Sunday, January 9, 2011

Memberi dan Menerima

Bismillahirrahmanirrahim…

Tengah hari tadi, sungguh pilu rasa di hati apabila saya menjenguk ke luar rumah saya terpandang seorang nenek tua yang saya jangka usianya sudah mencecah 80 tahun membuka plastik sampah dari sebuah rumah ke sebuah rumah demi mencari tin kosong, kotak atau apa jua barang yang boleh dijual. Sebak sungguh saya terasa ..ke manakah perginya anak cucu mereka, atau mungkinkah nenek itu tiada saudara mara. Usah kita terperanjat, di kota ini masih ramai insan yang melarat, untuk sesuap nasi pelbagai cara yang terpaksa dibuat, pelbagai ikhtiar yang perlu dilakukan. Ya..bagaimana dengan diri kita yang berkemampuan, kadangkala kita terlupa adanya insan yang begitu malang.

Betapa golongan yang sebeginilah yang perlu dibantu..hatta RM5.00 pun sudah sangat bemakna untuk nenek ini. Baginya mungkin memadai untuk sesuap nasi agar tidak kelaparan sepanjang hari. Saya masih terkenang-kenang akan jari jemari nenek tersebut terketar-ketar untuk merungkai ikatan plastik sampah. Setelah apa yang dicari telah diperolehi, nenek tersebut mengikat kembali plastik tersebut, agar sampah tidak bersepah dan terburai. Saya sangat terkesan dengan apa yang saya perhatikan, hinggakan kelazatan makanan yang tersaji di rumah terasa sukar untuk ditelan.

Semalam pula saya dikhabarkan oleh teman betapa hebatnya jamuan yang beliau hadhiri. Tidak cukup dengan lembu, kambing juga dikorban. Untuk sarapan pagi pelbagai juadah yang dihidangkan dan sehingga tengahari masih banyak yang tidak kehabisan. Mewah sungguh bagi yang berkemampuan, perit dan derita bagi mereka yang diuji dengan kemiskinan dan kesusahan. Begitulah kehidupan yang jauh sungguh perbezaannya. Kejadian ini, benar-benar membuatkan saya terfikir, supaya berpada-pada dengan kesenangan dan kegembiraan. Fikirkan juga masih ada golongan yang menderita. Bersyukurlah dengan apa yang Allah kurniakan buat kita.

Begitulah kehidupan, ada yang susah dan ada yang senang. Allah jadikan kita untuk saling bertolongan dan saling membantu menghulurkan bantuan. Bantulah mereka yang memerlukan, biarlah tangan kanan menghulur, tanpa tangan kiri menyedari. Kadangkala kita berlaku tidak adil pada orang lain. Kita rela berhabisan belanja makan dan memberi hadiah kepada mereka yang tidak memerlukan yakni yang sudah berwang dan berpangkat pula, tetapi dengan si miskin yang derita untuk memberi RM10.00 pun mungkin kita berkira.

Anda dan saya, yakinlah bagi mereka yang memerlukan, sedikit pemberian diterima dengan penuh kesyukuran, sangat besar ertinya buat mereka. Justru marilah kita hidupkan amalan sedekah dalam diri kita untuk mereka yang benar-benar mengharapkan bantuan kita. Sesungguhnya Islam telah memperuntukkan di dalam harta orang kaya, ada hak bagi orang fakir. Tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yang menerima. Setiap muslim adalah bertanggungawab sentiasa bekerja dan berusaha supaya tangannya tidak sentiasa menjadi tangan yang menerima pemberian tetapi memberi. Rasulullah SAW telah mengisytiharkan dari atas mimbar tatkala Baginda memperingatkan supaya muslimin bersedekah dan memelihara diri dari menerima sedekah. “ Tangan yang di atas lebih baik dari tangan yang di bawah. Dan tangan yang di atas itu lah yang memberi dan tangan yang di bawah itulah yang meminta” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

Pastinya apa yang kita alami, apa yang kita pandang, dan apa yang kita dengar banyak memberi pengajaran dan pengalaman yang amat berharga buat kita. Kita masih belum terlewat untuk menghidupkan amalan sedekah, agar yang memerlukan dapat berkongsi dan turut merasa apa yang kita ada. Yakinlah, semakin banyak kita bersedekah, InsyaAllah Allah akan membantu mempermudahkan urusan kita dan rezeki daripada Allah semakin berganda. Sesungguhnya Allah Maha Pemberi. Keberkatan rezeki yang kita harapkan dan rezeki halal pasti yang dicari. Abu Qatadah (r.a) berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: ‘Barangsiapa yang hendak diselamatkan oleh Allah SWT dari kesusahan hari kiamat, hendaklah dia melapangkan orang susah, atau membebaskannya dari hutang” (Riwayat Muslim)

Mudah-mudahan Allah jauhkan kita daripada sifat kedekut dan bakhil. Moga Allah gantikan dalam diri kita dengan sifat pemurah dan pemaaf. Bersedekahlah kita seikhlas hati tanpa sedikit pun perasaan bangga diri untuk menunjuk-nunjuk ataupun untuk dipuji. Bersedekah kita kepada yang benar-benar memerlukan bukannya kepada yang telah berada dan tidak mengharapkan bantuan. Moga sedekah kita akan mendapat keredhaan dan keberkatan daripada Allah Yang Maha Esa. Amin..

Bertemu lagi..

2 comments:

  1. salam kak mai...i like this posting..`the more u give the more u get...umat yg baik memberi dgn hati yg senang...we in the family always believe this..thanks to mak saya yg selalu berpesan utk bersedekah wpun kami bukan org senang...memberi dgn ikhlas walaupun sedikit akan lebih berkat..follow....tq.

    ReplyDelete
  2. salam tsarleene,
    terima kasih, kerana komen yang diberi ibarat pendorong untuk akak menulis lagi. InsyaAllah kita sentiasa berusaha untuk membaiki kelemahan diri, rezeki ..yakinlah Allah yang bagi.TQ

    ReplyDelete