Friday, November 19, 2010

Siapa Ganggu Siapa?

Bismillahirrahmanirrahim…

Mutakhir ini, saban hari terpampang di dada akhbar isu rumahtangga dan kadar penceraian yang berterusan meningkat. Kandungan berita di akhbar pada hari ini, begitu menarik perhatian saya untuk diambil pengajaran daripadanya. Ia berkaitan isu orang ketiga dalam rumah tangga yang dikatakan penyebab kepada ketidakharmonian keluarga. Orang ketiga dipersalahkan tanpa usul periksa. Orang ketiga kemungkinan anak dara, janda hatta isteri orang. Saya tersenyum sendirian apabila Ustaz memberi reaksi yang begitu bernas sekali iaitu kenapa orang lain yang diserang dan dipersalahkan kerana kalau bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi.

Ya .. benar sekali pandangan yang diberi oleh ustaz tadi. Kedapatan para isteri yang turut melibatkan anak-anak untuk menyerang dan menggugut orang lain kerana memikirkan si suami diminati. Faktor ini berlaku kemungkinan suami kaya dan berpangkat tinggi maka kerisauan selalu melanda hati bimbang tergugat kedudukan sebagai isteri. Seandainya perihal itu terjadi, kita para isteri perlu mempersiapkan diri dan periksa diri sendiri. Kenalpasti kelemahan dan kekurangan diri dan berusahalah untuk memperbaiki. Mudah-mudahan suami tiada keinginan untuk mencari pengganti atau berusaha untuk kahwin lagi kerana segalanya telah mampu kita penuhi.

Wajarkah orang lain dipersalahkan? Tidakkah terlintas difikiran kita, kemungkinan orang ketiga tersebut yang diganggu dan terganggu hingga membuatkan kehidupannya tidak selesa. Justru usah bertindak melulu tanpa usul dan periksa kerana silap langkah buruk padahnya dan diri sendiri akan mendapat malu. Kita tidak perlu mengeruhkan suasana kerana kita sekadar merancang yang terbaik untuk diri kita tetapi takdir Allah mengatasi segalanya. Bukan mudah hendak ke syurga selagi kita belum diuji dan teruji. Bagi para isteri ketaatan pada suami pemangkin redha Ilahi, cabaran dan rintangan pasti hebat sekali untuk menilai pengorbanan dan kasih sayang terhadap suami. Sandainya ditakdirkan suami perlu dikongsi, berusahalah berlapang hati serta redha akan ketentuan Ilahi. Oleh itu tidak perlulah kita melenting, meminta cerai ikut suka hati. Yang penting suami berlaku adil dan tanggungjawab dijalankan sebaik mungkin.

Begitulah situasi pada hari ini. Untuk mengubat sesuatu penyakit punca penyakit perlu dikenalpasti. Bahagian luaran sahaja yang dijaga dan dirapi, tetapi hati di dalam tidak pernah dibasuh dan disuci. Maka akhirnya terserlah juga akhlak dan budi sekali bersuara sudah memadai untuk dikenali. Akhirnya kita memalukan diri sendiri kerana penyakit hati terserlah kini. Saya juga amat menyedari, bahawa diri ini juga tidak terkecuali, titik hitam sering menodai hati. Ya Allah bantulah kami insan yang lemah ini, peliharalah kami daripada dihina dan dikhianati kerana sebagai wanita dan isteri kami tidak terputus daripada diuji.

Anda dan saya sebagai isteri, seandainya ada yang meragui hati elok diminta penjelasan secara berhati-hati. Minta dihuraikan secara terperinci mengapa dan kenapa jadi begini. Kalau kita bertindak tanpa usul periksa menyebabkan suami semakin keras hati dan kesannya akan menyemarakkan perasaan tidak senang yang terbenam di hati. Suami mungkin kecewa kerana isteri yang sedia ada tidak pernah berusaha untuk memahami akan keperluan dan kehendak suami.

Pastinya kita sukar untuk merubah orang lain. Adalah lebih baik kita melakukan perubahan terhadap diri sendiri bagaimana untuk menawan hati suami. Keluarga suami perlu disayangi dan dihormati, dan orang yang suami sayang usah dicaci kerana ia menyebabkan hati suami terguris. Pada penghujung usia sebegini, tiada apa yang diharapkan lagi selain keluarga yang dikasihi. Saya tidak terlepas daripada diuji, kalau tiada kesabaran boleh terlingkup diri ini. Kadangkala kepentingan diri perlu dikorbankan, kepentingan rumahtangga perlu diutamakan. Masa untuk diri sendiri tidak dihiraukan demi kesejahteraan suami dan anak-anak sekalian.

Anak-anak pula lain ceritanya, kadangkala suka bertindak sendiri. Apabila ditimpa masalah barulah keluarga dicari. Sebagai ibu, kita tidak putus menasihati bahawa kehidupan ini tidak semudah itu untuk dilalui. Saya amat mengharapkan ketenangan dan keharmonian yang abadi kerana telah banyak ujian yang telah dihadapi. Biarlah pada akhir kehidupan nanti, tiada lagi cabaran hebat yang perlu dilalui kerana rasanya apa yang dialami sudah memadai. Untuk anak-anak saya mengharapkan agar patuh suruhan Tuhan kerana sudah banyak dikhabarkan ibubapa yang baik belum pasti anaknya juga cemerlang kerana kita didedahkan dengan pelbagai ujian. Ujian anak-anak menguji kesabaran kerana mereka merupakan harta yang tidak ternilai.

Mudah-mudahan ujian kehidupan seterusnya dapat kita hadapi dengan tabah dan sabar. Moga Allah tidak menguji dengan ujian yang tidak mampu dihadapi oleh kita. Marilah kita sama-sama mengamalkan sifat saling menghormati agar kehidupan seterusnya lebih harmoni. Sabda Rasulullah SAW “ Bukanlah termasuk umatku mereka yang tidak menghargai (memuliakan) yang lebih dewasa, dan tidak menyayanginya yang lebih kecil” (Hadis Riwayat Ahmad dan Thabrani).

Ya Allah bantulah hamba-Mu ini. Amin…

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment