Tuesday, July 6, 2010

Sukarnya Menjaga Hati

Bismillahirrahmanirrahim...

Tepat jam 1.15 pagi tadi, saya baru saja sampai ke rumah selepas menjalankan tugas rasmi selama sehari di Muar dan Batu Pahat Johor. Ramai orang yang saya temui dan banyak pengalaman yang saya perolehi. Bersama mereka walaupun sehari, diri saya amat menginsafi tentang kesulitan hidup yang mereka hadapi sedari kecil lagi. Bersyukur ke hadrat Ilahi kerana kehidupan mereka kini, tidak seperti dulu lagi, kerana kejayaan dan kesenangan telah dapat mereka nikmati. Untuk meninggalkan mereka bukannya mudah kerana walaupun sehari bertemu, ikatan persaudaraan terasa sudah. Saya dan sahabat berusaha untuk menjaga dan mengambil hati agar percakapan kami tiada yang mengguriskan hati. Moga pertemuan walaupun hanya seketika, kenangan manis tetap ada.

Resah gelisah sering mengundang dalam diri tanpa dipinta dan juga tidak kita sedari. Apabia tersilap butir percakapan bimbang pula orang lain terasa hati. Kadangkala saya sendiri tidak mengerti kenapa ada kalanya perasaan cepat tersentuh walaupun puncanya tidak diketahui. Begitulah ragamnya manusia, tingkahnya berbeza, dan wajahpun tidak serupa apatah lagi warna kulit jua tidak sama. Kita berbeza kerana kita saling memerlukan antara satu sama lain. Setiap kita punyai kekuatan dan kelemahan yang tersendiri. Kita mempunyai kemahiran dan kepakaran dalam bidang yang berlainan. Perbezaan pendapat dan juga pemikiran disatukan melalui musyawwarah. Ya kita dijadikan untuk saling kenal mengenali agar kewujudan kita dapat membantu memakmurkan bumi ini.

Kita perlu menerima hakikat yang kita berbeza. Yang penting pandai-pandailah menyesuaikan diri agar kita tidak makan hati dengan situasi yang tidak digemari. Percakapan yang tidak menyenangkan akan menyebabkan kita sakit hati, menyebabkan hubungan yang wujud menjadi tidak mesra lagi. Selain itu, kalau tidak kena gaya layanan yang diberikan, mudah benar pula berkecil hati, sedangkan sebenarnya diri ini jauh sekali untuk menyakiti. Dalam keadaan berhati-hati, tergelincir juga tingkah laku dan tutur kata hingga akibatnya orang lain rasa tidak selesa sehinggakan mahu menjauhkan diri daripada kita.

Paling membimbangkan saya, sekiranya diri kita penuh dengan penyakit hati. Pantang melihat kesenangan orang lain, perasaan dengki sukar dikawal lagi. Kejayaaan orang amat dicemburui sehinggakan tidak senang duduk kerana ingin menandingi dan mengatasi kerana dalam diri langsung tiada perasaan rendah diri. Banyak sudah kita mendengar berita, kerana dengki dan iri hati, kita sanggup mengkhianati sesama sendiri. Yang penting puaslah hati kerana melihat orang lain kecundang dan kehendak diri telah dipenuhi.

Usahlah kita mengumpat dan mengeji sesama sendiri, kerana ingin melihat orang lain tidak dihormati di samping untuk menanam rasa benci di dalam jiwa yang masih suci. Kita sering diperdaya dengan perasaan syak wasangka dalam diri. Prasangka sebenarnya permainan syaitan yang berusaha untuk meragut ketenangan dan kedamaian agar jiwa menjadi tidak tenteram. Justeru itu, usah dilayan kerana penyakit hati ini perlu dibenam dan jangan dibiarkan ianya terkesan. Sering terjadi pada diri kita, kesalahan sendiri jarang kita sedari, tetapi kesalahan orang lain pula yang dicari-cari kerana menganggap diri tiada cacat celanya. Akhirnya diri sendiri yang menanggung rugi kerana kelemahan dan kekurangan diri tidak dapat diperbaiki dan diatasi.

Firman Allah SWT; “Wahai orang yang beriman jauhilah daripada banyak berprasangka, sesungguhnya sebahagian daripada prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah pula ada daripada kamu yang mengumpat sebahagian yang lain..” (Surah Al-Hujurat: 12).

Apabila tuntutan kita tidak penuhi, adakalanya perasaan marah menjadi-jadi sedangkan marah itu bukan sifat terpuji kerana ia tergolong dalam penyakit hati. Dalam keadaan marah, diri pasti menjadi tidak tentu arah menyebabkan perkara yang mudah menjadi sukar kerana marah bukannya penawar untuk menyelesaikan masalah. Apabila berada di tempat yang tinggi, kekayaan, pangkat dan kemewahan usah dijadikan alasan untuk menyombong diri. Sombong diri buruk padahnya kerana bukan sahaja dibenci manusia, sifat begini juga menyebabkan Allah murka kerana segalanya milik Allah belaka yang dipinjamkan kepada kita. Kalau di dunia manusia telah menjauhkan diri daripada kita, di akhirat pula apa yang terjadi agaknya.

Ya betapa sukarnya menjaga hati agar terhindar daripada penyakit hati. Hati yang sakit membawa penyakit, kemanisan beribadah sukar dinikmati, ketenangan dan ketenteraman jiwa jauh sekali. Hati yang sakit amat perlu dirawat kerana ia akan menjejaskan amal ibadat untuk mendekatkan diri kepada Tuhan. Amat membimbangkan apabila terlalu menebal penyakit hati, ayat-ayat Allah yang didengari telah gagal mengetuk hati dan sanubari dan dibiarkan sahaja berlalu pergi tanpa sedikit gentar di hati. Firman Alah SWT; “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu, ialah mereka apabila disebut nama Allah, gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan mereka ayat-ayat-Nya bertambahlah keimanannya dan kepada Tuhannya sahajalah mereka bertawakkal” (Surah Al-Anfal: 2).

Justeru anda dan saya, marilah kita sama-sama berusaha merawat hati kita daripada terus berpenyakit, kerana dibimbangi amal ibadat kita menjadi sia-sia, dan kelazatan beribadat tidak dapat dirasa. Al-Quran perlu sentiasa dibaca, zikir, istighfar, selawat serta doa usah dilupa dan solat lima waktu perlu dipelihara kerana ianya penawar dan pengubat hati yang sangat mujarab. Moga Allah membantu kita dan menjauhkan kita daripada sifat hasad dengki dan iri hati, khianat serta buruk sangka, was-was dan juga pemarah. InsyaAllah mudah-mudahan kita akan mendapat kekuatan, ketenangan dan kelapangan jiwa agar diri kita ringan untuk beribadah. “Ya Allah Ya Tuhan kami, tunjukkanlah kami jalan yang lurus, iaitu jalan yang Engkau kurniakan nikmat bagi mereka, dan bukan jalan yang Engkau murka atau jalan orang-orang yang sesat”. Amin…

Bertemu lagi…

2 comments:

  1. Masalahnya. Mampukah kita mencari musuh untuk mengoreksi diri sendiri? Mencari kawan untuk memuji senang sekali. Bila dikeji, sukar melihat kesilapan sendiri, sebaliknya salah mereka jugalah yang ditemui...

    ReplyDelete