Wednesday, July 21, 2010

Indahnya Kenangan

Bismillahirrahmanirrahim…

Hari ini merupakan hari ketiga saya menjalankan kajian di luar pejabat. Kalau dahulu menjalankan kajian kebiasaanya tidak bersendirian, tetapi kini lain pula caranya. Apabila bertugas berseorangan begini, yang paling merisaukan saya ialah jika tersesat arah tuju. Maklumlah masa yang dijanjikan perlu ditepati, kalau tidak ia akan menjejaskan perancangan untuk sehari yang kesannya bukan sahaja terhadap diri sendiri tetapi terhadap orang lain yang turut menerima tempiasnya nanti. Justeru itu, ketepatan masa merupakan satu perkara yang perlu diberi perhatian yang serius dalam menjalankan kajian. Alhamdulillah..setakat ini tugas yang diamanahkan telah dapat dilaksanakan dengan jayanya hasil kerjasama yang cukup hebat diberikan oleh pihak yang terlibat.

Sungguh manis pengalaman yang saya lalui pada hari ini. Sebagaimana biasa, saya bertolak dari rumah jam 6.20 pagi. Pengalaman pada hari pertama telah membuatkan saya mengambil keputusan untuk mengalas perut dengan makanan yang agak berat kerana kajian dijalankan secara terus menerus hampir empat jam. Sebagai persediaan, saya singgah di warung untuk membeli sebungkus nasi lemak bersambalkan sotong. Sepanjang perjalanan saya terfikir sendiri di mana tempat yang terbaik untuk saya bersarapan sebelum sampai ke destinasi. Kalau melalui lebuh raya pasti tidak menjadi masalah kerana terdapat hentian rehat, jadi dapatlah menjamu selera. Alhamdulillah..akhirnya saya bertemu dengan satu kawasan lapang di tepi jalan, jadi saya mengambil keputusan untuk memberhentikan kereta. Apa lagi nasi lemak yang ada terus dibuka tanpa menoleh kiri dan kanan saya terus makan dengan berselera di dalam kereta. Saya tersenyum sendiri memikirkan apa yang saya lalui pada awal pagi hari ini. Pastinya kenangan ini terpahat di hati.

Masih segar dalam ingatan saya ketika bertugas luar ke Johor pada bulan lepas. Oleh kerana mengejar masa, makan tengahari diabaikan sahaja. Apabila tugas selesai, jam 9.00 malam barulah kami berpusing-pusing mencari warung atau restoran. Kami berusaha mencari kedai yang menjual nasi beriani tetapi kecewa waktu malam ia tidak dijual lagi. Mungkin bukan rezeki kami. Alhamdulillah..masih ada warung yang dibuka dapatlah kami menjamah nasi berlaukkan sekadar apa yang ada, yang penting perut perlu diisi dengan nasi juga. Kebetulan kami bertiga..kalau tersesat pun tidaklah gusar kerana InsyaAllah akan ada jalan keluar.

Sebenarnya dalam menjalankan kajian, yang paling utama ialah misi tercapai. Maklumat dan data diperolehi merupakan aspek yang amat penting bagi menjamin tujuan kajian dapat direalisasi. Menjalankan kajian juga memerlukan kesabaran dan komitmen yang tinggi. Perlu ada kemahiran memujuk dan menggali agar apa yang diperlukan dapat diterokai secara mendalam. Yang pasti kerjasama yang baik dengan peserta kajian amat perlu dititikberatkan supaya maklumat yang diperlukan mudah diperolehi.

Sebagai penyelidik, hubungan yang baik dengan peserta kajian amat diperlukan. Pastinya, manis tutur kata, halus budi bahasa, tidak meninggi diri dan sentiasa bersedia untuk mendengar segala luahan idea akan membantu mempermudahkan kita untuk mendekati peserta yang dikaji. Kemesraan yang dihulurkan akan menyebabkan kedua-dua pihak merasa selesa. Ya..kejayaan penyelidikan yang dijalankan amat bergantung kepada peserta kajian. Justeru sebagai penyelidik, peliharalah hubungan dengan mereka dan hormatiah mereka agar mereka merasa amat dihargai dan diperlukan.

Dalam kehidupan, sememangnya kita saling memerlukan kerana kita tidak mampu bersendirian walaupun kita memiliki segalanya termasuk wang ringgit, kuasa dan kepakaran. Tidak terkecuali apabila melaksanakan pekerjaan, pastinya kerjasama yang jitu amat diperlukan agar tugasan yang diberikan dapat dilaksanakan secara bersama dalam satu pasukan. Begitu juga dengan kajian, ianya tidak akan dapat disempurnakan seandainya tiada penglibatan dan kerjasama serta sokongan daripada mereka yang berkenaan. Oleh itu, hubungan yang sedia terjalin perlu diteruskan kerana ada waktunya kita memerlukan pertolongan dan bantuan. Khusus untuk peserta kajian, sungguh indah kenangan bersama kalian. Kerjasama yang diberikan sungguh mengkagumkan, sekadar ucapan terima kasih yang mampu saya berikan.

Anda dan saya..setiap kita mempunyai keistimewaan, keunikan, kepakaran dan kebolehan yang berbeza. Justeru kenali diri sendiri dan kenali juga sahabat dan saudara di sekeliling kita. Allah jadikan kita tidak serupa untuk menyedarkan kita bahawa kita manusia tidak sempurna dan saling memerlukan untuk mengurus dan mentadbir alam ini. Firman Allah SWT maksudnya; “Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi alam ini” (Surah Al-Anbiya:107). Oleh itu, marilah kita saling menghargai antara satu sama lain kerana kedapatan kelebihan dan keistimewaan orang lain yang tidak ada pada diri sendiri. Fikir-fikirkanlah agar sifat sombong dan tinggi diri dapat dihindari kerana kekuasaan dan kehebatan yang dimilki belum tentu berkekalan buat selamanya kerana sebagai manusia kita sering diuji.

Mudah-mudahan kita dibekalkan dengan sifat rendah diri, indah pekerti dan baik budi supaya orang lain bersedia untuk menjalinkan persahabatan dengan kita dan seterusnya menerima kita seadanya. Suburkanlah perasaan kasih dan sayang sesama sendiri agar ukhuwwah Fillah yang tulus dan suci dapat disemai dalam diri. Rasulullah SAW bersabda maksudnya; “Seorang muslim adalah saudara bagi sesama muslim, tidak boleh dia menzalimi dan tidak boleh membiarkan tidak menolongnya. Barangsaiapa yang memenuhi hajat saudaranya maka Allah akan memenuhi hajatnya. Barangsiapa melepaskan kesusahan saudaranya, maka Allah akan melepaskan kesusahannya di hari kiamat. Dan barangsiapa menutup aib seorang muslim, pasti Allah akan menutupi aibnya di hari kiamat”. (Hadis riwayat Muslim).

Moga Allah limpahkan perasaan kasih dan sayang sesama kita kerana sesungguhnya kita bersaudara. Amin…

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment