Sunday, November 28, 2010

Sukarnya Menjaga Hati

Bismillahirrahmanirrahim…

Minggu lepas di Pahang, minggu hadapan seminggu lagi di hotel Plaza, kemudian akan ke Pantai Timur pula. Jadual tugasan luar sungguh padat, hinggakan tidak sempat untuk menjengah apa yang berlaku di pejabat. Walau di mana saya berada, tuntutan tugas perlu dilaksanakan, kerana ia merupakan kepercayaan yang tidak wajar dipersiakan. Saya tidak pernah merasa kecewa atau kesal dengan apa yang saya lalui sebaliknya saya amat bahagia kerana saya masih diberi kepercayaan dan pengharapan untuk melaksanakan tugas secara berkesan. Terima kasih di atas keyakinan yang diberikan.


Apabila asyik bekerja, adakalnya ianya dapat membantu melupakan masalah yang melanda jiwa. Orang yang berada di sekeliling mungkin tidak menyangka bahawa dalam diri kita ada derita maklumlah air muka sentiasa ceria, senyum terukir dan sentiasa bersikap ramah mesra. Justru dengan siapa kita berhubung dan berinteraksi amat perlu diselidiki dan dikenali supaya komunikasi mesra dan sihat mudah terjalin.


Bukan mudah untuk menjaga hati, tidak senang untuk menawan hati kerana kita dijadikan Allah berbeza personaliti, cara, cita rasa, minat dan sebagainya, tetapi tidak dapat dinafikan masih kedapatan persamaan antara kita. Begitulah indahnya ciptaan Allah, agar dunia tidak sunyi dijadikan kita pelbagai warna agar mata tidak sekadar memandang benda yang sama. Pasti kesannya, kita tidak akan jemu kerana semakin ramai yang kita ketemu, semakin banyak perkara baru yang dapat kita pelajari dan ketahui. Sesungguhnya pengalaman akan mematangkan kita seandainya kita mengambil pelajaran daripadanya.


Saya sendiri tidak terlepas daripada ujian sebegini, ada ketikanya menghadapi situasi yang menguji kesabaran di hati. Sentiasa berazam untuk mempunyai kesabaran yang tinggi tetapi apakan daya kadangkala diri ini juga tidak tahan diuji apabila berdepan dengan meraka yang tidak beradab dan bersopan apabila berkata-kata, menyerang orang lain tanpa usul periksa serta suka mengugut tak kira siapa. Aduhai, rupanya masih lemah diri ini dalam menghadapi karenah manusia yang sengaja tidak mahu mengerti dan memahami serta tidak mengaku kesilapan sendiri.


Ingatlah, seandainya kita pandai marah dan melenting, orang lain seperti kita juga..sifat marah pasti ada tetapi bagaimana untuk mengawal kemarahan itulah senjata agar diri lebih dhormati. Saya seringkali tersepit, bagaimana untuk mendamaikan kekeruhan yang terjadi antara dua sahabat yang saya sayangi. Tiada niat untuk menyebelahi atau memilih yang lebih disukai, tetapi yang penting kelemahan diri perlu segera di atasi sebab itulah pentingnya saling menasihati. Kalau inginkan keadaan kembali seperti sediakala, sifat ego dan keras hati perlu diketepi. Barulah perselisihan yang berlaku dapat diatasi supaya jernih hati dan berseri air muka.


Apabila keseorangan saya termenung sendiri, kerana dalam kehidupan banyak sungguh ranjau dan duri. Banyak luahan yang terbuku di hati dipaparkan melalui penulisan kerana saya tidak mahu membicarakan menerusi perkataan dibimbangi ada yang terguris perasaan. Seandainya penulisan saya juga ingin disekat dan dihalang, kerana ingin menjaga perasaan orang yang disayang, maka terserlahlah ketidakadilan dalam memberi pandangan serta ulasan. Penulisan saya adalah berdasarkan pengalaman yang ditempuhi saban hari agar kemarahan, kegelisahan, kekecewaan dan kegusaran dapat dikurangkan serta bebanan perasaan dapat diringankan. Orang lain tidak pernah mengerti dan mengetahui, kesedihan yang dirasai, penderitaan yang dilalui serta masalah yang dihadapi. Kesabaran dan ketabahan membantu saya untuk terus tegak berdiri kerana masih ada insan yang menyayangi dan mengambil berat terhadap diri ini. Berusaha dan bertawakkal, itulah yang sepatutnya kita lakukan. Firman Allah SWT “Sesiapa yang bertawakkal kepada Allah, maka Allah akan memberikannya jalan keluar, dan akan mengurniakannya rezki dari arah yang dia tidak jangkai” (Surah At-Talaq: 2-3)


Ketenangan hati sentiasa dicari dan pertolongan Allah yang sering dihajati. Mudah-mudahan Allah SWT memelihara kita daripada sifat menunjuk dan riak dalam menabur budi dan bakti. Moga amal ibadat kita diterima dan mendapat keberkatan daripada Ilahi. Amin…

Bertemu lagi…

2 comments:

  1. Salam Kak Mai,

    Bak kata pepatah, rambut sama hitam tapi hati lain-lain. Apabila menangani masalah sentiasa berhati-hati ibarat menarik rambut dalam tepung....

    ReplyDelete
  2. Salam,
    benar sekali..kita perlu sentiasa berhati-hati, bukan semua orang menyukai walaupun teguran diberi seikhlas hati..kenalilah sahabat kita

    ReplyDelete