Monday, December 6, 2010

Silap Bicara Akibatnya Berbisa

Bismillahirrahmanirrahim…

Keletihan bertugas di luar pejabat baru-baru ini masih terasa sehingga kini. Maklumlah bekerja secara berterusan sehingga jam 12.00 malam amat memenatkan. Walau bagaimanapun semangat bekerja dalam pasukan menjadi sumber kekuatan kerana sebelum kembali ke pejabat tugasan perlu disempurnakan. Pastinya ia telah memberi pengajaran yang bermakna untuk mendisiplin dan mengurus diri agar kesihatan tidak terjejas dan minda berterusan cergas.

Dalam kesibukan, deringan telefon tetap dilayan kerana ada panggilan penting yang perlu dijawab. Fikiran agak bercelaru kerana urusan untuk ke Sabah masih belum selesai. Saya perlu membuat persediaan yang rapi untuk ke Tawau, Semporna dan Kota Kinabalu kerana bimbang objektif lawatan tidak kesampaian. Pelbagai perkara yang perlu saya fikirkan justru ketenangan diri amat diharapkan. Hakikatnya inilah tugasan yang perlu dilaksanakan, sungguh mencabar dan penuh dengan pengalaman.

Sewaktu asyik melaksanakan tugasan, saya menerima panggilan telefon daripada sahabat karib teman sepengajian sewaktu di Universiti dahulu. Suaranya kedengaran tersekat-sekat menandakan ada getar yang menahan di jiwa. Sebagaimana biasa dirinya saya cuba selami, untuk bertanya khabar kenapa dan apa masalah yang dihadapi. Tepat sekali tekaan saya, dalam nada yang sungguh sayu sahabat saya menjelaskan bahawa orang yang disayang telah mengecewakannya akibat daripada tidak teliti apabila berkata-kata. Esak tangisnya, menandakan kesedihan yang tidak terhingga, dirinya sebak kerana sungguh tidak disangka dirinya selama ini tidak dihargai kerana pengorbanannya hanya untuk insan yang disayangi.

Pastinya, waktu sayang diri dipuja, apabila jemu perasaan rimas mula melanda dan yang dulunya baik sekarang menjadi serba tidak kena. Ya, amat penting untuk telus dan ikhlas dalam berkata-kata kerana kalau berselindung buruk padahnya. Benar sungguh, persahabatan menjadi utuh apabila diri kita saling mempercayai, kerana harganya terlalu tinggi. Saling menghormati menjadi intipatinya, keikhlasan hati sumber kekuatannya dan kasih sayang yang tulus menjadi pelazatnya. Alangkah bagus sekiranya ia disulami dengan ketelusan dalam berbicara, serta kehalusan budi dan ketinggian pekerti yang berpaksikan kecintaan terhadap Allah Yang Maha Esa.

Berusahalah untuk tidak menyakiti atau menunjukkan kemarahan sesuka hati kerana ia menterjermahkan personaliti diri. Memang seronok melepaskan kemarahan, tetapi pertimbangkanlah kesan yang bakal menimpa oleh orang yang dimarahi. Perit pedih pasti dirasa, mungkin malamnya tidur tidak lena, siang pula sudah tiada ertinya dan wajahnya pula mampu menterjermah segalanya. Oleh itu anda dan saya, elakkan berkata-kata menurut rasa, berfikir panjang banyak baiknya. Silap berbicara buruk padahnya, dibimbangi kita akan menyesal kerana telah membuatkan orang lain merana.

Adalah lebih baik kita berusaha untuk memelihara persahabatan yang sedia terjalin, silaturrarahim yang terbina usah digugat dan ukhuwwah Islam perlu dipererat. Seandainya ada di antara kita, terlanjur kata dan tersilap bicara, pincang perilaku dan juga tindakan, harapan saya kita berusaha untuk saling memaafkan. Berusahalah untuk bekerjasama dan saling membantu untuk melengkapkan mana yang kurang. Saling menasihati amat diperlukan agar kesilapan dan kelemahan silam tidak berulang. Firman Allah SWT yang bermaksud “ Demi masa sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali bagi mereka yang beriman dan mengerjakan amal soleh, dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.” (Surah Al-Asr: 1-3).

Sebagai manusia, ada masanya kita terlupa kerana ujian hidup jarang melanda. Apabila kita senang dan berharta, kita terlupa tentang kemiskinan dan sengsara. Waktu kita sebok, kita gagal pula untuk memperuntukkan masa yang sepatutnya untuk mendekatkan diri ke hadrat Allah Yang Maha Kuasa. Paling menyedihkan semasa bergembira dan bersukaria, kita terlupa pula tentang penderitaan dan kematian yang bakal menjenguk tiba. Ketawa kita, bahagia kita dan seronoknya kita perlu berpada kerana pada masa yang sama ada mereka yang menangis dan merintih hiba.

Mudah-mudahan, Allah SWT sentiasa memelihara diri kita daripada terus leka dan lalai. Muhasabah diri usah dilupa, moga diri kita pada hari ini lebih baik daripada semalam dan esoknya lebih baik daripada hari ini. Amin…

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment