Friday, June 11, 2010

Warkah Buat Anak Ummi (1)

Bismillahirrahmanirrahim…

Mutakhir ini alangkah gerun rasa di hati apabila membaca akhbar dan menonton berita di TV betapa anak remaja kita telah hilang harga diri kerana ingin memenuhi tuntutan nafsu dalam diri. Sanggup berzina sehingga melahirkan anak luar nikah, anak tanpa ayah dibuang bersepah-sepah tanpa ada langsung rasa bersalah dan belas kasihan. Hari ini terbaca pula kisah ibu bapa sanggup bergadai dan berhabis kerana ingin menjejaki anak gadis yang melarikan diri yang mengikut kata hati akibat cinta sesama jenis. Alangkah risau rasa di hati melihat situasi pada hari ini, kerana kita semua mempunyai anak yang amat kita sayangi..bimbang sekali bagaimanakah seterusnya kehidupan yang bakal mereka lalui. Untuk anak-anak ummi, sedikit warkah pengganti diri sekadar untuk meluahkan hasrat hati, sebagai bekalan untuk anak yang amat ummi kasihi.

Assalamualaikum anak-anak ummi,

Malam ini ummi rasa terpanggil untuk mencoret sesuatu buat tatapan anak-anak ummi. Tahukah anak-anak ummi, kadangkala hati ummi sebak dan air mata ummi bergelinang memikirkan apa bakal terjadi kepada anak ummi sekiranya ummi tiada lagi di dunia ini. Masihkah anak-anak ummi ingati betapa ummi tidak suka melihat anak-anak susah hati..kesakitan ummi tanggung sendiri, ummi ke hospital seorang diri, penderitaan ummi tidak pernah ummi kongsi kerana ummi tidak mahu anak-anak ummi bersedih hati. Tangisan anak-anak ummi sewaktu di bilik pembedahan, menjadi sumber kekuatan untuk ummi terus melayari bahtera kehidupan kerana ummi masih ada yang sayang, dan ummi bukan keseorangan. Terima kasih kerana mendoakan ummi selamat menjalani pembedahan untuk terus bersama anak-anak ummi sekalian.

Alhamdulillah...umur ummi masih panjang untuk terus berada di sisi anak-anak sekalian. Selagi ada umur, InsyaAllah...ummi tidak akan jemu menegur dan menasihati..Fahamilah anak-anakku, ummi tidak banyak meminta tetapi ummi sentiasa bersedia untuk memberi sekiranya anak-anak ummi memerlukan pertolongan dan bimbingan kerana anak-anak merupakan harta yang tidak ternilai buat ummi. Ummi sangat sayangkan anak ummi sekalian. Alangkah senangnya hati ummi sekiranya anak-anak ummi menjaga solat lima waktu kerana ia dapat membantu anak-anak ummi daripada bertindak mengikut hawa nafsu. Kadangkala ummi rasa kecewa kerana untuk mengerjakan solat lima waktu sentiasa perlu diingatkan sedangkan ianya satu kewajipan. Pasti gembira sekali hati ummi sekiranya anak-anak ummi mampu menunaikan solat tanpa bersuruh, sudah tiba masanya ummi tidak perlu lagi saban waktu mengetuk pintu, mengingatkan anak-anak tentang solat apabila sampai waktu. Tolonglah anak-anakku, ummi merayu..solat jangan sekali-kali diambil mudah kerana solat dapat mencegah anak-anak sekalian daripada perbuatan keji dan mungkar, sebagai benteng daripada melakukan perbuatan yang dimurkai Allah. Firman Allah SWT; “Dan dirikanlah solat, sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar” (Al-Ankabut: 45).

Seandainya anak-anak mampu memelihara solat, sudah pasti ianya menjadi hadiah yang bererti buat ummi kerana ummi tidak perlu risau lagi kerana solat akan dapat membantu anak-anak ummi untuk menjadi anak yang soleh dan solehah, yang mengenal pencipta dan tahu menghormati ibu dan bapa kerana ummi mengharapkan dan sentiasa berdoa agar anak-anak ummi nanti akan terpilih untuk ke syurga.

