Sunday, June 20, 2010

Hargai Diri: Yakin VS Percaya

Bismillahirrahmanirrahim…

Hari ini entah kenapa, saya begitu terkenangkan kehidupan di kampus sewaktu menuntut di UiTM pada tahun 1980 hingga tahun 1983. Tiga tahun bersama-sama sahabat, jarang terpisah membuatkan hubungan menjadi begitu akrab amat sukar untuk dilupakan, sentiasa melekat dalam ingatan. Apabila kenangan mengimbau kembali, sayu rasa hati kerana kerinduan mula bertapak di sanubari dan rasanya tidak sabar untuk bertemu kembali. Alhamdulillah, seronok mendengar khabar, sahabat semua telah berjaya, sudah berkeluarga dan bahagia pula. Indahnya kenangan bersama kalian, kemesraan yang terjalin tidak pernah pudar, masih terbayang dalam ingatan susah senang seiring sejalan, demi untuk menggenggam kejayaan yang menjadi idaman.

Hasil usaha yang berterusan serta berkat kesabaran maka kita semua telah menjadi diri kita seperti apa yang ada pada hari ini. Jadi usah teragak lagi, hargailah apa yang kita miliki dan yang penting hargai diri sendiri. Kalau kita gagal menghargai diri sendiri, usah diharapkan orang lain untuk menghargai dan menghormati kita. Kadangkala entah kenapa, kita sering melihat kehebatan orang lain, tetapi kita tidak mahu mengakui bahawa kita juga mempunyai kelebihan yang tersendiri. Kenali diri sendiri, pasti ada kekuatan yang tersembunyi, mungkin kita tidak sedari. Kesabaran, ketabahan, kemesraan, dan kerendahan hati yang kita miliki dapat membantu kita untuk menjadi manusia yang sentiasa mensyukuri terhadap apa yang kita nikmati. Ya..bersyukurlah dengan apa saja kurniaan Ilahi, nikmat-Nya tidak terhingga kerana Allah Maha Pemurah terhadap hamba-Nya tanpa mengira siapa. Firman Allah SWT; “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti aku akan tambahkan nikmat-Ku kepadamu. Dan jika kamu mengingkari nikmatku, maka sesungguhnya azab-Ku amat pedih" (Ibrahim:7).

Kita tidak perlu menjadi orang lain untuk menjadi insan yang hebat. Jadilah diri sendiri dengan berbekalkan ilmu pengetahuan dan akhlak yang terpuji, besertakan bakat, kebolehan, kepakaran dan pengalaman yang ada dalam diri, InsyaAllah diri kita akan dihormati. Yakin diri dan percayalah pada diri sendiri bahawa dalam diri kita pasti ada keunikan dan kelebihan yang tersendiri. Kita ada cara, gaya dan identiti tersendiri yang membezakan diri kita dengan orang lain. Jadi apa tunggu lagi, kenalilah diri sendiri termasuk kualiti yang ada dalam diri. Perhebatkan apa yang telah kita miliki. Potensi yang ada perlu digilapi dan seterusnya dimanfaatkan sepenuhnya agar ianya tidak terbiar begitu sahaja kerana sungguh banyak manafaatnya bukan sahaja kepada diri sendiri, tetapi juga untuk berkongsi bersama dengan orang lain.

Elakkan rasa curiga terhadap diri sendiri serta sering membandingkan diri dengan orang lain, kerana kelak perasaan kita menjadi tidak stabil dan emosi mula mengawal diri. Kesannya terhakislah keyakinan diri, semua tindak tanduk menjadi tidak kena dan tidak menjadi. Itulah akibatnya kalau kita tidak percaya pada diri sendiri. Kita mempunyai akal, kurniaan hebat daripada Ilahi..kenapa tidak digunakan untuk melihat, mendengar, merenung dan memahami serta menghayati apa yang kita miliki terhadap segala ciptaan dan anugerah Allah Yang Maha Pemberi. Justeru, perlu sentiasa berfikiran positif kerana kita bukan mengharapkan kehebatan pada pandangan manusia semata-mata tetapi yang paling utama hebat di sisi Allah Yang Maha Berkuasa. Seorang sufi telah berkata, “Biarlah aku sederhana pada pandangan orang lain, rendah pada pandangan diri sendiri, dan tinggi pada pandangan Allah “ (Petikan Ihya’ Ulumuddin).

Ya..apabila kita mempunyai keyakinan diri, bermakna kita telah menghargai diri sendiri. Kayakinan diri menyebabkan kita lebih bersemangat kerana kestabilan emosi mula tercetus dalam diri dan seterusnya bertapak kukuh di dalam hati. Kesannya, kita berterusan mempunyai kekuatan diri, bersemangat dan sentiasa bermotivasi, seterusnya dapat merasai bahawa kita layak dan mampu untuk mencapai kejayaan serta meraih kecemerlangan. Justeru anda dan saya, usah pandang rendah pada diri sendiri kelak kita akan menjadi lemah dan tidak bermaya lagi. Firman Allah SWT; “Jangan kamu merasa lemah dan berdukacita, sebaliknya kamulah orang yang tinggi jika kamu beriman” (Al-Imran:139).

Anda dan saya..ayuh kita bangkit segera, yakin diri dan hargailah diri sendiri, kita boleh dan kita mampu untuk berjaya. Usah bersedih, usah berduka, bersyukurlah sentiasa kerana ada orang yang lebih derita hidupnya daripada kita. Marilah kita sama-sama berdoa agar Allah memelihara dan memantapkan keyakinan diri kita, mempertingkatkan darjah keimanan kita agar kita tidak mudah tergoda dan asyik dengan keseronokan dunia sahaja. Amin...

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment