Wednesday, November 24, 2010

Kita Saling Memerlukan

Bismillahirrahmanirrahim…

Petang ini hujan agak lebat menyebabkan saya tidak berpeluang untuk menjengah pantai berhampiran. Justru saya tinggal bersendirian di dalam bilik sambil merenung titisan hujan dan ombak laut yang memecah pantai. Sungguh hebat ciptaan Tuhan kerana keindahan pemandangan tidak dapat digambarkan. Ada pulau, laut dan daratan, dihiasi pula dengan buih ombak dilautan, pasir putih di pesisiran serta lambaian lembut daun kelapa yang menterjermahkan kekuasaan mutlak Yang Maha Esa.

Sebagai manusia, sewajarnya kita mengerti dan mengamati, bahawa Alah menjadikan sesuatu perkara itu tidak sia-sia pasti ada sebab musababnya yang tidak di capai dek akal fikiran kita. Jika dunia ini satu persinggahan buat kita, jadi marilah kita berusaha menyediakan sebanyak bekalan bagi meneruskan perjalanan sebelum kita sampai ke destinasi yang kekal abadi. Saya kadangkala amat gusar memikirkan tentang bekalan diri sendiri, kesabaran masih kurang manakala cintakan dunia masih mengundang. Akan saya berusaha untu mencari sahabat dan teman yang sentiasa bersama waktu susah dan senang kerana saya memerlukan kalian untuk sentiasa berada di atas landasan.

Hari ini kepenatan makin terasa, memurnikan laporan memerlukan pemikiran yang kritis dan tajam maklumlah harapan sahabat tidak mahu saya persiakan dan kepercayaan yang diberikan akan digalas dengan penuh tanggungjawab. Saya amat berterima kasih kepada sahabat yang masih mempercayai, meyakini dan menghargai setiap teguran, nasihat dan pandangan yang saya utarakan. Yang saya luahkan tidak semestinya diterima sebulat hati, dan kalau terdapat kekeliruan boleh dibawa berbincang kerana kadangkala saya juga melakukan kesilapan.

Dalam menjalankan tugasan, kita bukannya membuat pertandingan siapa yang menang dan siapa pula yang akan menjadi johan. Keutamaan kita ialah melaksanakan tugas dengan betul mengikut prosedur dan tatacara agar hasil yang berkualiti dapat dijelmakan. Kerja dalam pasukan bermakna perlu wujud perkongsian, bersedia bertolak ansur dan berkompromi supaya iklim kerja lebih harmonis. Kita perlu beradab dan bersopan, merendah diri juga amat diperlukan agar orang lain selesa untuk berhujah serta memberi pandangan. Kata-kata hikmat ini boleh dijadikan pedoman agar diri kita dihormati dan senang didampingi. Benar sungguh “Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalasnya dan bersikap adil ketika kuat atau berkuasa.” (Khalifah Abdul Malik bin Marwan).

Semakin berilmu kita sewajarnya semakin kita merendah diri. Sekiranya kita merasakan diri kita serba tahu dan serba mengerti, maka tertutuplah minda untuk terus meneroka dan mempelajari. Seandainya kita ingin berguru atau memperoleh ilmu baru, maka anggaplah diri kira benar-benar tidak tahu barulah kita mudah menerima dan menghayati kerana pintu hati terbuka sepenuhnyab untuk diisi. Teringat saya sewaktu mengikuti ceramah motivasi, penceramah tersebut menjelaskan “ kalau kita menghadiri sesuatu majlis ilmu, usah lah dibawa cawan yang penuh berisi air kerana kelak dibimbangi air tersebut akan tumpah dan mungkin langsung tidak dapat diisi; sebaliknya datanglah dengan cawan kosong atau separuh berisi kerana sekurang-kurangnya air yang baru dapat ditambah dan diisi”.

Anda dan saya, terimalah hakikat bahawa banyak yang belum kita pelajari dan ketahui. Jadi usah segan bertanya kerana kelak akan tersesat jalan dan susah nak kembali lagi sekiranya sudah sampai ke destinasi. Oleh itu, sebelum memulakan langkah pastikan hala tuju sudah diketahui, lakaran peta menjadi peneman sepanjang perjalanan serta pastikan ada teman yang mengiringi agar susah dan senang sama-sama dapat berusaha mengatasi. Bergerak sendiri mungkin menyusahkan diri di kemudian hari. Seandainya karam di lautan terkapai-kapailah nanti dan mungkin sudah terlewat untuk mendapatkan pertolongan dan rasa simpati.

Mudah-mudahan Allah menyatukan hati kita demi untuk mendapatkan keredhaan Ilahi. Amin…

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment