Wednesday, December 1, 2010

Mengapa Hujan Di Tengahari?

Bismillahirrahmanirrahim…


Sekarang tepat jam 11.00 malam. Saya bersama rakan sepejabat masih berada di Hotel Plaza kerana tugasan yang diamanahkan belum selesai. Di kaca televisyen, Program Halaqah sedang ke udara menceritakan tentang kehebatan Sayyidatina Khadijah sebagai isteri dan pengurus rumah tangga, yang menjadi penyejuk hati suami sepanjang masa. Kaum wanita disarankan mengambil contoh pengorbanan dan keperibadian Khadijah yang begitu tersohor dalam memainkan peranan sebagai isteri Rasuulullah SAW. Sehubungan itu, Sayyidatiana Khadijah sepatutnya dijadikan role model untuk menjadi ikutan dan panduan kita semua kerana keindahannya peribadinya tiada tandingan..


Saya sendiri terasa begitu kerdil, belum lagi mampu untuk menjadi seperti Khadijah. Sedikit ujian yang menimpa, sudah tidak tertanggung rasanya. Kadangkala kasih sayang manusia lebih diharapkan daripada kecintaan kepada Allah SWT. Benar sekali, kalau kita cinta kepada Allah, bermakna kita mampu mencintai Rasulullah SAW serta mampu menyintai suami sepenuh hati. Walaupun terdapat keruntuhan dalam rumahtangga, usah dipandang secara negatif kerana apa yang beraku ada hikmah disebaliknya. Berdoalah yang terbaik untuk kita, supaya diri kita sentiasa mengingati akan kekuasaan Allah Yang Maha Esa. Dosa dan pahala sering dijadikan asas pertimbangan supaya peraturan Allah tidak diambil ringan.


Kini entah kenapa, kasih sayang sesama manusia begitu rapuh sekali. Hari ini sayang, esok pula bertukar menjadi benci. Rindu dan ingatan sudah tiada lagi dan kesalahan dan kesilapan juga yang dicari-cari. Salah yang sedikit diperbesarkan, marahnya memuncak dan nada suaranya pula amat berbeza sekali. Begitulah kita manusia, tersilap langkah demikianlah jadinya. Panas yang diharap sampai ke petang, rupanya hujan pula pada waktu tengahari. Kasih sayang sesama manusia, adakalanya cukup teruji, oleh itu cinta abadi amat perlu dicari. Sesungguhnya, kasih sayang dan cinta perlu ada landasan hatta antara suami dan isteri. Nilailah semula cinta yang wujud, kerana cinta kepada Allah perlu mengatasi segala-galanya.


Kalau cintakan isteri, bukan bermakna segala permintaanya perlu dipenuhi; kesilapannya pula takut untuk ditegur dan dinasihati kerana bimbang isteri merajuk dan cabut lari. Yang difikirkan hanyalah sekadar untuk menghiburkan dan mengembirakan hati isteri walaupun adakalanya ia mampu bertukar menjadi racun yang secara diam memakan diri. Akhirnya suami tidak lagi dihormati, maka suami menjadi amat takut kepada isteri, bergerak sedikit laporan diberi kerana terasa diri sentiasa diawasi.


Begitu juga kita sebagi isteri, sewajarnya suami kita cintai dan kasihi kerana selepas Allah dan Rasul, maka suamilah yang mesti kita akur. Selagi suami melaksanakan amanah dan tanggungjawab, maka sewajarnya arahan suami dipatuhi, kehendak suami dipenuhi dan teguran suami dijadikan azimat dalam tindak tanduk, tutur kata dan perbuatan. Ya, sayang isteri..sayang suami mesti bermula daripada sayang dan cinta kehadrat Allah SWT kerana kesannya cinta terindah akan mampu kita miliki..


Hakikatnya, ada kalanya bukan mudah untuk berkata benar, walaupun kita ketahui apa yang salah. Saya sendiri begitu juga, kadangkala kesilapan dan kesalahan tidak terlepas jua kerana menurut cita rasa sahaja. Firman Allah SWT yang bermaksud ”Dan janganlah kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah, dan kamu sembunyikan yang benar itu pula pada hal kamu semua mengetahui”. (Al-Baqarah :42)


Sebenarnya, setiap malam saya berazam untuk menjadi lebih baik daripada semalam, kesilapan lalu tidak diulang dan lebih banyak diam daripada berkata yang tidak mendatangkan faedah, serta berfikir panjang sebelum bertindak. Saya termenung sendiri, kerana adakalanya azam tersebut gagal dipatuhi. Alangkah bagusnya, seandainya segala masalah boleh ditolak ketepi dan berjaya diselesaikan secara berhati-hati. Diri ini rasanya tidak terdaya lagi untuk memikirkan tentang kegembiraan dan kebahagiaan diri sendiri, kerana untuk anak-anak pengorbanan perlu dilakukan seikhlas hati.


Mudah-mudahan pertolongan dan hidayah Allah sentiasa bersama kita agar keimanan terpelihara dan ketaqwaan terjaga. Amin...


Bertemu lagi...

No comments:

Post a Comment