Tuesday, July 20, 2010

Peringatan Agar Tidak Lupa

Bismillahirrahmanirrahim..

Hari ini seawal jam 6.30 pagi saya telah bertolak ke Nilai, Negeri Sembilan kerana bertugas luar. Saya tiba agak awal justeru masa yang terluang diisi dengan membaca buku U Turn Ke Jalan Lurus yang kebetulan tersimpan di dalam kereta. Teringin sekali untuk saya kongsikan salah satu peringatan yang terdapat dalam buku tersebut kerana intipatinya sungguh hebat sekali untuk kita jadikan pedoman dalam mengurus dan mentadbir kehidupan di dunia ini. Peringatan yang sarat dengan pesanan dan nasihat ini sewajarnya dijadikan tangkal dan azimat di hati. Justeru itu marilah sama-sama kita hayati dan amalkan tanpa berlengah lagi. Demikianlah bunyinya...

Berfirman Allah SWT yang bermaksud:

Wahai anak Adam, bersabarlah dan bertawadduklah nescaya akan kutinggikan darjatmu. Bersyukurlah kepada-Ku nescaya Aku akan tambahkan. Pintalah keampunan-Ku nescaya Aku akan mengampunkan. Apabila kamu berdoa kepada-Ku nescaya Aku akan berikan. Bertaubatlah kepada-Ku, Aku akan menerima taubatmu.

Pohonlah kepada-Ku, Aku akan berikan. Bersedekahlah, nescaya Aku akan berkatkan rezekimu. Hubungkanlah silaturrahim, nescaya Aku akan tambahkan umurmu. Pintalah daripadaKu kesejahteraan dengan kesihatan yang panjang, keselamatan dalam bersendirian, keikhlasan dalam kemahuan, warak pada Allah dalam taubat, kekayaan dalam qanaah.

Wahai anak Adam, bagaimana mungkin kamu tersangat ingin kepada ibadah, sedangkan kamu beserta dengan perut yang kenyang? Bagaimana engkau akan mencintai Allah, sedangkan engkau mencintai harta? Bagaimankah kamu sangat teringin mendapat hati yang terang, sedangkan kamu banyak tidur?

Bagaimanakah kamu akan takut kepada Allah, kerana yang kamu takut ialah kefakiran? Bagaimanakah kamu ingin mendapatkan warak sedangkan kamu tamak terhadap dunia? Bagaimanakah kamu ingin mendapatkan keredhaan Allah sedangkan kamu tidak mencintai orang miskin?

Bagaimanakah kamu tamak terhadap keredhaan, sedangkan kamu berserta kebakhilan? Bagaimanakah kamu tamak terhadap syurga sedangkan kamu berserta hati yang mencintai dunia dan pujian? Bagaimanakah kamu ingin kebahagiaan abadi di akhirat sedangkan kamu berserta ilmu yang sedikit?” (Petikan Hadis Qudsi, Kitab Imam al-Ghazali).

Demikianlah petikan yang telah mampu mengetuk pintu hati saya. Ya..betapa diri ini amat jauh lagi untuk mengharapkan syurga Ilahi kerana kurangnya amal dan ilmu yang dimiliki. Kesabaran masih rapuh dalam diri. Keletihan dan kepenatan bekerja menyebabkan ibadah malam seringkali terabai dek lena dibuai mimpi. Silaturrahim juga tidak djaga dan dipelihara kerana hanya mementingkan perihal keluarga sendiri sahaja. Kadangkala rezeki yang diperoleh dirasakan atas sebab usaha sendiri sehingga terlupa bahawa Allah Yang Maha Memberi, justeru bersedekah jarang sekali dan untuk mengeluarkan zakat perlu diperingati. Kita juga sering melakukan apa yang Allah tidak suka, kerana mengharapkan pujian manusia semata-mata hatta untuk menutup aurat pun kita berkira kerana belum sampai masa. Ya..sesungguhnya untuk memasuki syurga tidak semudah yang disangka, perlu berbekalkan ilmu di dada agar kehidupan kita sentiasa berpaksikan apa yang Allah suruh dan meninggalkan segala larangan-Nya.

Justeru, ayuh kita berterusan bertaubat, memohon keampunan daripada Allah Yang Maha Esa. Betapa diri ini banyak melakukan dosa, moga Allah memberi pengampunan kepada kita semua. Alangkah bagusnya, seandainya bermula daripada saat ini kita gunakan segala yang ada pada kita untuk perkara yang baik-baik sahaja. Mulut, mata, telinga, tangan dan kaki digunakan secara berhati-hati belandaskan ilmu dan iman agar perkara yang mendatangkan dosa dapat dihindarkan dan ganjaran pahala yang menjadi idaman berterusan berada dalam genggaman. Allah berfirman; “Sesungguhnya Kami kembalikan ke dalam neraka Jahanam nanti ramai daripada golongan manusia dan jin, mereka mempunyai hati tetapi tidak faham dengannya, punya telinga tetapi tidak mendengar dengannya, punya mata tetapi tidak melihat dengannya. Mereka seperti binatang ternak bahkan lebih hina” (Surah Al-A’Raf :179).

Hati adalah segala-galanya. Jagalah hati, peliharalah hati dan elakkanlah daripada penyakit hati kerana ia merosakkan diri. Anda dan saya marilah sama-sama kita saling bertolongan dalam menjaga hati agar tidak terus dicemari. Hati perlu dibaja, makanan rohani perlu diisi agar hati lebih memahami dan mengerti akan kejadiaan dan kurniaan Allah Yang Maha Hebat ini. Solat lima waktu perlu disegerakan, solat malam usah diabaikan, istiqamah dalam membaca al-Quran serta berdoa dan bertaubat hendaklah selalu diamalkan. Moga kehidupan kita untuk hari ini dan akan datang akan memperoleh keredhaan dan keberkatan yang berpanjangan. Amin…

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment