Wednesday, November 24, 2010

Kebersamaan Penentu Kejayaan

Bismillahirrahmanirrahim…

Telah dua hari kami berkampung di Cherating. Fokus utama adalah menyiapkan laporan kajian. Dari jauh saya perhatikan betapa sahabat sekalian bersungguh-sungguh dan bertungkus lumus untuk memastikan tugasan siap disempurnakan. Pelbagai ragam yang dapat disaksikan, ada yang bermuram durja kerana laptop sudah terkena virus, tidak kurang yang riuh berbicara kerana data yang dianalisis sudah tiada, walau bagaimanapun terdapat juga yang berdiam diri seribu bahasa, khusyuk menulis begitu leka. Begitulah pelbagai reaksi dan memek muka yang dapat dipandang dan diamati yang kalau dianalisis boleh membawa seribu erti. Ya enak sungguh kerja bersama-sama, yang tidak tahu boleh bertanya dan yang berilmu boleh sama-sama berkongsi, ilmu diperturunkan seikhlas hati.

Setelah penat menggunakan fikiran, terasa lemah anggota badan. Sebelah petang kami sepakat untuk ke Kuala Kemaman. Keropok lekor, satar, pais ikan dan otak-otak menjadi pilihan untuk kami makan..berselera bukan kepalang kerana rasa seolah-olah terlepas daripada tekanan. Alhamdulillah kami kekenyangan hinggakan nak berbual pun sudah tidak larat. Kami sempat lagi membeli bekalan untuk makan malam dan nasi lemak ikan tongkol menjadi pilihan. Kemaruk sungguh, maklumlah pelbagai jenis makanan yang dijual, kalau tidak beli bimbang pula akan menyesal.

Apabila bersama begini, terasa benar akan keakraban jiwa dan hati, persis adik beradik yang boleh bertolak ansur dan bertoleransi. Yang tua dihormati dan yang muda pula disayangi. Saya amat kagumi komitmen sahabat sekalian, tanpa seliaan atau pemantauan masing-masing memahami akan amanah yang dipertanggungjawabkan. Alangkah bagusnya kalau semua ahli organisasi bersifat sedemikian, pastinya ketua senang hati kerana anak buahnya semua boleh diharapkan.

Malamnya, kami terus membuat tugasan dan suasananya agak riuh kerana tiba-tiba terdapat data yang hilang. Maka antara kami yang ada pengalaman berusaha untuk membantu agar data tersebut dapat diselamatkan. Saya tersenyum sendiri melihat gelagat spontan yang jelas membuktikan betapa seriusnya kalian dengan tugasan yang diamanahkan. Kedapatan yang hampir menangis kerana kecewa setelah penat data dianalisis, terlupa pula untuk menyimpannya. Justru analisis perlu dilakukan semula jadi perlu bersabar agar tidak kecewa dan putus asa.

Dalam menyediakan laporan, ilmu dan pengetahuan amat diperlukan, kesabaran dan ketenangan dapat membantu mengelakkan daripada kekecewaan dan ketegangan, manakala bantuan rakan-rakan merupakan sumber kekuatan kerana diri kita tidak dibiarkan bersendirian. Ya..pastinya kita utuh dalam satu pasukan, berusaha dan bersama untuk menempah kejayaan. Yang berat sama dipikul dan yang ringan sama dijinjing..kerana kita tidak mahu menjadi penumpang tetapi seboleh mungkin kita berusaha untuk menyumbang. InsyaAllah, seandainya kita berusaha membantu dan mempermudahkan urusan orang lain, Allah akan membantu dan memudahkan urusan kita.

Anda dan saya, begitulah realiti dan cabaran yang kami hadapi dalam melaksanakan tugasan ini. Ketawa dan duka silih berganti, penat tiada dalam kamus kami, selagi boleh kami tetap bangun dan bangkit. Kadangkala kami buntu dan tiada idea untuk menulis sehinggakan mata terpejam tanpa kami sedari. Yang penting kami saling memahami bahawa di antara kami memang terdapat perbezaan pandangan, personaliti dan sifat tetapi kami dapat disatukan bagi mencapai sesuatu matlamat. Indah sungguh, sekiranya kita dapat menerima orang lain seadanya, kerana kekuatan yang orang lain ada mungkin tidak kita miliki. Allah jadikan kita berbeza-beza untuk kita saling bekerjasama dan saling melengkapi kerana sebagai manusia kita memang tidak sempurna. Masalah yang timbul perlu segera diatasi agar ia tidak berlarutan sehingga mengganggu ketenangan diri.

Untuk memelihara persahabatan, kesabaran amat diperlukan kerana bukan semua orang dapat memenuhi kehendak dan citarasa kita. Pastinya bukan semua orang akan menyayangi dan mengasihi kita. Kadangkala kita tidak pasti apa puncanya kerana kedapatan yang tidak suka dan tidak menyenangi diri kita tanpa diketahui mana silapnya. Usah bersikap sombong atau membesar diri kelak diri kita tidak dihormati. Kita perlu saling diingati kerana perjalanan hidup ini penuh dengan ranjau dan duri. Justru berhati-hatilah dalam melayari dan mengemudi agar diri tidak mudah hanyut dan tersasar dijalan yang tidak diredhai oleh Allah yang Maha Esa.

Jadi dalam menguruskan kehidupan, tidak dapat dinafikan susah dan senang silih berganti, kadangkala ketawa dan ada masanya menangis. Seawajarnya, kita perlu bijak mengatasi agar ia tidak mengganggu tugas dan konsentrasi. Apabila berjanji hendaklah ditepati dan amanah serta kepercayaan yang diberikan usah dikhianati. Sabda Rasulullah SAW “Ciri-ciri orang yang munafik ada tiga: Jika berbicara berdusta, jika berjanji mengingkari dan jika diberi amanah dikhianati” (Hadis Riwayat Muttafaq Alaih).

Mudah-mudahan Allah membantu kita samada pada waktu senang mahupun pada saat kesukaran dan kesulitan. Amin…

Bertemu lagi…

2 comments:

  1. teamwork untuk kerja,
    teamwork untuk makan :)
    jangan sampai lupa siapkan kerja.

    ReplyDelete
  2. Salam,
    Ya amanah perlu dilunaskan kerana keberkatan rezki yang kita harapkan. Makan juga satu keperluan, makanan rohani usah diabaikan.

    ReplyDelete