Untuk anak lelaki, ummi tidak lupa berpesan..sentiasalah menjengah rumah Allah, kerana tidak ada alasan untuk menghalang anakku berbuat demikian. Ya anak lelaki ummi seorang, solat di masjid lebih baik daripada solat di rumah, kerana di sana ada kuliah dan tazkirah..sembahyang berjemaah besar ganjaran pahalanya di samping berpeluang pula bertemu dengan mereka yang cintakan Allah lebih daripada segala-galanya. Pesan ummi seterusnya, selepas solat maghrib usah bergegas ingin pulang, atau berkejaran ke pasar malam..lebih baik membaca al-Quran semasa menunggu waktu Isyak yang jangkamasa tidak sampai satu jam. Kalau tatacara ini menjadi ikutan..alangkah sejuknya perut ummi yang melahirkan kerana mempunyai anak yang cintakan al-Quran, rumah Allah menjadi tarikan. Bagi seorang ummi kebahagiaan dan kesenangan anak-anak lebih diutamakan, ummi bersedia dan sanggup berkorban demi kesejahteraan anak-anak sekalian..kerana itu ummi tidak jemu memberi peringatan kerana tidak mahu anak-anak ummi berterusan hanyut dalam kehidupan, yang menyebabkan anak-anak ummi jauh dari landasan kebenaran dan terlupa tentang nikmat yang dimiliki hanyalah sekadar pinjaman kerana Allah Maha Penyayang.

Anak-anak ummi yang ummi sayang...seandainya kedapatan melakukan kesilapan dan kesalahan, usah malu memohon kemaafan, kepada Allah segera bertaubat mohon keampunan kerana Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Ayuh anak-anakku, sila toleh kiri dan kanan..lihatlah dan pandanglah tetapi jangan lupa untuk menilai dengan mata hati, yang baik jadikan pedoman dan teladan dan yang buruk jadikan sempadan usah pula menjadi ikutan, kerana perjalanan hidup belum tentu masih panjang kerana kematian tidak mengenal usia apabia ajalnya sudah tiba. Justeru anakku, buktikanlah cinta kepada Yang Maha Pencipta yang sentiasa memberi sebelum kita meminta. Ingatlah anakku, barangsiapa mengaku empat perkara tanpa bukti terhadap empat perkara tersebut, maka pengakuannya adalah dusta. Pertama: Barangsiapa mengaku cinta Syurga, namun tidak taat, jelas dia bohong; kedua: Siapa mengaku cinta Nabi S.A.W, namun tidak menyukai ulama dan fuqara, maka pengakuannya tidak benar; ketiga: lalu barangsiapa mengaku takut akan neraka, tetapi tidak meninggalkan maksiat, tanda dia dusta; dan keempat: Barangsiapa mengaku cinta kepada Allah SWT, padahal dia mengeluh ketika ditimpa ujian atau bala, maka pengakuannya adalah bohong; sebagaimana Rabi’ah pernah bersyair :

“Engkau derhaka

Tapi mengaku cinta pada-Nya

Inilah keanehan zamanku

Jika benar engkau cinta

Tentulah mentaati-Nya, Selalu

Pencinta akan taat kepada kekasihnya”

(Petikan: Penenang Jiwa-Imam Al-Ghazali)

Akhir kata daripada ummi..pesan ummi usah dikesampingkan, kerana ummi amat sayangkan anak ummi sekalian. Bantulah ummi selagi hayat di kandung badan, untuk menjadikan anak-anak ummi mengerti dan menghayati erti kesyukuran terhadap segala nikmat yang Allah kurniakan. Kesenangan dan harta benda merupakan ujian, tersilap langkah akan menyebabkan kita tenggelam dan karam. Sentiasalah meminta nasihat dan pandangan sekiranya berhadapan dengan kekeliruan dan kesukaran kerana ummi bimbang anak-anak ummi tersalah pilihan dan tersesat jalan menyebabkan langkah menjadi songsang, dan yang paling menakutkan sekiranya menjauhkan anak-anak daripada kebenaran.

Sekian untuk tatapan anak-anakku sayang, moga coretan ini mampu menitipkan sedikit perubahan ke arah penambahbaikan dalam melayari liku kehidupan. Doa restu ummi sentiasa mengiringi langkah kalian. Moga hidayah, rahmat dan keredhaan Allah sentiasa bersama anak-anak ummi yang tersayang. Amin...

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment