Friday, June 18, 2010

Bersama Menuju Kecemerlangan

Bismillahirrahmanirrahim…

Kebiasaannya seawal jam 4.00 pagi tanpa memerlukan jam loceng saya telah terjaga daripada tidur kerana sudah terbiasa. Bangun awal pagi menyebabkan kita tidak tergopoh gapah untuk menyediakan sarapan serta menyiapkan diri ke tempat kerja. Sebenarnya puas rasa di hati apabila dapat menyediakan sarapan pagi untuk keluarga sekurang-kurangnya dapat juga mengalas perut sebelum ke sekolah dan ke tempat kerja. Beginilah tugas rutin saya sehari-hari, segalanya perlu diuruskan sendiri, walaupun penat tanggungjawab terhadap keluarga tidak boleh diketepikan kerana saya beranggapan ianya sebagai tugas hakiki. Begitulah secebis tugasan rumahtangga, tugasan pejabat lain pula ceritanya.

Dalam hidup ini, kita bukan sahaja pemimpin kepada orang lain, tetapi adakalanya juga kita perlu dipimpin oleh orang lain. Walau bagaimanapun adalah amat bermakna kalau kita juga berusaha untuk memimpin diri sendiri, ambil sedikit masa untuk berfikir dan memikirkan tentang apa yang berlaku pada hari ini. Pastikan hari ini lebih baik dari semalam, dan esok berazam untuk melakukan perkara yang lebih baik dan mendatangkan faedah daripada hari ini. Kebiasaanya permulaan awal pagi akan menterjemahkan emosi dan suasana yang bakal kita berdepan sepanjang hari. Oleh itu kalau pada awal pagi sudah dimulakan dengan perasaan kurang senang, murung, marah dan berantakan, maka petanda akan wujud unsur ketidaktenangan dan kecelaruan sepanjang hari itu. Justeru, berhati-hati dalam menyambut permulaan hari, pastikan ianya berisi dengan perbuatan dan tindak tanduk yang boleh membawa kesan terhadap ketenangan hati dan perasaan.

Ayuh kita sambut awal pagi dengan ubat penenang jiwa iaitu sebagaimana Firman Alah SWT; “Dan dari malam itu hendaklah engkau bangun Tahajjud sebagai nafilah (ibadat tambahan) bagimu, moga-moga Allah akan mengangkatmu ke tingkat yang terpuji”. (Al-Isra’:79). Ya..menunaikan solat Tahajjud kebiasaanya tiada siapa yang tahu, hanya Allah dan kita sahaja, tidak mungkin ada yang nampak kerana ianya dilaksanakan sewaktu orang lain sedang nyenyak tidur. InsyaAllah..ia dapat menolong kita untuk mendekatkan diri dengan Allah. Untuk bangun tahajjud pastikan sebelum tidur pasang niat terlebih dahulu dan tidur pula sebelum jam 12.00 malam kerana ia dapat membantu kita untuk bangun lebih awal. Selain itu, tidur qailullah iaitu tidur sekejap antara 10 hingga 15 minit sebelum masuk waktu zuhur juga mampu menjadi penawar kecergasan untuk bangun malam bertahajjud. Indah sungguh permulaan seawal pagi dengan Tahajjud disambung pula dengan zikir Al-Matsurat selepas solat subuh, sebagai bekal untuk meneruskan tugasan seharian agar mendapat petunjuk Allah yang berterusan, justeru dapat menghindarkan diri daripada melakukan kesilapan.

Seterusnya, permulaan pertemuan pada waktu pagi dengan sahabat pula diserikan dengan salam, agar keseluruhannya memperoleh kesejahteraan dan kedamaian. Begitulah hebatnya kesan salam apabila disebarkan, apatah lagi apabila disertakan dengan senyuman membuatkan hati merasa lapang kerana manisnya persahabatan dan persaudaraan Islam. Memberi salam dan menjawab salam, perlu sentiasa dijadikan amalan. Usah memilih orang untuk diberikan salam. Berilah salam kepada sesiapa sahaja yang kita temui tanpa mengira pangkat dan juga status serta tempat dan juga masa kerana ini bermakna kita sentiasa mendoakan kesejahteraan mereka. Rasulullah s.a.w bersabda; “Wahai manusia, sebarkanlah salam, berikanlah makanan, sambungkanlah hubungan persaudaraan, solatlah ketika manusia lain tidur (qiammullail), kamu akan masuk ke syurga Tuhanmu dengan selamat" (Riwayat al-Tirmizi).

Betapa hebatnya jika amalan salam ini menjadi satu budaya dalam organisasi dengan pemimpin menjadi contoh teladan kepada orang yang dipimpin dan dibalas mesra pula oleh orang yang dipimpin. Lihatlah kesannya nanti, akan suburlah perasaan saling hormat menghormati dan InsyaAllah..akan berkuranganlah konflik dalam organisasi. Maka kenapa tidak kita mulakan sahaja sekarang atau pada hari ini. Tahajjud, Al-Matsurat, dan salam serta solat lima waktu jangan dilupakan. InsyaAllah..kita akan mendapat ketenangan dan kesejahteraan yang berpanjangan.

Anda dan saya..kita memang akui kita mempunyai banyak kekurangan dan kelemahan, tetapi kita sentiasa berazam dan bertekad untuk menjadi hamba Allah yang beriman, disenangi kawan, dan sentiasa berusaha untuk membuat kebajikan dan melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan. InsyaAllah..moga Allah kabulkan. Amin..

Bertemu lagi…

2 comments:

  1. Tahniah atas usaha murni mewujudkan blog ini dan terima kasih atas perkongsian ilmu... semoga diberkati Allah selalu...

    ReplyDelete
  2. Ihsan, terima kasih kerana sentiasa bersama menghulurkan sokongan dan dorongan dalam apa jua keadaan.

    ReplyDelete