Wednesday, July 28, 2010

Warkah Buat Sahabat

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ini saya merasa amat bahagia sekali, kerana saya dipertemukan semula dengan sahabat sekampus yang dahulunya amat memahami tentang diri ini. Khabar gembira saya perolehi, banyak sungguh perubahan diri sahabat saya yang dapat saya amati. Alhamdulillah dengan pertolongan-Mu Ya Allah, sahabat saya kehidupannya kini berubah. Kegembiraan saya semakin bertambah kerana perubahan diri sahabat saya ke arah yang lebih baik kini terserlah. Saya berpegang kepada nilai persahabatan, biarlah susah dan senang sama-sama diharungi, sebagai sahabat sejati teringin sekali saya menjadi pendorong kepada kebaikan dan sanggup menegur terhadap kesilapan dan kesalahan kerana itu sebenarnya tanda sayang.

Sahabat yang dikasihi,

Usah berkecil hati seandai saya sentiasa bertanya itu dan ini. Perasaan rimas cuba jauhkan dalam diri, kerana saya tidak mempunyai agenda tersembunyi. Sebenarnya, saya sekadar ingin berkongsi kerana tidak mahu dirimu sahabat terus lalai dan leka dibuai mimpi. Duhai sahabat, dirimu cukup saya kenali..baik hati tetapi sayang sekali tidak menghargai diri sendiri. Dalam meniti hari bersamamu sahabat, perubahan dirimu sungguh ketara sekali. Pada mulanya sifat marahmu sukar untuk dikawal kerana telah menguasai diri tetapi sekarang sifat sabarmu mula terserlah dan semakin menonjol dalam diri. Kalau dulu, dalam percakapan kedapatan unsur bangga diri serta merendahkan dan memperkecilkan orang lain, tetapi kini sahabatku sudah pandai menghargai kurniaan yang Allah bagi dan kebaikan orang lain mula disanjung tinggi. Jasa dan budi juga turut dihargai. Kesannya, dirimu kini semakin dihormati.

Ya sahabatku, sebagai manusia sememangnya kita boleh melakukan perubahan diri sekiranya kita mahu melakukannya. Walau bagaimanapun tidak dapat dinafikan bahawa kita memerlukan sahabat sejati yang boleh membantu dan mengingati untuk terus membangunkan diri. Percayalah, betapa bahagianya hati ini, percakapanmu tidak tergopoh gapah lagi dan tindakan yang diambil tidak melulu mengikut kata hati tetapi dirimu kini lebih berhati-hati untuk bertindak mengikut situasi. Begitulah dirimu sahabat, perubahan yang dilakukan sungguh ketara sekali, sudah tidak ada sifat gelojoh dan sombong diri dan kekurangan yang ada sentiasa dicari agar kelemahan dapat diatasi.

Saya amat bangga dengan dirimu sahabat kerana bersedia untuk mendapatkan pandangan dan buah fikiran agar setiap keputusan yang diambil menjadi tepat. Kalau dulu dirimu tidak fokus terhadap sesuatu tugasan yang dilaksanakan tetapi sekarang sepenuh tumpuan telah dapat diberikan terhadap apa jua perkara yang dilakukan. Gurau sendamu kini juga ada sempadan dan batasan, tidak seperti dahulu dapat membuatkan orang lain ketawa menjadi satu kebanggaan dan kepuasan.

Ya sahabatku, perubahan beginilah yang sepatutnya dilakukan kerana ia mencerminkan tahap kematangan. Teringat saya wasiat kelima Hassan Al-Banna, ‘janganlah banyak ketawa, kerana orang yang berhubung dengan Allah bersifat tenang dan serius’. Dalam wasiat ini Imam Hassan Al-Banna menasihatkan orang muslim supaya tidak ketawa berlebih-lebihan kerana hati yang semarak dengan iman, sentiasa ingat kepada Allah, penuh takut kepada-Nya dan sentiasa mengharap keredhaan-Nya. Masa diisi dengan perkara yang berfaedah dan tidak dibiarkan ianya berlalu secara sia-sia.

Sahabatku, saban hari umur kita berterusan meningkat. Amal ibadat kita dibimbangi semakin merudum dek kesibukan tugas dan urusan keluarga. Kalau dulu kita istiqamah mengikuti majlis ilmu dan membaca Al-Quran tetapi kini mungkin faktor keletihan menyebabkan amal ibadat tersebut sudah jarang-jarang kita lakukan. Pernah satu ketika dahulu, antara Maghrib dan Isyak merupakan ruang waktu untuk kita membaca Al-Quran, tetapi sekarang waktu itu digunakan untuk membeli belah dan berziarah keluarga serta jiran. Justeru mulai hari ini, marilah sahabatku, kita sama-sama bertekad untuk terus membaiki diri supaya dekat dengan Ilahi. Usah dibiarkan diri hanyut lagi. Jadikanlah bacaan al-Quran sebagai santapan rohani setiap hari. Firman Allah SWT yang bermaksud; “Orang-orang yang telah Kami berikan Al-Quran kepadanya, mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya, mereka itu beriman kepadanya. Dan barangsiapa yang ingkar kepadanya, maka mereka itulah orang-orang yang rugi.” (Surah Al-Baqarah: 121).

Sahabatku, marilah kita mulakan hari ini untuk kita berhijrah diri ke arah yang lebih baik daripada hari yang sebelumnya. Mudah-mudahan Ramadhan yang akan menjelang tiba tidak lama lagi akan disambut dengan penuh keinsafan untuk kita meningkatkan amalan bagi mendapat kerahmatan dan keberkatanNya. Berdoalah supaya Allah kurniakan kekuatan kepada kita untuk menghidupkan waktu malam dengan Qiamullail dan tadarrus Al-Quran. Moga kita tidak berterusan kerugian dalam mengecapi nikmat dan kemanisan beribadat hanya kepada Allah Yang Maha Penyayang.

Akhir kata, maafkan saya seandainya sepanjang persahabatan kita, kedapatan tutur bicara yang telah mengguris rasa, tindakan yang telah merobek jiwa serta perlakuan yang mengundang ketidakselesaan. Saya juga tidak sunyi daripada melakukan kesilapan dan kesalahan. Seandainya jalinan persahabatan antara kita menyumbang kepada kebaikan dan ketaqwaan, Alhamdulillah. Sebaliknya sekiranya persahabatan ini menjadi penyebab yang boleh menjauhkan diri kita daripada Allah SWT, maka lebih baik persahabatan ini dileraikan kerana dibimbangi kemudaratannya melebihi daripada kebaikan yang diperolehi. Ya..kita bertemu kerana Allah, kita berpisah juga kerana Allah.

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment