Monday, November 22, 2010

Bersama Bertolongan

Bismillahirrahmanirrahim...

Minggu ini saya bertugas luar selama seminggu di Kuantan Pahang. Kami akan bersama dalm satu pasukan untuk menyelesaikan tugas yang belum disempurnakan, menyiapkan segala bentuk laporan dan saling membantu untuk saling melengkapkan kerana antara kami kedapatan perbezaan kemahiran dan kepakaran. Ya antara kami saling memerlukan.

Bertugas luar pejabat kadangkala meyeronokkan tetapi yang menjadi kerisauan ialah sekiranya hasil yang diharapkan tidak dapat dicapai. Justru itu, kami sering bertungkus lumus siang dan malam, kerana bimbang dipersoalkan bukan sahaja oleh ketua di pejabat tetapi juga yang paling utama oleh Allah SWT supaya setiap apa yang dilakukan dapat dikira sebagai amal ibadat. Saya sendiri amat meyakini bahawa sekiranya kita amanah, ikhlas dan bertanggungjawab, kerisauan tidak perlu lagi bertapak di hati. Oleh itu, tanyalah diri sendiri…amanahkah diri ini?

Sepanjang perjalananan pasti banyak yang dapat saya amati dan pelajari maklumlah jauh perjalanan semakin luas pemandangan dan pastinya akan melalui pelbagai pengalaman. Saya masih terkenangkan sewaktu perjalanan bertugas luar di Terengganu selepas sambutan Hari Raya yang lepas. saya singgah dihentian rehat Gambang untuk minum kopi kerana terasa terlalu mengantuk maklumlah memandu seorang diri. Sewaktu menikmati minuman mata saya terpaku terhadap seorang lelaki dalam usia 40-an. Raut wajahnya jelas tanpak dalam kesusahan, tekaan saya pasti dirinya dihimpit kemiskinan. Saya memandang wajahnya sambil menyapa..”tak makan ke, kalau nak makan pesanlah saya belanja.” Lelaki tadi tersipu malu menyebabkan hati saya tersentuh mungkinkah silap sapaan saya tadi, bukan niat saya untuk merendahkan dirinya tetapi itu lah sifat saya cepat kasihan dan simpati.

Di tangan lelaki itu terdapat sekeping borang yang dibelek belakang dan depan. Pada hemat saya mungkin dia tidak tahu membaca. Saya seterusnya cuba juga berbicara bertanyakan borang apa yan berada dalam genggaman. Sayu hati saya apabila beliau menjelaskan “borang ini untuk mohon pekerjaan sama ada tukang sapu atau penyiram pokok pun jadilah”. Sekali lagi hati saya tersentuh kerana pada usia begini tiada pekerjaan tetap lagi..agaknya bagaimana dengan anak isteri. Ringan mulut saya bertanya sama ada anak-anaknya telah bersekolah kerana untuk memastikan tiada keciciran dalam pelajaran. Jelasnya beliau belum berumahtangga, untuk menanggung diri sendiri pun tidak tentu hala kerana tiada pelajaran dan tidak berharta. Sebatang pen saya hulurkan untuk mengisi borang yang berada di tangan. Alhamdulillah peniaga yang budiman di gerai berdekatan telah sudi menghulurkan bantuan untuk membantu melengkapkan borang.

Baru-baru ini sekali lagi saya bertugas luar nun jauh di Pantai Timur. Di perhentian yang sama saya singgah untuk merehatkan badan akibat keletihan setelah memandu hampir enam jam. Terkejut saya, apabila ditegur dan disapa dengan ramah mesra, senyum terukir tanda gembira, memakai t-shirt kuning yang seragam menandakan lelaki yang saya temui dahulu sudah mendapat pekerjaan yang diidamkan. Alhamdulillah kepada-Mu Ya Allah saya lafazkan kesyukuran kerana lelaki tersebut sudah memperoleh pekerjaan. Bagi saya, lelaki itu amat mengenang budi walaupun sumbangan saya tidak seberapa tetapi saya masih dikenali kerana apabila dipandang terus saya dihampiri dengan ceria dan manis muka.

Secebis kesah benar saya paparkan untuk dijadikan pengajaran. Walaupun pertolongan yang sedikit kita hulurkan tetapi dihargai oleh orang yang amat memerlukan. Anda dan saya, seandainya kita berkemampuan usah kedekut menghulurkan bantuan sama ada dalam bentuk wang ringgit atau kudrat; hatta khidmat kepakaran dan nasihat juga boleh dihulurkan.

Senjata utama ialah tawaddhu’ dan rendah hati, tidah mengharap untuk dipuja dan dipuji. Yakinlah apabila kita ikhlas menolong orang lain, Allah akan membantu mempermudahkan urusan kita terutama apabila berada dalam kesulitan. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud “Sesungguhnya Allah telah mewahyukan kepadaku agar kamu bersikap tawaddhu’ sehingga setiap kamu tidak angkuh terhadap yang lain, dan tidak saling menindas. (Hadis Riwayat Muslim)

Mudah-mudahan segala kelebihan yang kita ada dimanfaatkan sebaik mungkin agar orang lain juga turut dapat berkongsi rasa. Pertolongan hendaklah ringan dihulurkan terutama kepada mereka yang sangat memerlukan. Mengembirakan orang lain merupakan suatu kepuasan dan membuatkan orang lain gembira membuahkan kebahagiaan yang tidak terhingga. Doa kita, moga hati kita sentiasa peka terhadap kesulitan dan kesusahan serta kemiskinan dan kedhaifan. Bersyukurlah kerana angkuh dan sombong bukannya sifat kita, moga hati kita sentiasa dipelihara oleh Allah Yang Maha Berkuasa. Amin…

Bertemu lagi.

4 comments:

  1. setuju dengan pendapat dr. Kecil dan sedikit pertolongan sbenarnya SANGAT BESAR nilainya bagi orang yang benar-benar perlukannya.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah,
    Terima kasih kerana sentiasa memberi sokongan pada saya. Moga kita saling bertolongan ke arah kebaikan.

    ReplyDelete
  3. Sangat terkesan dengan cerita Kak Mai ni...

    ReplyDelete
  4. Salam Makheran,
    Terima kasih. Pastinya bagi mereka yang amat mengharapkan akan menghargai walaupun secebis pertolongan kerana amat besar ertinya buat mereka...

    ReplyDelete