Sunday, December 26, 2010

Kehidupan VS Impian

Bismillahirrahmanirrahim…

Minggu ini, kepenatan amat dirasai kerana masa yang ada penuh terisi. Dalam tempuh tujuh hari pelbagai ujian yang dilalui dan banyak pengalaman yang telah dialami. Ya hari Sabtu memandu ke Kuantan untuk menziarahi adik di rumah sakit, hari Ahad menghantar anak ke Rawang manakala hari-hari berikutnya saya diamanahkan sebagai pengerusi panel temuduga. Saban hari seawal pagi telah bertolak dari rumah bagi memastikan saya tidak terlewat melaksanakan amanah yang dipertangungjawabkan. Hampir maghrib baru pulang, keletihan tidak dapat digambarkan tetapi semangat yang ada membuatkan saya bertenaga untuk melangsaikan tugasan.

Ya, pasti beruntung sungguh menjadi suri rumah sepenuh masa. Anak-anak sentiasa ada di depan mata dan didikan dapat diberi sepenuh hati tanpa memerlukan pembantu atau orang gaji. Kepulangan suami dapat disambut mesra, makanan dihidang mengikut selera yang penting pahalanya pasti berganda. Diri terpelihara dan aurat pula terjaga justru maruah diri InsyaAllah terjamin. Bersyukurlah dengan apa yang ada, usah terkejar-kejar untuk nampak hebat dan bergaya sehinggakan masa untuk mendekatkan diri dengan Allah hanya tinggal seketika kerana banyak sungguh urusan dunia yang membuatkan kita lalai dan leka terhadap Allah Yang Maha Pencipta.

Saya bukan menyesal bekerja tetapi saya sedih kerana gagal menguruskan masa sebaik mungkin untuk diri sendiri, keluarga serta untuk Allah Yang Maha Esa. Nikmat yang ada hanya sementara kerana ianya boleh hilang dalam sekelip mata. Sewaktu menziarahi adik di rumah sakit, sebak menyesak di dada apabila melihat keadaan adik yang tidak mampu melangkah dan sekadar bergerak dengan kerusi roda. Begitulah kita, nikmat yang Allah kurniakan perlu dimanfaatkan sebaik mungkin kerana apabila nikmat tersebut telah tiada barulah kita merasai betapa kerdilnya diri kita. Kaki, tangan, mata, telinga dan fikiran perlu diawasi dan dijaga supaya ia kekal terpelihara kerana kurniaan Allah ini tiada tandingannya.

Paling mendukacitan ialah apabila surah al-Quran yang dulunya telah dihafal dan dimengerti maknanya kini sudah terlupa pula. Kenapa begitu jadinya?...adakah disebabkan kita tidak istiqamah membaca al-Quran saban hari atau disebabkan kita semakin lalai dan leka demi memenuhi tuntutan duniawi? Jawapannya ada pada kita. Justru anda dan saya, marilah kita muhasabah diri mencari punca dan penyebabnya kenapa semakin meningkat usia, semakin kita kesuntukan masa wal hal kematian itu pasti, dunia sekadar tempat persinggahan dan akhirat jua yang kekal abadi.

Apabila memikirkan tentang hidup dan mati, gementar dan ketakutan melanda hati kerana amal ibadat masih kurang lagi, persediaan diri pula belum mencukupi. Siang hari sebok bekerja, waktu malam sungguh penat badan terasa, mata terpejam tanpa diminta sehinggakan untuk bangun melakukan ibadat malam juga tidak terdaya. Dalam usia yang mencecah hampir separuh abad ini, perubahan diri kearah yang lebih baik amat diidamkan. Yang pasti kita bersama perlu merebut peluang dan meningkatkan amal ibadat sewaktu sehat sebelum sakit dan sewaktu senang sebelm susah. Kalau sudak uzur dan sakit apatah lagi apabila sudah terlantar di katil maka di kala itu segalanya telah menjadi sukar dan perit, hatta harta kekayaan pun akan dipandang sepi.

Tahun baru hijrah baru sahaja bermula, bertekadlah kita setiap hari untuk melakukan penambahbaikan secara berterusan, berusaha dan bekerja, menuntut ilmu dan beramal kerana kita insan biasa yang mengharapkan pertolongan dan keredhaan Allah sepanjang masa. Apalah erti kemewahan dan kesenangan seandainya tidak disertai dengan keberkatan. Di mana hebatnya ilmu dan pengetahuan sekiranya ianya tidak diamalkan ke arah kebaikan. Pangkat dan darjat menterjermahkan kekuasaan justru hiasilah ia dengan sifat tawadhuk, penuh keinsafan dan kesedaran. Kuasa yang dimiliki perlu digunakan secara berhati-hati kerana tersilap langkah diri kita akan dibenci jauh sekali untuk dihormati. Berlaku saksama terhadap setiap individu di bawah seliaan kita dan sifat pilih kasih perlu diketepikan dan bertindaklah dengan penuh keadilan. Kita tidak mahu kehidupan dicemari dengan persengketaan dan permusuhan atau disaluti dengan rasa kebencian. Saling memberi dan menerima seadanya akan membuahkan kemanisan persaudaraan, saling menghormati dan berkasih sayang.

Marilah kita berazam bersungguh-sungguh untuk membaiki diri agar kesilapan lalu tidak diulangi. Al-Quran pula dijadikan santapan rohani saban hari. Kehadrat Allah kita bertaubat moga dosa yang lepas memperoleh pengampunan. Firman Allah SWT yang bermaksud Alangkah baiknya kalau kamu memohon ampun kepada Allah supaya kamu diberi rahmat” (An-Naml : 46).

Ya, sesungguhnya kita tidak sanggup lagi melakukan dosa terhadap Allah Yang Maha Esa. Ya Allah peliharalah diri hambaMu ini, agar terpelihara keimanan, terjaga akhlak dan perilaku, lisan terkawal agar baik tutur kata, dan jadikanlah hati ini takut untuk melakukan perbuatan yang mendatangkan dosa, moga diri ini ringan untuk melakukan ibadat dan terus bersemangat untuk bekerja. Amin…

Bertemu lagi…

2 comments:

  1. Salam K. Mai

    Saya setuju dengan K. Mai, mengurus rumah tangga tanpa pembantu rumah sungguh meletihkan tetapi memberi kepuasan. Walaupun bukan semuanya tip top, tapi alhamdulillah memuaskan. Saya doakan adik K. Mai cepat sembuh insyallah...

    ReplyDelete
  2. Salam, Alhamdulillah terima kasih. Moga tahun 2011 matlamat PhD tercapai, doa restu daripada akak, tabah dan sabar kerana untuk berjaya bukannya mudah.

    ReplyDelete