Saturday, November 20, 2010

Hijrah Untuk Perubahan

Bismillahirrahmanirrahim…

Program motivasi pada pagi ini sungguh menarik perhatian saya. Bual bicara adalah berkaitan hijrah untuk perubahan demi kebaikan. Hijrah merupakan satu keperluan kerana sebagai manusia penambahbaikan perlu dilakukan secara berterusan. Dalam usaha untuk berubah, niat menjadi keutamaan dan yang pasti perlu bertunjangkan keimanan dan ketaqwaan. Benar sungguh bicara tadi, kalau kita mengejar akhirat kita juga turut mendapat dunia, manakala kalau kita kejar dunia semata-mata kesannya akhirat akan lari. Begitulah peringatan penceramah agar kita sentiasa berhati-hati dan berusaha untuk mengatasi kelemahan dan kekurangan diri.

Hijrah yang ingin dilakukan memerlukan pengorbanan. Bukan mudah untuk meninggalkan sesuatu yang menjadi kebiasaan demi pembaharuan. Walau bagimanapun ianya mesti dilakukan kerana mardhotillah yang kita harapkan. Dalam melaksanakan perubahan beberapa tips telah disarankan iaitu pertama; lakukan perubahan secara fizikal. Perubahan ini memerlukan perpindahan daripada satu tempat ke tempat yang lain. Sekiranya di tempat kerja sekarang kita dianggap kakitangan yang bermasalah dan tidak amanah, dan teringin sungguh untuk berubah iaitu tidak mahu melakukan kesilapan yang lalu maka adalah lebih baik kita berhijrah atau cuba beralih arah mencari tempat bertugas yang baru. Moga dengan penghijrahan kita ke tempat baru, segala kesilapan dan kesalahan yang lalu tidak akan dilakukan lagi sebaliknya berusaha menjadi pekerja yang amanah, jujur dan bertanggungjawab kerana tugas yang dilaksanakan juga merupakan satu ibadat.

Begitu juga seandainya di kampung, nama kita tercalar disebabkan tingkahlaku kita yang mungkin tidak sengaja sehingga orang lain memandang kita sebelah mata dan tidak mempercayai kita lagi. Justru sewajarnya kita berhijrah ke kampung lain untuk membina hidup baru dengan jenama yang juga baru. Yang paling penting adalah kesungguhan kita untuk berhijrah dan berubah kerana Allah. Oleh itu segala kepayahan dan kesulitan perlu dihadapi kerana bukan senang untuk menjadi orang yang baru.

Tips yang kedua ialah berusaha untuk mencari sahabat yang berakhlak dan berbudi yang mampu mengamalkan budaya saling mengingati dan berpesan dengan kebenaran dan kebaikan. Seandainya dahulu kita berkawan dengan mereka yang tidak solat dan mengingkari suruhan Tuhan sehinggakan diri kita turut terkorban maka jauhilah kerana kelemahan diri menyebabkan kita tertewas. Carilah sandaran baru agar kita mampu berubah untuk mendapat keredhaan Allah kerana umur kita berterusan meningkat dan masa yang kita ada mungkin sudah terlalu singkat. Berubahlah sekarang dan carilah sahabat sejati yang berakhlak tinggi untuk didampingi.

Tips yang ketiga ialah penghijrahan minda iaitu termasuk cara berpakaian dan sifat kebiasaan seperti kemarahan yang tidak terkawal. Menurut penceramah lagi cara berpakaian juga merupakan satu penghijrahan tetapi pastikan ke arah yang lebih baik. Usah kita berubah kerana mengikut arus pemodenan iaitu daripada sopan berbaju kurung dan bertudung labuh kepada berseluar ketat, berbaju jarang dan bertudung singkat. Sebaliknya penghijrahan biarlah menampakkan kesungguhan untuk menutup aurat sebagaimana yang dituntut dalam Al-Quran. Allah SWT berfirman yang bermaksud “Wahai Nabi, suruhlah isterimu, anak perempuanmu serta wanita-wanita yang beriman agar melabuhkan pakaian bagi menutup seluruh tubuhnya; yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenali, maka mereka tidak akan diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani “ (Surah Al-Ahzab: 59)

Selain itu, kita juga perlu sanggup mengenepikan sifat kebiasaan demi meningkatkan kualiti peribadi agar dihormati dan dihargai. Sifat marah perlu digantikan dengan kesabaran. Seandainya sering berkata-berkata tanpa tujuan hanya menyakitkan telinga dan mengguris perasaan orang maka lebih baik diam sahaja. Lakukanlah perubahan iaitu fikirkan dahulu apa yang ingin diluahkan agar butiran bicara lebih tajam dan berkesan serta menjadi halwa telinga kerana sedap kedengaran.

Sekadar itu perkongsian saya kali ini, kerana kita sama-sama ingin melakukan perubahan kerana tidak mahu berterusan melakukan kesilapan dan kesalahan. Kelemahan diri InsyaAllah akan berusaha di atasi supaya diri kita mudah dibawa ketengah dan ketepi, kata-kata kita dipercayai, tindakan kita diyakini dan diri kita boleh diterima oleh sesiapa seadanya. Mudah-mudahan kita dibawah naungan hidayah Allah sentiasa. Amin…

Bertemu lagi…

2 comments:

  1. bukan mudah untuk berhijrah. ada saja suara-suara yang sibuk mengkritik walaupun hijrah yang kita buat adalah ke arah kebaikan.

    ReplyDelete
  2. Salam,
    Ya sukar untuk berubah, memerlukan ketabahan dan kesabaran, kerana Allah menguji akan kesungguhan kita untuk menjadi orang yang lebih baik..lebih baik diam daripada bersuara. Sabar manis buahnya.

    ReplyDelete