Sunday, January 30, 2011

Janji: Mudah Dilafazkan

Bismillahirrahmanirrahim…

Telah sebulan, kita berada di tahun baru 2011. Saya bertanya diri sendiri, adakah perubahan diri dan azam semasa menyambut tahun baru telah ditunaikan. Memang mudah menanam azam, cita-cita dan hasrat. Amat senang untuk berjanji bukan sahaja berjanji pada diri sendiri tetapi juga berjanji dengan orang lain tetapi persoalannya, setakat mana kesungguhan dan tekad kita untuk melunaskan janji tersebut. Tanya pada diri sendiri, InsyaAllah kita pasti akan memperoleh jawapannya.

Diri saya juga tidak terkecuali, berazam dan bertekad untuk membuat perubahan diri; menjadi orang yang lebih baik dari sehari ke sehari. Kadangkala saya amat kecewa, hasrat tidak kesampaian dek tidak mampu berhadapan dengan ujan dan cabaran, serta godaan yang sering mendatang. Untuk melakukan perubahan, sokongan daripada orang sekelilng amat diperlukan, kerana selain daripada mengharapkan pertolongan Allah, dorongan keluarga dan sahabat sejati amat diharapkan.

Sebelum melangkah ke pejabat, saya sering berazam untuk kurang bercakap, banyak mendengar dan memerhati serta berusaha untuk amanah dengan masa. Saya berpegang kepada ungkapan yang sungguh menyentuh hati iaitu “kerja itu ibadah, masa itu amanah”. Walau bagaimanapun, adakalanya saya gagal. Apabila wujud situasi yang tidak dapat memuaskan hati, mulut ringan sahaja untuk berbicara walhal untungnya tiada. Ada ketikanya, saya berusaha menjauhkan diri daripada mereka yang sering menimbulkan kontroversi, mencetuskan konflik dan rasa tidak selesa. Saya bukan mementingkan diri sendiri, tetapi saya juga masih lemah untuk mengawal emosi, perasaan marah dan juga cepat terasa. Untuk mengelakkan daripada kekeruhan terjadi saya rela menarik diri agar kehadiran saya tidak akan mengeruhkan lagi suasana.

Saya tidak nafikan, kedapatan sahabat yang masih menghargai terhadap sedikit ilmu yang Allah anugerahkan kepada diri ini. Justeru saya tidak jemu melayan, seandainya sahabat memohon pertolongan dan bimbingan. Ilmu yang ada kalau dikongsi, InsyaAllah lebih banyak lagi yang Allah akan beri pada kita. Terima kasih kepada sahabat yang sentiasa melibatkan saya sama ada dalam projek kajian, perbincangan dan juga sumbang saran kerana ia menterjermahkan bahawa diri ini masih diperlukan walaupun sumbangan yang dapat diberikan tidak seberapa. Yang penting kita ikhlas memberi dan menerima; bukan untuk menguji kehebatan dan menunjukkan kepandaian. Setiap kita ada kekuatan dan kekurangan, dan apabila dikongsi ia akan membantu lebih memantapkan apa yang sedia ada.

Kalau hendak memikirkan apa yang orang kata, pastinya kita tidak dapat melakukan apa-apa. Kata Ustaz pagi tadi, kalau ada orang mengata, mengkritik ikut rasa, lebih baik kita diam sahaja. Bukan apa, InsyaAllah kita akan dapat pahala percuma sahaja. Ya, kadangkala kita tak tahan juga, rasa nak menjawab dan membalas pula, maklumlah mana tak geram orang asyik kenakan kita. Hanya satu cara untuk menahan gelodak rasa, ingatlah Allah ada, ada dosa dan juga pahala, ada syurga dan juga neraka. Korbankanlah perasaan marah dan geram kita kerana kesannya tiada yang baik untuk diri kita. Amat penting, apabila berjanji dengan diri sendiri, berusaha sunguh-sunguh untuk tunaikan tanpa menoleh kiri dan kanan kerana ianya perubahan ke arah kebaikan.

Selain berjanji dengan diri sendiri berjanji dengan orang lain juga amat perlu ditunaikan, usah mengambil mudah dan memandang ringan. Menurut Ustaz lagi, manusia paling sukar untuk melunaskan janji apabila berhutang. Sebelum mendapat pinjaman, pelbagai janji yang dilafazkan, dan apabila yang dihajati telah berada dalam genggaman, culas pula untuk membayar balik hatta untuk bertemu mata jauh sekali, sering mengelak dan menjauhkan diri. Justeru, kita tidak digalakkan berhutang, berpada-pada berbelanja juga apabila membuat kenduri kendara. Kadangkala kenduri sudah bertahun tetapi beban hutang masih belum langsai. Oleh itu, berbelanjalah ikut kemampuan; bersederhanalah dan elakkan daripada berhutang. Kenduri yang dibuat mengharapkan keberkatan oleh itu ia tidak sewajarnya menjadi beban. Fikirkanlah, ukur baju di badan sendiri. Usah harapkan orang memuji kehebatan kita dan bimbang dengan apa yang orang kata, kerana akibatnya diri kita yang merana.

Usah kita membiasakan diri untuk mudah menabur janji. Bimbang suatu hari nanti, seandainya kita gagal menunaikannya diri kita sudah tidak dipercayai dan diyakini. Akhirnya, kita dilabelkan sebagai pembohong, kata-kata kita tidak boleh didengar bak kata orang ‘cakap kita tidak boleh dipegang buku’. Sekira berjanji, pastikan kesungguhan untuk menepati. Seandainya diri merasakan sukar untuk menunaikan sesuatu permintaan, usah berjanji kerana membuatkan orang lain menaruh harapan yang pasti tidak kesampaian. Jangan membuatkan orang lain mengharap dan tertunggu-tunggu dengan janji kosong yang belum tentu kerana ia membuatkan ada jiwa yang merana dan amat kecewa kerana apa yang dihajati tidak diperolehi.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud “Jangan bertengkar dengan saudaramu, jangan bergurau dengan gurauan yang menyakitkan, jangan berjanji denganya lalu anda memungkiri janji dengan nya” (Al-Bukhari: Fil Adabil Mufrad)

Marilah bersama-sama kita membersihkan jiwa dan hati untuk menjadi insan yang dikasihi Allah, dan disayangi sesama manusia. Menepati janji sifat terpuji, keikhlasan diri mencerminkan isi hati dan keluhuran budi menterjermahkan nawaitu yang sentiasa mengharapkan keredhaan dan keberkatan daripada Yang Maha Pemberi. Moga anda dan saya, diberikan kekuatan oleh Allah Yang Maha Esa untuk terus berbudi dan menabur bakti kerana Allah masih memberi peluang kepada kita untuk meraih pahala sebagai bekalan apabila dijemput Ilahi. Amin..

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment