Monday, July 5, 2010

Maafkanlah Diri Sendiri

Bismillahirrahmanirrahim…

Pagi tadi sahabat kesayangan menelefon saya, meluahkan perasaan betapa dirinya tersentuh apabila membaca coretan yang diutuskan oleh teman zaman persekolahan. Betapa dirasakan butir bicara ditujukan kepadanya kerana secara kebetulan mungkin ada yang terkena. Ya, begitulah sukarnya apabila menulis dan berkata-kata, kerana akan ada yang terasa dan seolah-olah sengaja ditulis untuk dirinya. Luahan sahabat saya itu menyebabkan saya termenung sendiri, adakah percakapan dan penulisan saya selama ini turut menghiris hati. Saya tidak menafikan, penulisan dibuat berdasarkan pengalaman, tiada niat untuk mengenakan seseorang. Hanya terdetik di hati liku kehidupan yang dialami ingin sekali dikongsi agar dapat juga dijadikan panduan dan pengajaran. Yang baik dijadikan teladan, yang buruk sila ketepikan.

Memang sukar untuk memuaskan hati dan perasaan orang lain, sedangkan diri sendiri tidak terpelihara dan terjaga. Hati orang perlu sentiasa dibelai manja, tetapi diri sendiri tiada langsung yang sanggup membela. Benar sekali sahabat saya berkata “sayangilah diri sendiri, maafkan kesilapan diri, jangan mengharapkan orang lain menyayangi kita sepenuh hati. Oleh itu pertahankan diri kalau anda pasti tiada kesalahan yang anda lakukan. Siapa yang akan membela diri anda, kalau tidak anda sendiri, kerana anda lebih mengerti dan memahami”. Ya benar sekali, sayangilah..kasihanilah...maafkanlah diri sendiri. Jadi sentiasalah muhasabah diri, berlaku jujurlah terhadap diri. Kalau benar ada kesilapan yang dilakukan, mohon sahajalah kemaafan usah dibiarkan ianya berpanjangan, benang yang basah tidak perlu ditegakkan.

Kita amat perlu mengasihi diri kita sendiri. Justeru maafkanlah kesilapan dan kesalahan diri. Yang penting azam dan tekad untuk tidak mengulanginya lagi. Hakikatnya anda dan saya usah terlalu banyak berprasangka. Sentiasa mengesyaki orang lain tidak mengira masa. Elok sungguh kalau kita sentiasa berlapang dada, berfikiran positif dan bersifat terbuka, agar pemikiran kita tidak berada dalam kotak sahaja. Cubalah pandang-pandang dan tinjau apa yang berlaku di sekeliling kita agar kita mudah menerima dan tidak berada dalam dunia tersendiri sahaja. Jalan yang lurus yang berada di depan mata tidak semestinya mudah untuk dilalui kerana mungkin di atas jalanan terdapat onak serta duri. Jadi perlulah sentiasa berhat-hati agar tidak tercucuk kaki atau mungkin terbabas ke sana sini.

Sekiranya benar sayangkan diri sendiri, jauhkan diri daripada perbuatan dan tindakan yang orang lain tidak senangi apatah lagi sekiranya murka Allah yang bakal diperolehi. Kadangkala cemuhan, kritikan dan kutukan orang turut membawa kemusnahan seandainya ia dilayan tanpa tapisan. Yang penting kenali diri sendiri serta jujur terhadap diri kerana apa yang terbenam dalam hati hanya diri dan Allah sahaja yang mengetahui. Usah kita terlalu mengharapkan diri kita disayangi, dihormati dan dicintai sepenuh hati selama-lamanya, kerana kita manusia kerap kali berubah hati. Cinta Allah cinta sejati sebagaimana Syair Rabi’ah, marilah sama-sama kita hayati..
    “Bila aku hadir, Dia dengan setia menemaniku...
    Wahai orang-orang yang mencemuhku...
    Telingaku bukan untuk mendengar cemuhan kalian...
    Demi Allah..Aku hanya mencintai kekasih sejatiku..
    Oh…Tuhan betapa agung dan indah Dirimu...
    Malam-malamku terbakar kerinduan, merayu-Mu...
    Air mataku kering oleh rindu pada-Mu...
    Kepedihan ini tiada akhir dan tiada hujung...
    Diam tak terpejamkan, didera rinduku padaMu..."

Anda dan saya, sama-sama kita semarakkan cinta. Cinta kepada diri sendiri agar terhindar daripada perbuatan keji. Utamakan cinta kepada Allah Yang Maha Esa serta cinta kepada Rasul-Nya kerana yang pasti ia menjadi ikutan kita semua. Firman Allah SWT; “Katakanlah..Jika kamu benar-benar mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu..Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” (Surah Ali Imran:31).

Usah jemu kita menaruh harapan dan berdoa agar kasih sayang kita sentiasa terpelihara, cinta kita sentiasa terjaga, dan keyakinan serta keimanan kita sering dibaja agar subur sentiasa. “Ya Tuhanku, aku mohon supaya aku cinta kepada-Mu dan cinta kepada orang yang mencintai-Mu, termasuk kepada orang yang sayang kepada semua amalan (aktiviti) yang boleh membawa sayang kepada-Mu" (Hadis Riwayat Tirmidzi). Amin…

Bertemu lagi…

3 comments:

  1. anakmu akan menyokong ummi selalu..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, terima kasih sayang. Doa restu ummi agar anak ummi sentiasa cemerlang di dunia dan di akhirat. Amin

    ReplyDelete
  3. ameeennn..moga cintaku padaMu dan orang2 yang menyintaiMu sentiasa subur Ya Allah...tenkiu Allah atas anugerahMu yang tak ternilai. Tenkiu kakak..

    ReplyDelete