Sunday, June 13, 2010

Warkah Buat Anak Ummi (3)

Bismillahirrahmanirrahim...

Ketemu sekali lagi anak-anak ummi penyejuk mata dan pendamai hati, yang sentiasa berada dalam ingatan dan melekat di sanubari. Ada sesuatu yang ingin ummi sampaikan buat pedoman anak ummi sekalian. Alhamdulillah...ummi masih diberi kekuatan untuk mencoret sesuatu sebagai kenangan sebelum ummi dijemput pergi mengadap Tuhan. Ya anakku, selagi Allah terus mengizinkan kehidupan ini, ummi berusaha untuk memanfaatkan setiap saat sebaik mungkin agar berterusan dapat berbakti dan berbudi kepada sesiapa yang masih memerlukan dan menghargai coretan dan bicara ummi, ianya hanya dapat difahami oleh mereka yang mengerti.

Anak ummi yang kesemuanya ummi sayang, semalam ummi berbincang bersama teman erti hidup dan kehidupan serta cabaran yang bakal mendatang terutama bagi anak-anak remaja sekalian kerana dunia sekarang tanpa sempadan, dunia siber menjadi pertaruhan. Sekarang internet dan facebook menjadi kegemaran, laman bersosial untuk mencari teman dan kenalan. Ramai teman tidak mengapa tetapi pastikan ia bukan sekadar untuk suka-suka kerana akibatnya banyak masa yang menjadi sia-sia kerana asyik melayari facebook tanpa mengira waktu dan ketika. Alhamdulillah..ummi juga tidak terkecuali melayari facebook milik anak-anak ummi, bukan tujuan ummi untuk menyelidiki tetapi sekadar untuk bersama dalam aktiviti yang anak-anak ummi ceburi.

Wahai buah hati ummi sekalian..dalam melayari facebook, ingin sekali ummi berpesan..sila berhati-hati dalam penulisan, menggunakan perkataan biarlah bersopan, usah segala rahsia kehidupan ingin dikhabarkan, simpanlah sedikit untuk dijadikan sempadan..bimbang ianya akan menjadi senjata yang memakan tuan. Ya..semua apa yang anak coretkan dapat dibaca dan menjadi tatapan oleh mereka yang tidak berkenaan. Oleh itu suka ummi ingatkan, adalah lebih baik mencoret sesuatu yang bermanfaat, agar perkongsian ilmu dan pengalaman secara sihat dapat diamalkan. Kadangkala ummi termalu sendiri, membaca sesetengah catatan anak remaja masa kini, bahasa yang digunakan sinis sekali seolah-olah tiada ilmu yang dipelajari. Pesanan ummi lagi..usah terlalu banyak berkongsi gambar peribadi..apatah lagi gambar yang tidak menutup aurat, terdedah di sana sini sehingga gagal dipelihara maruah diri, tanpa belas kasihan terhadap ibu bapa yang selama ini amat berbangga dan mempercayai kerana menjangkakan anak-anak begitu bersopan, rupanya lain pula cerita di belakang.

Ya anak-anakku..facebook, blog, twitter, dan myspace tidak salah sekiranya digunakan sebaik mungkin. Ia juga merupakan satu nikmat agar silaturrahim dapat dipanjangkan dan ukhuwwah fillah dapat diperhebatkan. Jadilah ia sebagai media untuk saling berutusan menegakkan kebenaran, saling nasihat menasihati demi kesejahteraan agar pengalaman yang ditempuhi dapat dikongsikan oleh orang lain untuk dijadikan pedoman dan juga panduan. Ya anakku sayang..kenapa tidak dimanfaatkan facebook untuk tujuan pembelajaran di samping bertukar-tukar pandangan dan buah fikiran, mengeluarkan idea dan sumbangsaran bagi membantu mengatasi kekusutan dan kekeliruan agar sebarang masalah dapat diketemukan dengan jalan penyelesaian. Ummi tidak mahu nikmat yang ada akan mendatangkan keburukan buat diri anak-anak ummi sekalian. Di sini, sepotong syair yang begitu menarik ingin ummi kongsikan kerana ianya mengandungi penuh pengertian, dan memberi kita banyak pengajaran. Syairnya berbunyi begini;

Betapa banyak nikmat menjadi musibah bagimu,

Dan kemudahan mengundang bahaya untukmu,

Bersabarlah selalu atas perkara yang menimpamu,

Sungguh setiap perkara ada akibat,

Setiap kesulitan ada jalan keluar,

Di setiap kejernihan ada juga kekeruhan.

(Petikan Penenang Jiwa).

Ya anak-anakku..segala nikmat kemudahan yang dimilki, usah digunakan sesuka hati kerana dibimbangi akibatnya tidak terperi, merana hidup disebabkan kesilapan sendiri. Jadikan kesilapan dan pengalaman yang dilalui oleh orang lain sebagai iktibar untuk diambil pengajaran agar kesilapan yang sama tidak anak-anak semua lakukan agar ianya tidak terus berulang.

Akhir kata ummi berpesan..gunakan mata pena dan ketajaman akal fikiran untuk menulis dan membuat catatan, elakkan daripada unsur kejian dan umpatan lebih-lebih lagi terhadap saudara sesama Islam kerana telah dikhabarkan berita sejarah Islam: Seorang perempuan pendek telah datang kepada Rasulullah SAW untuk sesuatu keperluan. Setelah dia keluar, Aisyah berkata, “Wah! Pendeknya dia", Segera Rasulullah SAW berkata, ”Engkau telah mengumpat wahai Aisyah!” telah bersabada Rasulullah SAW; “Jangan kalian mengumpat. Dalamnya ada tiga keburukan; Doanya tidak dikabulkan, kebaikannya tidak diterima dan akan ditimpa kepadanya keburukan orang yang diumpat”.

Doa restu moga anak-anak ummi sentiasa memperoleh ketenangan, berhati-hati dalam tindakan, sentiasa membuat perancangan, sekiranya tersasar dari landasan segeralah kembali ke pangkal jalan dan InsyaAllah...hidup anak-anak ummi akan berterusan aman tanpa gentar dengan ujian kerana dengan izin Allah jua anak-anak akan memperoleh kekuatan dan kesejahteraan. Amin...

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment