Wednesday, November 17, 2010

Prasangka Membawa Rebah

Bismillahirrahmanirrahim…

Malam ini saya rasakan terlalu sunyi. Entah kenapa sukar sekali untuk melelapkan mata, banyak sungguh perkara yang menyesak di dada..muhasabah diri memikirkan tentang dimanakah silapnya diri ini dalam menjaga hubungan dengan Allah dan juga hubungan sesama manusia. Saya terkenangkan masa zaman kanak-kanak dahulu, dibesarkan dengan penuh kepayahan dan kesulitan, hidup dalam kemiskinan. Saya tidak pernah melupakan semua itu. Justru dengan penuh keinsafan dan kerendahan diri, saya berusaha untuk membantu dan menghulurkan bantuan kepada mereka yang perlu seandainya saya boleh melakukan. Saya tidak pernah merasa diri ini terlalu hebat; kerana saya sentiasa menyedari apa yang dimiliki hanya milik Allah jua sebab itulah saya berusaha untuk berkongsi walaupun ilmu yang saya ada hanya sekelumit.

Kekecewaan kadangkala melanda di hati, maklumlah apabila sedikit bantuan saya hulurkan, dikatakan saya mempunyai agenda tersembunyi iaitu untuk memikat dan menawan hati agar dikasihi dan disayangi. Kedengaran juga berpandangan, pertolongan yang dihulurkan bukan untuk semua orang tetapi membuat pilihan hanya kepada keluarga yang kaya dan hebat sahaja kerana disyaki untuk menumpang. Benar sekali, kalau kita ingin mencari kesalahan kita akan mendapatnya, tetapi kalau kita memikirkan tentang kebaikan kita juga turut memperolehnya. Segalanya terserah kepada diri sendiri untuk berprasangka baik atau sebaliknya.

Fahamilah..pertolongan yang diberikan bukan tujuan untuk dihebahkan kepada semua orang..adakalanya orang yang kita memberi pertolongan tidak perlu tahu siapa kita, memadai sekiranya hajat dan hasrat mereka dapat direalisasikan. Lumrahnya, apabila kita mengetahui orang yang telah berbakti dan berbudi, pastinya kita berusaha untuk membalasnya walaupun bukan dengan wang ringgit atau hadiah yang berharga tetapi memadai dengan berbaik sangka dan memelihara hubungan yang ada.

Kesenangan yang dimiliki bukannya sekadar untuk diri sendri. Kita sewajarnya mendidik diri agar bersedia untuk berkongsi, susah senang sama dirasa kerana ketenangan dan keharmonian jiwa yang amat kita harapkan. Sempena Aidiladha ini, bangunkanlah jiwa pengorbanan seikhlas hati dalam diri, elakkan daripada mementingkan diri sendiri serta perlu tahu menghargai dan menghormati. Bagi meraka yang sentiasa berprasangka tidak baik terhadap orang lain, hentikanlah…kerana dikhuatiri ia akan memalukan dan merugikan diri sendiri. Sebarang persengketaan usah dibiarkan berpanjangan, disimpan bak api di dalam sekam. Cantik di luar tetapi di dalamnya di penuhi titik hitam.

Dua hari yang lepas, saya berkesempatan bertemu pelajar peringkat PhD dan sarjana di sebuah universiti. Saya begitu teruja apabila sesi soal jawab berlangsung, seorang pelajar menjelaskan blog dan facebook saya sering dibaca, untuk dijadikan sumber inspirasi dalam meneruskan pengajian, menyuntik semangat yang kadangkala hampir tenggelam dan apa yang baik dijadikan pedoman. Alhamdulillah, masih ada yang menghargai penulisan saya selama ini, dan saya menjadi semakin bersemangat untuk terus menulis lagi agar perkongsian pengalaman dan ilmu dapat diteruskan selagi Allah memberi kekuatan.

Dalam pertemuan besama mereka yang berjuang dalam pelajaran, sewaktu sesi rumusan, secebis semangat sempat saya titipkan buat mereka agar sentiasa berkongsi dan bertolongan dalam menimba ilmu pengetahuan. Pastinya kejayaan yang diharapkan bersama justru kesepakatan dan perkongsian amat perlu agar semuanya berjaya melalui ujian dan cabaran yang merupakan satu proses yang memang memeritkan untuk marangkul Ijazah sarjana dan Doktor Falsafah. Saya mengerti luahan kalian, kerana saya turut melalui proses sedemikian. Justru sabarlah teruskan perjuangan kerana untuk meraih kecemerlangan ia amat memerlukan kepada pengorbanan, itulah kata-kata suntikan yang dapat saya hulurkan.

Anda dan saya, orang memberi kita merasa, orang berbudi kita berbahasa. Pertolongan dan bantuan yang diterima usah disalah tafsirkan. Bersykurlah kerana masih ada yang sudi menolong dan membantu pada saat kita memerlukan. Usah angkuh dan sombong dengan apa yang ada. Kita berusaha mendidik diri dan hati agar sentiasa bersangka baik supaya jiwa kita memperoleh ketenangan, fikiran kita tidak meracau yang bukan-bukan dan agar penyakit tidak mudah singgah di badan. Jadikanlah diri sebagai anak kunci kebaikan yang sentiasa bersedia menghulurkan bantuan dan pertolongan tanpa memilih darjat dan keturunan, pastinya khusus untuk mereka yang amat memerlukan. Sahal bin Sa’ad berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud “Bermula sesuatu yang baik (khair) ibarat peti besi (khazanah) dan bagi setiap peti besi ada anak kuncinya, maka berbahagialah bagi orang yang Allah jadikan dia sebagai anak kunci kebajikan dan penyelak (penghalang) kepada kejahatan. Sebaliknya, celakalah (neraka) bagi seseorang yang menjadi kunci kepada kejahatan dan penyelak (penghalang) kepada kebaikan”. ( Hadis Riwayat Ibnu Majah).

Sesungguhnya dengan rendah diri, saya mohon kalian membantu saya ke arah kebaikan kerana saya tidak sunyi daripada melakukan kesilapan dan kesalahan. Marilah kita berazam dan bertekah untuk menjadi kunci kebaikan. Moga Allah membantu kita dalam susah dan senang agar dipelihara dan ditingkatkan keimanan dan ketaqwaan. Amin…

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment