Monday, January 10, 2011

Minda Positif

Bismillahirrahmanirrahim…

Dalam kehidupan, ujian demi ujian yang terpaksa dihadapi, cabaran demi cabaran sentiasa menguji diri. Masalah yang melanda sering membuat kita tidak keruan. Apabila memikirkan kesulitan dan kesusahan pastinya semua kerja tidak menjadi. Sememangnya kita tidak sukakan masalah, ingin menjauhkan diri dari masalah dan tidak mungkin kita sendiri yang sanggup mencari masalah. Kadangkala pada saat tenang, tiba-tiba ribut melanda. Ujian bukan diminta tetapi ia datang tanpa diundang dan secara tiba-tiba.

Bagi saya ujian hidup menjadi lumrah, kerap diuji dan teruji, Alhamdulillah saya masih mampu bangkit sehingga kini. Untuk mendapat kekuatan bukannya mudah, ada ketikanya sedih tidak terkira dan hampir berputus asa apatah lagi seandainya ujian daripada anak yang tercinta. Bagi seorang ibu, segala sanggup dikorbankan demi anak-anak tetapi adakah anak –anak sanggup berkorban demi kebahagiaan dan kegembiraan ibu bapa. Alangkah malang seandainya anak hanya memikirkan tentang diri sendiri, apabila masalah melanda barulah ibu bapa yang dicari. Ya…begitulah kesahnya baru satu masalah dalam keluarga belum termasuk masalah di tempat kerja atau masalah dengan saudara mara, manakala masalah diri sendiri bagaimana pula agaknya.

Saya masih teringat, ustaz dalam program motivasi pagi tadi menjelaskan bahawa apa jua masalah yang menimpa, pastikan ianya diterima dan tangani ia secara positif. Seandainya diri kita terlalu memikirkan tentang masalah dan kesusahan pastinya kekecewaan sentiasa menguasai hati. Kenapa dibiarkan diri dan fikiran kita untuk memikirkan perihal yang membuatkan kita berada dalam kerisauan sedangkan hidup mesti diteruskan. Kenapa kita terlalu memikirkan sesuatu yang boleh membuatkan kita merana dalam kehidupan..bangkitlah kita mulai dari sekarang, mengambil ujian sebagai cabaran untuk membuatkan diri kita hari ini, lebih baik daripada semalam.

Yang penting pastikan diri kita tidak melakukan kesilapan. Tidak berkata benar boleh membuatkan orang lain hilang kepercayaan dan keyakinan. Dalam kehidupan kejujuran dan keikhlasan amat diperlukan kerana nilainya tinggi tiada tandingan. Biasakan diri kita untuk berfikir dan bertindak secara positif supaya masalah yang melanda dapat dikurangkan, ujian yang menimpa dapat memberi kekuatan serta cabaran yang dihadapi dijadikan pendorong dan semangat agar terus bermotivasi. Sangat penting untuk mengurus masalah secara berkesan.

Pemikiran positif boleh membantu kita untuk membangunkan diri. Kalau kita tidak dapat berdiri sendiri, carilah sahabat sejati untuk membantu diri agar sentiasa berfikiran positif. Teguran sahabat dapat dijadikan pembakar semangat. Dalam persahabatan amat penting saling menegur demi untuk kebaikan. Usah berkecil hati atau memarahi, setiap peringatan atau teguran hendaklah diambil secara positif… berlapang dada itulah yang paling utama. Seandainya sahabat menegur tentang sifat buruk kita, berterima kasihlah kepada mereka, usah melenting dan bermasam muka. Teguran itu ibarat orang memberitahu bahawa dalam baju kita ada binatang yang berbisa. Dek perasaan sayang, sahabat tidak mahu diri kita terus menderita kerana dibimbangi binatang tersebut menggigit dan sakitnya pasti tidak terhingga. Sahabat sebenarnya tidak sanggup melihat kita berterusan menderita.

Saya sendiri pernah dianggap cuba menganggu, mengongkong dan menghalang walaupun tindakan yang diambil kerana dalam diri ini ada perasaan sayang tidak mahu sahabat berterusan melakukan kesilapan. Usah lah menjadikan diri kita dalam kalangan orang yang tidak mahu mendengar nasihat sebagaimana yang dijelaskan oleh dialog Nabi Saleh a.s kepada kaumnya yang dimuatkan dalam dalam al-Quran iaitu Firman Allah SWT yang bermaksud “ Dan aku telah memberi nasihat kepadamu, tetapi kamu tidak menyukai orang yang memberi nasihat” (Surah Al-A’raf :79).

Anda dan saya, kita sama tetapi tidak serupa. Mungkin kita jenis boleh menerima teguran seadanya dan kedapatan mereka yang amat sensitif dan cepat terasa. Teguran dan nasihat perlu diteruskan tetapi yang penting hikmah dan bijaksana agar tidak tercalar hati akibatnya mungkin sahabat menjauhkan diri.

Moga kita sentiasa berfikiran positif, memikirkan segala kebaikan disebalik setiap ujian, menerima teguran dengan penuh keikhlasan kerana dalam kehidupan amat penting untuk mengurus emosi dan juga perasaan agar kita tidak hanyut dan boleh membuatkan diri kita kecundang. Berbekalkan perasaan sayang sesama insan serta keluhuran hati yang tiada batasan, marilah kita saling menasihati demi kebaikan. Moga Allah memberi kekuatan untuk kita terus berpesan dengan kebenaran dan sifat mahmudah sentiasa dijadikan perhiasan diri agar diri kita lebih disayangi dan dihormati. Amin…

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment