Wednesday, June 16, 2010

Kenapa Kita Sering Terlupa?

Bismillahirrahmanirrahim…

Hari ini asyik sekali berbincang dan berdiskusi hinggakan tidak saya sedari jam sudah menghampiri pukul lima petang. Yang penting perlu solat Asar terlebih dahulu sebelum melangkah pulang, kerana bimbang juga berdepan dengan kesesakan lalu lintas tanpa diduga..maklumlah perjalanan agak jauh mencecah 60 kilometer. Petang ini kebetulan pula saya ada temu janji dengan seorang teman yang sudak agak lama tidak bersua muka, tetapi saban hari mendengar suara kerana sentiasa berhubungan melalui telefon untuk mendengar khabar berita. Alhamdulillah saya tidak terlupa, kalau tidak pasti sahabat saya merasa sangat hampa kerana orang yang ditunggu tidak kunjung tiba.

Ya..terfikir juga saya kenapa kita sering terlupa, begitu mudah menabur janji tetapi sukar untuk dikota. Yang peliknya, manusia memang suka berjanji walaupun kadangkala sendiri maklum tidak mungkin akan dapat dipenuhi. Kalau ikrar dan janji dengan Allah kita boleh lupa, apatah lagi dengan janji sesama manusia..mungkin kita buat sambil lewa sahaja. Setiap hari sekurang-kurangnya lima kali kita bersaksi dengan Allah SWT dalam solat lima waktu iaitu “Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah semata-mata”. Ya..janji, lafaz dan ikrar senang sekali diluahkan, tetapi kita tetap dan masih lupa...persoalannya ialah kenapa dan mengapa? Ikrar dengan Allah menjadi sia-sia kerana tanggungjawab sebagai khalifah Allah gagal kita laksanakan kerana kita sering terlupa, tetapi ingatlah..Allah tidak pernah lupa. Lupa kepada Allah akan menambah kerugian, menghilangkan nikmat dan menghalangi pengabdian, dan kesannya akan menyebabkan kekesalan yang tidak berkesudahan.

Kalau di pejabat, kita juga sering leka. Mesyuarat kalau bermula jam 9.00 pagi, jam 9.30 baru kita menunjukkan muka, bukan kerana apa tetapi sekali lagi jawapannya kita terlupa. Kenapa kita mudah lupa? Atau mungkin disebabkan kita tidak mementingkan masa, tiada disiplin diri dan mungkin juga kerana terlalu mementingkan diri sendiri. Pernahkah kita terfikir, bagi mereka yang menepati masa, alangkah bosannya mereka kerana orang yang ditunggu tak juga nampak muka, kalau ditanya jawabnya on the way saja, kadangkala rasa nak marah pun ada. Apabila berjanji tidak ditepati kelak ianya memusnahkan diri. Pasti ramai orang yang tidak percayakan kita lagi dan akhirnya tinggallah kita seorang diri kerana kita tidak boleh diharap..sering terlewat dan terlambat dan alasannya mudah sahaja, ‘saya memang terlupa’.

Kalau meminjam dan berhutang, lain pula kisahnya. Hendak membayar dan mengembalikan balik amat sukar dan perit sekali, apabila ditanya katanya terlupa selepas itu masih buat tidak tahu juga. Kenapa sering memberi alasan terlupa, tidakkah kita bimbang kelak nanti Allah benar-benar kabulkan kata-kata kita, menyebabkan kita akan terus menjadi lupa dan tidak tentu hala. Ya..hak orang jangan jadikan hak kita, tetapi kalau orang memberi dapatlah kita merasa. Elakkan diri kita daripada mencuri masa orang lain disebabkan angkara kita yang suka berlengah dan tidak menepati masa, menyebabkan orang lain yang kehilangan masa dengan sia-sia kerana menunggu kehadiran kita.

Saya dan anda..hati-hati apabila berjanji, elakkan daripada terlalu mudah mengungkap janji, gagal dikota menyebabkan tercalarlah harga diri, kerana kepercayaan dan keyakinan orang lain terhadap kita sudah tiada lagi kelak kita juga yang akan rugi. Apabila kita gagal memenuhi janji, maka orang lain tidak menghormati kita lagi kerana lumrahnya manusia berpegang kepada janji, sebab itulah ia mesti ditepati dan dipenuhi.

Anda dan saya..usah membuatkan orang lain kecewa kerana sifat alpa dan lalai kita. Bagaimana pula perasaan kita, kalau orang lain pula sering mengecewakan kita kerana janji palsu semata-mata, tentu kita akan marah sekali kerana kita menaruh harapan tinggi sepenuh hati agar apa yang dijanjikan ditepati. Apabila berjanji kalau gagal dipenuhi pasti kita hampa dan kecewa dan seterusnya tidak mempercayai sahabat kita lagi. Kesannya, hubungan yang terjalin akan tercalar, kejernihannya bertukar menjadi keruh dan kesuciannya akan tercemar.

Marilah sama-sama kita berdoa moga kita tidak tergolong dalam kalangan yang lalai dan mudah lupa, berusahalah menepati masa, kotakanlah janji yang dilafazkan, dan berfikirlah sebelum mengungkap kata-kata serta janji setia kerana dibimbangi tidak tertunai kelak buruk padahnya nanti. Usah kita biasakan diri daripada memberi alasan kononnya saya terlupa kerana lama kelamaan mungkin kita akan terjerat sendiri. Marilah sama-sama kita tadahkan tangan berdoa kehadrat Allah SWT agar tutur kata kita sentiasa terpelihara dan tindak tanduk kita sentiasa terjaga kerana kita ada Allah Yang Maha Mengetahui hatta apa saja yang terdetik di hati kita. “Ya Allah, kurniakanlah kami lisan yang lembut basah mengingati dan menyebut namaMu, hati yang penuh segar mensyukuri nikmatMu, serta badan yang ringan menyempurnakan ketaatan perintah-Mu, Ya Allah.” Amin...

Moga anda dan saya..sentiasa berusaha untuk mendisiplin dan memimpin diri sendiri, amanah apabila berjanji, agar diri dihormati, diyakini dan dipercayai.

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment