tengah perjalanan adalah kerana kesilapan pada titik permulaan. Jadi anda mulakan dengan kaedah yang betul agar kejayaan mampu anda rangkul.

Bertemu lagi...

2 comments:

  1. Alhamdulillah...

    ReplyDelete
  2. Thanks doc... Membuatkan saya bersemangat kembali untuk memulakan perjalanan ini... InsyaAllah

    ReplyDelete