Saturday, January 15, 2011

Untuk Mu Isteri (1)

Bismillahirrahmanirrahim…

Hari ini saya amat teruja dengan tajuk perbincangan Program Tanyalah Ustaz. Alangkah bagusnya seandainya program ini dijadikan sajian saban pagi oleh kita. Banyak ilmu yang boleh dipelajari, dan banyak pengetahuan baru yang dapat diperolehi. Bagi saya semakin banyak kita dengar dan pelajari, barulah ia dapat menyedarkan diri ini betapa masih banyak yang tidak saya ketahui. Al-kesah tentang suami dan isteri, ilmu ini perlu sentiasa diperbaharui hatta bagi mereka yang telah lama berkeluarga apa tah lagi bagi yang baru melayari bahtera rumah tangga.

Saya yakin, begitu ramai yang menonton program ini. Tetapi tanyalah diri sendiri setakat mana ilmu tersebut kita berusaha mengamalkannya. Saya sekadar ingin berkongsi tentang intipati perbincangan yang sungguh menarik hati. Pastinya perihal kenapa isteri tidak menghormati suami, bercakap kasar dan tiada menunjukkan kasih dan sayang dan keperluan suami tidak dihiraukan. Suami pula merasa diri tidak dihormati dan tidak dihargai, maka kesannya suami dan isteri saling menunding jari.

Terdapat lapan faktor kenapa isteri durhaka kepada suami. Antaranya disebabkan isteri memang keras hati, ditegur menjawab pula, hanya kesabaran dan doa sahaja yang mampu mempertahankan rumahtangga, kalau tak boleh sangat adalah lebih baik lepaskan sahaja kerana bimbang berterusan menanggung dosa. Kurang tarbiyah turut menjadi punca, walaupun isteri anak alim ulama tetapi didikan daripada suami diperlukan juga kerana iman tidak dapat dijual beli dan bukan perkara yang boleh diwarisi. Oleh itu kedapatan isteri yang sanggup menengking suami. Kadangkala mungkin juga disebabkan isteri mendapatkan nasihat dan pandangan yang tidak baik daripada rakan atau keluarga sendiri. Seterusnya tidak dinafikan ada suami yang dayus begitu takut untuk menegur dan menasihati isteri. Mungkin kerana bimbang isteri tersayang akan merajuk dan melarikan diri kesannya diri suami berterusan tidak dihormati dan pengorbanan suami tidak dihargai. Ingatlah para suami, dayus sifat yang keji untuk ke syurga jauh sekali.

Banyak pengajaran yang para isteri boleh pelajari. Mutakhir ini, isu rumahtangga dan penceraian menjadi bual bicara saban hari. Ya … Kalau suami beralih arah, wanita lain yang dicintai dan dikasihi..usah kita cepat menunding jari. Tanyalah diri sendiri, di mana kesilapan dan kekurangan diri. Segera lah perbaiki kerana kalau kesalahan orang lain yang dicari, maka tidak ada penambahbaikan dalam diri. Justeru, kenali lah diri kita..kekurangan yang ada perlu segera diperbaiki, kelemahan pula perlu segera diatasi agar hati suami mampu ditawan dan dimilki. InsyaAllah suami akan berbesar hati kerana perasaan suami menjadi keutamaan, kesukaan suami sentiasa disediakan dan keperluan suami sentiasa berusaha untuk dicukupkan.

Sesungguhnya taatlah kepada suami selagi ia meminta kita melakukan sesuatu yang tidak bersalahan dengan cara hidup Islam. Menurut ustaz lagi, kalau suami menyuruh kita membuat sesuatu yang menjauhkan kita daripada Allah Yang Maha Esa, maka tolak lah dengan lembut dan manis tutur kata. Contohnya kalau dahulu aurat kita begitu terjaga dan terpelihara, bertudung menutup dada berpakaian longgar dan cantik dipandang mata, tiba-tiba apabila ke luar rumah suami meminta kita menukar gaya, bertudung pendek dengan penuh bergaya, berbaju singkat dan berseluar pula sehinggakan apabila melangkah ternampak susuk badan yang seolah-olah ingin menggoda. Adalah menjadi tanggung jawab kita untuk menjelaskan kepada suami bahawa demi cinta nan setia, maruah suami ingin dipelihara kerana perlakuan isteri menterjermahkan tarbiyah yang diterima daripada suami. InsyaAllah suami kita akan mengerti dan memahami kerana akhirnya bukan kepada suami yang kita kembali tetapi kepada Allah jua akhirnya destinasi.

Ya..saya sekadar berkongsi kerana kemungkinan ada dalam kalangan kita tidak berkesempatan untuk menonton program pagi tadi. Sama-sama lah kita mengambil iktibar daripadanya. Yang baik dijadikan contoh teladan. Jadikanlah ilmu yang dipelajari sebagai ilmu yang bermanfaat. Bersegera bertindak usah berlengah kerana anda dan saya masih belum terlambat. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud “harta yang paling utama ialah mulut yang berzikir, hati yang bersyukur, dan seorang isteri yang solehah yang membantu suami menegakkan imannya” ( Hadis Riwayat Tirmidzi)

Mudah-mudahan diri kita sentiasa terpelihara daripada bercakap mengikut rasa. Moga Allah menjadikan hati kita lembut untuk menerima kebenaran yang nyata, berbaik sangka dan sentiasa berlapang dada. Amin…

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment