Saturday, January 1, 2011

Bersegera Melakukan Perubahan

Bismillahirrahmanirrahim…

Tahun 2011 telah menjenguk kita. Sebagaimana biasa, kita masih terkenangkan peristiwa dan perjalanann hidup yang telah kita lalui sepanjang tahun 2010. Bagaimana diri kita agaknya? Adakah 2010 telah menjadi satu detik manis buat kita atau masih banyak perkara yang tidak dapat dicapai, hasrat hati yang belum tertunai atau cita-cita yang belum terlaksana. Walau appun yang kita fikirkan, 2010 tetap telah berlalu meninggalkan kita..perginya tidak akan kembali, usah dikesal apa yang telah berlaku, tetapi yang penting 2011 perlu direncana dan dirancang rapi agar kehidupan sepanjang tahun ini penuh terisi, bermakna dan bernilai tinggi.

Saya sendiri saban tahun sentiasa berazam dan bertekad untuk menjadi lebih baik daripada tahun sebelumnya. Justeru itu, sebagai manusia biasa yang tidak terkecuali daripada sifat lalai dan leka amat memerlukan kepada keluarga yang penyayang serta sahabat sejati yang ikhlas di hati untuk saling mengingati dan menasihati supaya landasan yang betul sama-sama dijelajahi. Firman Allah SWT yang bermaksud “Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran” (Surah Al-Asr : 1-3)

Ya, saya amat memerlukan kalian untuk bersama berusaha mencari kebenaran berlandaskan keimanan dan ketaqwaan serta keikhlasan. Pastinya kita semua berazam untuk melakukan perubahan. Marilah bersama menggantikan sifat pemarah yang ada dalam diri kita kepada sifat penyabar, sifat pendendam kepada pemaaf, sifat bakhil kepada pemurah dan perasaan benci kepada sayang. Syak wasangka perlu dihindarkan dan berprasangka baik amat digalakkan. Usah ego dan sombong dengan apa yang dimiliki sebaliknya bersyukurlah terhadap Allah Yang Maha Pemberi. Tawadhuk dan merendah diri akan lebih dihormati dan kita tidak akan rugi. Jauhilah daripada penyakit hati termasuk hasad dan juga dengki. Berusahalah sendiri untuk meraih kejayaan dan kecemerlangan kerana bukan mudah untuk menggapai kesenangan pasti ianya memerlukan usaha yang berterusan dan selebihnya kita serahkan kepada Allah Yang Maha Kuasa.

Pastinya pada tahun ini, kita berusaha untuk tidak mencari musuh sebaliknya ukhuwwah fillah menjadi idaman. Seandainya diri saya menjadi pencetus ketidakharmonian, pastinya saya rela untuk menjauhkan diri demi kebahagiaan dan kedamaian kalian. Usia semakin meningkat, apa lagi yang diinginkan kecuali kebahagiaan dan ketenangan kerana keredhaan Allah yang amat diharapkan. Bukannya kehidupan duniawi ingin diabaikan tetapi ianya perlu berlandaskan suruhan Tuhan. Dalam apa jua tindakan, jadikanlah tuntutan Islam sebagai asas penentuan.

Sesungguhnya untuk menjaga hati amat sukar sekali. Kadangkala timbul juga persoalan dalam diri ini sejauh manakah keikhlasan hati dalam tutur kata dan perbuatan serta tindakan. Bimbang sungguh rasa di hati seandainya diri ini hanya pandai berbicara tetapi tidak mampu melaksana, hanya bijak berkata tetapi diri sendiri pun tidak sempurna mana. Yang penting kita saling menerima seadanya tanpa menghina dan memandang rendah terhadap kelemahan yang dimiliki. Bersama kita membaiki diri agar kelemahan yang ada dapat diatasi, kekurangan diri dapat diperbaiki dan kesilapan yang dilakukan tidak berterusan diulangi. Ya..anda dan saya kita saling memerlukan demi mencantikkan akhlak bagi meningkatkan keimanan dan ketaqwaan untuk mendekatkan diri kepada Allah Yang Maha Penyayang.

Alhamdulillah kita masih dipanjangkan umur dan dimurahkan rezki untuk menghirup udara pada tahun 2011 ini. Entah esok atau lusa kita akan diketemukan lagi atau mungkin pula dijemput Ilahi. Bersedialah kita dengan berusaha untuk mengatasi kekurangan diri serta tidak hanyut dengan tuntutan duniawi. Seimbangkanlah kemahuan diri untuk duniawi dan juga ukhrawi kerana kematian itu pasti, oleh itu bekalan perlu dibawa untuk menghadap Ilahi. Kalau dahulu, al-Quran didampingi pada malam Jumaat sahaja, kini ayuh kita jadikan Al-Quran sebagai santapan rohani saban hari, zikir Al-Ma’thurat pula menjadi senjata ketenangan hati menjadi amalan setiap waktu pagi dan petang agar diri kita peroleh kekuatan untuk berhadapan dengan pelbagai cabaran. Doa usah dikesampingkan kerana ia merupakan senjata kita umat Islam.

Anda dan saya, marilah kita bersama berusaha untuk membaiki akhlak dan peribadi serta meningkatkan kualiti diri. Sehebat manakah kita, seandainya harta yang dimiliki tidak diberkati, kekuasaan yang diberi disalah guna, kehebatan diri dianggap sebagai usaha sendiri dan pangkat yang dimiliki dijadikan alasan untu meninggi diri. Justeru sentiasa panjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi, ujian yang menimpa bertujuan untuk menguji tahap keimanan dan kesabaran kita; untuk ke syurga pastinya memerlukan pengorbanan yang tinggi dan kehendak nafsu usah dituruti; perkara mungkar perlu dihindari dan perintah Allah segera dituruti..usah kita bertangguh lagi. Moga kehidupan yang bakal kita lalui pada tahun 2011 ini sentiasa berlandaskan petunjuk Ilahi. Amin..

Bertemu lagi..

No comments:

Post a Comment