Sunday, January 16, 2011

Untuk Mu Isteri (2)

Bismillahirrahmanirrahim…

Hari ini , Alhamdulillah saya masih lagi berkesempatan untuk mengikuti sambungan intipati Program Tanyalah Ustaz. Hujung minggu sajalah saya berpeluang mengikuti program ini kerana pada hari lain seawal jam 6.20 pagi saya telah keluar rumah untuk ke tempat kerja. Walau apa pun kesempatan dan ruang waktu yang ada, pastinya saya tidak akan persia. Kalau dulu, semasa remaja saya kerap mengikuti usrah dan tamrin, tetapi kini tiada lagi. Oleh itu, saya perlu berusaha untuk menambahkan ilmu melalui kaedah yang lain kerana masih banyak yang saya tidak tahu dan kurang mengerti. Yang pasti, sepanjang hayat kita perlu belajar kerana kita bukannya sempurna, perlu sentiasa diingati.

Saya sungguh tertarik dengan kata kunci ustaz pagi tadi iaitu sesuatu yang diucapkan jika lahir daripada nafsu, maka ia akan jatuh kepada nafsu; dan seandainya ia diucapkan daripada hati maka ia akan jatuh ke dasar hati. Terkesan sungguh saya dengan ungkapan tersebut. Benar sekali, kalau kita bercakap, memberi pandangan atau menasihati seseorang dengan ikhlas terbit daripada hati, maka kesannya apa yang kita utarakan mudah didengari dan diterima. Seandainya kita berbicara berlandaskan emosi, di bibir mulut lain dan di hati pula berbeza, maka orang yang mendengar percakapan kita sukar unuk menerima malah mungkin akan merasa jemu dan bosan mendengar celoteh kita. Jadi pastikan apa yang kita ucapkan perlu lahir daripada hati dan tiada kepuraan yang tersembunyi.

Kedapatan antara kita disebabkan timbul rasa curiga terhadap suami, tindakan melulu diambil dengan menyerang suami tanpa usul periksa. Adakalanya anak-anak juga turut menjadi mangasa. Wajah yang dipamerkan isteri pula masam mencuka tanpa memikirkan dosa dan pahala. Nasihat ustaz kepada kita, seandainya ingin menegur atau menasihati, jangan sesekali bertindak mengikut nafsu amarah kerana ia akan membawa padah. Alangkah baiknya kalau dilakukan solat hajat terlebih dahulu selama 7 hari atau 40 hari, banyakkkan doa dan selepas itu baru lah mengeluarkan bicara yang lahir daripada hati. InsyaAllah sama ada suami atau isteri juga anak-anak akan mudah mengerti dan menerima serta lembut hati. Anda dan saya, marilah sama-sama kita ikuti petua yang amat hebat ini. Moga sengketa tiada lagi, dan syak wasangka boleh diketepi.

Dalam melayari kehidupan, suka duka silih berganti. Isteri dan suami saling melengkapi. Sukar untuk menjadi isteri solehah seandainya suami sendiri tidak soleh. Setiap suami bercita-cita tinggi, isteri solehah sentiasa menjadi idaman di hati. Ada ketikanya, suami terlupa bahawa tanpa didikan daripada suami, darjah solehah amat sukar diperolehi. Tanggungjawab suami mendidik isteri kerana isteri hak suami. Oleh itu, usah gentar dan takut untuk menegur dan menasihati isteri agar kesilapan yang dilakukan oleh isteri tidak berterusan diulangi agar tidak menjadi kebiasaan dan amalan sehari-hari. Seandainya terdapat kelemahan dan kekurangan maka segeralah perbetulkan. Kasih sayang suami kepada isteri adalah kerana Allah dan kasih sayang isteri terhadap suami juga kerana Allah, justeru perbetulkan segera mana yang salah.

Dalam melegakan kekusutan fikiran serta kehancuran perasaan, penawar yang paling mujarab ialah dengan membaca al-Quran serta mendekatkan diri kehadrat Allah Yang Maha Esa. Menurut ustaz, ubat kesedihan ialah al-Quran, kesedihan Allah yang bagi, maka Allah jua lah yang akan melegakannya. Firman Allah SWT yag bermaksud “Jika Allah menimpakan sesuatu yang bahaya kepada mu, tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah mengendaki kebaikan bagi kamu, tidak ada orang yang dapat menolak kurnia-Nya” (Surah Yunus: 107).

Oleh itu bagi yang bergelar isteri ujian daripada suami pasti ada. Dugaan diberi kerana Allah sayangkan kita. Seandainya kita mampu menghadapinya dengan penuh kesabaran dan berlapang dada pastinya pahala tersedia untuk kita. Bagi isteri, taat kepada suami merupakan senjata yang menjadi bekalan untuk menuju ke syurga disamping perintah Allah tidak dilupa. Marilah kita berusaha untuk mencari sebab yang membolehkan kita masuk ke syurga hatta walaupun dengan mensedekahkan hanya sebiji kurma. Seandainya kita terluka, sedih dan kecewa, bacalah surah al-Kahfi dan surah Yassin, InsyaAllah ianya amat mustajab sebagai ubat penenang jiwa.

Moga anda dan saya tidak tersalah langkah dalam menghadai dugaan dan ujian yang melanda. Mudah-mudahan Allah mempermudahkan segala urusan kita, membantu kita pada saat kita kesusahan dan kepayahan, mengampunkan segala dosa kita dan memimpin kita ke jalan yang benar dan lurus agar kita mampu menjadi isteri yang solehah. Amin…

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment