Sunday, July 25, 2010

Kasih Sayang Yang Sejati

Bismillahirrahmanirrahim..

Apabila termenung sendiri, pelbagai kenangan silam datang bertandang dalam benak pemikiran. Kadangkala ada baiknya berfikir sejenak daripada bertindak melulu tanpa pertimbangan yang sewajarnya. Pengalaman mengajar saya untuk lebih berhati-hati dalam menjalin kemesraan dan mencurah kasih sayang dengan orang yang baru dikenali. Walaupun niat di hati tulus dan suci, kemesraan yang terjalin boleh disalah erti sekiranya kita tidak berhati-hati. Yang penting, buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali.

Begitu juga dengan diri ini. Memang sudah sifat semula jadi, mudah sungguh menjalinkan kemesraan, murah sungguh mencurah kasih dan sayang yang kadangkala mengundang kemarahan orang dek sifat cemburu yang tidak berlandaskan keimanan. Berhati-hati memberi pandangan dan nasihat, kerana sewaktu baik ia akan dijadikan pedoman tetapi apabila berlaku persengketaan, ianya dijadikan senjata untuk menikam. Nasihat ditafsirkan sebagai suatu pengajaran ke arah pembohongan walhal nasihat yang diberi bukan satu paksaan untuk dituruti. Ya..itulah lumrah kehidupan. Berhati-hati dalam menjalin kemesraan. Indah pada pandangan mata mungkin di hati lain bicara. Usah biarkan diri kita tertipu dek manis tutur kata kerana disebaliknya kita sedang dinilai dan diperiksa untuk mencari kelemahan yang ada.

Sekarang SMS menjadi media perhubungan kita kerana kalau berbual mesti mengambil masa selain kosnya juga perlu diambilkira. Mesej yang dihantar ringkas sahaja. Kadangkala maksudnya kurang jelas menyebabkan ia disalah terima. Elakkan gurauan berlebihan melalui SMS kerana bimbang ianya disalah erti menyebabkan goncang kehidupan bersama keluarga serta punah silaturrahim yang telah erat terjalin. Mutakhir ini, telefon bimbit bukan sahaja dipantau oleh suami atau isteri tetapi anak-anak juga semakin berani menjadi penyiasat terhadap ibubapa sendiri. Begitulah hebatnya segelintir anak-anak zaman ini, tiada rasa hormat terhadap ibu bapa lagi. Kadangkala saya ketawa sendiri, sepatutnya ibu bapa yang memantau anak sendiri tetapi lain pula jadinya kini.

Bagi mengelakkan penyakit hati daripada berterusan menguasai diri, berlapang dada saja terhadap ujian yang menimpa. Limpahan kasih sayang usah kedekut untuk dihulurkan kepada mereka yang masih memerlukan. Persaudaraan Islam perlu dipelihara kerana sifat-sifat muslim yang benar ialah cintanya kepada saudara dan sahabatnya dengan cinta yang tinggi, bersih daripada segala faedah, bersih daripada segala tujuan serta jernih daripada segala saduran. Cintanya ikhlas kerana Allah semata-mata, kerana mengharapkan keredhaan Allah. Itulah cinta persaudaraan yang benar yang terpancar daripada cahaya lampu wahyu dan hidayah Nabi SAW (petikan Keperibadian Muslim).

Sesungguhnya persaudaraan atas dasar iman adalah ikatan jiwa yang paling kuat, simpulan hati yang paling teguh dan perhubungan akal dan roh yang paling kudus. Ya..saya telah dapat merasai dan menikmatinya bersama rakan usrah semasa menjalani kehidupan di kampus dahulu. Ikatan ukhuwwah yang terjalin berkekalan sehingga kini walaupun terpisah jauh tetapi kesatuan hati dan pemikiran tetap utuh di dasar hati. Inilah cinta dan kasih sayang yang sejati, cinta kerana Allah berterusan kekal abadi. Sekiranya berlaku perselisihan pendapat, tidak timbul perasaan berkecil hati kerana semuanya saling memahami kerana asasnya adalah untuk mendapatkan kebenaran yang hakiki. Ukhuwwah fillah tiada tandingannya, tulus kasih sayangnya telah terbukti, kesulitan dan kesusahan dilalui bersama, ketenangan dan kesejahteraan sama-sama dinikmati. Jauh sekali daripada untuk mementingkan diri sendiri kerana semuanya ingin sama-sama dikongsi dan dikecapi. Sesungguhnya saya amat merindui kenangan lalu bersama rakan usrah yang saling menyayangi dan mengasihi kerana Allah.

Yakinlah..bahawa sesungguhnya Allah SWT akan menganugerahkan kepada hamba-Nya yang berkasih sayang kerana Allah dengan anugerah dan darjat yang lebih tinggi dan lebih besar serta nikmatnya dapat dirasa oleh mereka yang mengalaminya. Perihal ini jelas terkandung dalam hadith daripada Abu Hurairah (r.a) yang bermaksud:

“Bahawasanya ada seorang lelaki yang pergi menziarahi saudaranya (sahabatnya) di sebuah kampung yang lain, lalu Allah menyuruh satu malaikat untuk memerhatikannya di atas jalannya, maka tatkala dia sampai berkatalah dia ‘hendak ke mana engkau?’ lelaki itu menjawab; "aku hendak menemui seorang sudaraku di kampung itu". Malaikat bertanya lagi; "Adakah bagimu budi kepadanya yang engkau mengharap balasan daripadanya?" “Tidak, aku mencintainya kerana Allah Taala”. Maka berkatalah Malaikat itu kepadanya; "Bahawasanya aku ini adalah utusan Allah kepada engkau, bahawa sesungguhnya Allah Taala telah mencintaimu sebagaimana engkau mencintai dia kerana Allah”.

Ya..sudah memadai pengajaran yang Allah bagi agar kita berkasih sayang setulus dan seikhlas hati tanpa mengharapkan balasan atau pujian kerana ganjaran Allah sahaja yang kita idamkan. Usah ada syak wasangka dalam persahabatan, kelak ianya menjadi racun yang berbisa yang boleh memusnahkan ikatan nan suci.

Anda dan saya..marilah kita berkasih sayang kerana Allah kerana banyak faedahnya, dan hebat sungguh kesannya. Ketenangan diri dapat dirasai, kedamaian hati dapat dinikmati dan kesejahteraan rohani dapat dikecapi. Persahabatan bersalutkan kasih sayang yang ikhlas di hati akan membuahkan kemanisan yang enak di sanubari kerana pastinya susah dan senang diharungi bersama, sentiasa bertolongan dan saling nasihat menasihati. Moga kasih sayang antara kita terpelihara serta mendapat keredhaan dan rahmat Allah SWT dan berkekalan sehingga ke akhir hayat. Amin...

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment