Monday, December 6, 2010

Hijrah Menuju Mardhotillah

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah, kita masih dipanjangkan umur untuk terus berada di bumi Allah ini. Sungguh banyak dan tidak terhitung nikmat Allah yang telah kita kecapi. Ada kalanya kita termalu sendiri kerana gagal mensyukuri terhadap segala kurniaan Allah Yang Maha Pemberi.

Usia kita semakin meningkat, amal ibadat pula tidak seberapa kerana kesebokan urusan dunia telah membataskan kita untuk membuat persediaan ke akhirat yang kekal abadi. Sempena sambutan Maal Hijrah ini, marilah kita bertekad dan bersatu hati , melangkah seiring untuk mencari keredhaan Ilahi. Kesilapan dan kesalahan yang lalu usah kita ulangi, hijrah ke arah yang lebih baik perlu segera dilaksana. Peristiwa hijrah yang dilalui oleh Rasulullah SAW perlu dimengerti untuk diambil pengajaran dan juga peringatan.

Moga penghijrahan yang bakal dilalui, akan membuatkan kita lebih mengerti dan memahami betapa perlu meningkatkan kualiti peribadi, lambat marah dan segera memaafkan; lembut bicara, berkata benar dan juga sopan; amal ibadat terus dipertingkatkan, cara hidup Islam terus diamalkan dan Al-Quran dan As-Sunnah menjadi pegangan dan panduan.

Antara kita usah lagi menunding jari mencari kesalahan, kesilapan yang lalu usah diulang dan segera perbetulkan agar ia tidak berpanjangan. Tidak elok persengketaan berterusan, kerana kita manusia kadangkala tersilap langkah tanpa sengaja. Salam kemaafan saya hulurkan, salah dan silap harap dimaafkan. Sempena tahun baru ini marilah kita pereratkan hubungan silaturrahim yang telah sedia terjalin. Semangat hijrah perlu dihayati moga kasih sayang yang terbina demi cinta kepada Ilahi. Untuk menjadi yang lebih baik, tuntutan hijrah amat perlu dipenuhi, ketepikan ego yang merugikan diri.

Dalam berkawan, pilihlah sahabat yang sejati yang sentiasa saling mengingati supaya maruah diri terpelihara dan harga diri terjamin. Berazamlah untuk menambah ilmu setiap hari kerana masih banyak yang belum diketahui. Kurang bercakap, banyak mendengar kerana ia mampu memberi ruang untuk lebih berfikir daripada melulu bertindak. Sifat marah, syak wasangka, sombong serta dengki khianat perlu dihapuskan, gantikan ia dengan sifat sabar, bersangka baik, tawaddhuk serta ikhlas dan amanah.

Firman Allah SWT yang bermaksud “ Dan orang-orang yang berhijrah kerana Allah sesudah mereka dianiaya, pasti kami akan memberikan tempat yang bagus kepada mereka di dunia. Dan sesungguhnya pahala di akhirat adalah lebih besar, kalau mereka mengetahui; (iaitu) orang-orang yang sabar dan hanya kepada Tuhan sahaja mereka bertawaakal” (Surah an-Nahl: 41-42)

Anda dan saya sama-sama kita berdoa semoga hidayah Allah sentiasa bersama kita kerana dibimbangi sifat lalai dan leka akan menguasai diri kita. Marilah kita berhijrah kerana Allah kerana kita hamba-Nya maka perintahNya perlu dituruti dan laranganNya perlu dipatuhi. Hubungan sesama manusia perlu dipelihara dan hubungan dengan Allah perlu dijaga. Sesungguhnya Allah Maha Pencipta, Maha Pemurah, Maha pengasih lagi Maha Penyayang.

Selamat Menyambut Awal Muharram 1432 H.

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment