Saturday, June 19, 2010

Kasih dan Sayang: Ramuan Kehidupan

Bismillahirrahmanirrahim..

Hari ini sebagaimana kebiasaannya pada hujung minggu, program Tanyalah Ustaz pasti saya tontoni. Sunguh menarik sekali tajuk perbincangan hari ini, iaitu berkaitan Hak-Hak Isteri. Alangkah bagusnya seandainya tajuk sebegini ditonton oleh para suami. Ya..ia boleh membantu dalam mengeratkan hubungan, kasih sayang yang seterusnya akan membuahkan kebahagiaan. Banyak pengajaran dan iktibar yang saya perolehi dengan menonton program sebegini. Pelbagai persoalan yang dikemukakan oleh para isteri, dan Alhamdulillah..jawapan yang diberi amat jelas sekali. Ya..walau apapun cerita dan luahan bicara, yang penting sedia menerima pasangan seadanya di samping berusaha terus untuk memperbaiki kekurangan dan kelemahan diri disertai pula dengan saling memberi dan memaafi serta bertoleransi. InsyaAllah..rumahtangga idaman akan dikecapi.

Sekiranya terdapat sebarang kekeruhan yang menjejaskan hubungan, tanyalah pada diri sendiri masih adakah perasaan kasih dan sayang terhadap pasangan? Jika jawapannya YA..maka ambillah langkah seterusnya. Bentangkan rasa kekecewaan atau punca kemarahan dan berusahalah mencari jalan penyelesaian. Mohonlah kemaafan, usah biarkan ia berlarutan..untungnya tiada tetapi kerugian pula yang bertimpa-timpa. Seandainya diri penuh dengan perasaan kasih dan sayang, maka mudahlah kita memberi kemaafan kerana walau apa jua dugaan yang melanda, kebaikan pasangan tetap dalam ingatan. Berbeza pula kalau hati penuh dengan kebencian dan dendam kesumat, kesilapan yang kecil akan diperbesarkan, sukar sekali untuk memohon kemaafan kerana diri tidak pernah rasa bersalah dan kesalahan orang lain yang sering diungkitkan. Jadi dalam menongkah arus kehidupan, anda pasti tahu apa yang anda idamkan..jadi layarilah sebaik mungkin bersama pasangan.

Kalau sebelah pihak sahaja berusaha keras mencari kebahagiaan dan keharmonian, sedangkan pasangan pula tidak teringin lagi untuk menoleh ke belakang dan langsung tidak menghiraukan, maka usaha tersebut akan kecundang. Apa yang pasti bagi isteri, mereka ada hak untuk mendapat kasih sayang, dan tanggungjawab suami pula untuk memenuhi dan menunaikan kewajipan. Seandainya isteri melakukan kesilapan dan kesalahan, usah bertindak kasar..menggunakan sepak dan juga terajang, tetapi didiklah isteri secara beradab dan bersopan melalui tindakan sebagai pengajaran agar isteri tidak berterusan melakukan kesilapan. Kekurangan dan kesalahan isteri kalau dibiarkan dibimbangi pula akan berpanjangan. Justeru adalah menjadi tanggungjawab suami untuk memberi didikan, bukan sekadar mendiamkan diri, menyimpan perasaan kerana itu bukanlah jalan penyelesaian.

Kalau jiwa dan hati kita penuh dengan kasih dan sayang, InsyaAllah..pasangan dan orang lain juga akan mudah menyayangi dan mengasihi kita. Dalam perasaan sayang, terkandung rasa belas kasihan, yang melembutkan hati dan juga pandangan dan kesannya kita sentiasa bersedia memberi kemaafan kerana kita masih ada rasa kasih dan sayang. Oleh itu kalau kita seorang pemarah, banas baran dan suka mencari kesalahan orang, bersegeralah mengubah tabiat kerana alangkah indahnya hidup dengan penuh kasih sayang bukannya dengan perasaan penuh kebencian. Kalau usaha tidak berhasil, mohonlah pertolongan Allah Yang Maha Esa..menadah tangan berdoa sentiasa agar kehidupan kita berlimpahan dengan rahmat, kasih sayang dan kemesraan. Kelembutan tutur bicara dan kahalusan budi disertakan pula dengan akhlak terpuji akan melengkapi usaha ke arah mewujudkan keluarga bahagia. Dalam rumahtangga perbezaan darjat, pangkat dan kuasa bukannya penanda aras kepada ketenangan, kebahagian, keharmonian dan kesejahteraan, tetapi saling menghormati dan menghargai merupakan ramuan yang perlu diuli agar ianya sebati barulah terasa nikmatnya kurnian Ilahi.

Adalah sukar kalau kita mengharapkan orang lain untuk berubah, kenapa tidak kita mulakan dahulu melakukan perubahan demi kebaikan. Sebagai isteri, kadangkala kita mengharapkan suami untuk berubah tetapi diri sendiri tidak sanggup melakukan perubahan. Kenapa kita tidak mulakan, turuti kehendak suami selagi tidak bercanggah dengan syariat Islam...dengan izin Allah moga kasih sayang suami semakin melimpah ruah. Firman Allah SWT; “Allah tidak akan merubah nasib sesuatu kaum hingga mereka sendiri yang merubahnya” (Ar-Ra’du: 11).

Begitu juga halnya dalam menjalinkan persahabatan untuk berkongsi perasaan, pilihlah sahabat yang dapat membantu, bukannya dengan mereka yang membawa kita ke jalan yang lebih berliku kerana tidak dapat dinafikan kita ada kelemahan, senang terpengaruh dengan pujukan dan rayuan. InsyaAllah..bermula dari hari ini dan seterusnya, marilah sama-sama kita berusaha berubah ke arah kebaikan. Kesilapan dan kesalahan yang lepas usah diulang, kepada Allah kita mohon keampunan dan kesyukuran kerana tidak membiarkan kita berterusan hanyut dan leka dengan keseronokan dunia yang tiada noktahnya.

Anda dan saya..begitulah liku kehidupan, bersabarlah dengan ujian kerana di penghujungnya ada kemanisan. Firman Allah SWT; “Maka bersabarlah, sesungguhnya kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa” (Hud:49). Moga jiwa dan hati kita terisi dengan perasaan penuh kasih dan sayang, terhindar daripada rasa kebencian. Setinggi harapan agar kita tergolong dalam kalangan orang yang sabar dan moga hidayah Allah sentiasa mengiringi perjalanan hidup kita. Amin...

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment