Wednesday, June 30, 2010

Terpeliharakah Diri Ini?

Bismillahirrahmanirrahim…

Saya sering terdengar perkataan taqwa, tetapi sukar sekali untuk saya memahami, mendalami dan menghayati maksud taqwa yang sebenar-benarnya. Alhamdulillah, melalui Progam Tanyalah Ustaz telah membuatkan saya mendapat gambaran yang jelas tentang perilaku orang yang bertaqwa. Sungguh terperinci kupasan yang diberi dan sungguh mudah untuk kita mengenali diri sama ada adakah kita tergolong dalam kalangan orang yang bertaqwa di sisi Allah SWT. Setelah mendengar ciri-ciri orang yang bertaqwa, melonjak rasa hati untuk memiliki akhlak serta budi pekerti yang menjurus kepada hamba Allah yang sejati.

Walaupun diri ini tidak dapat merangkul keseluruhan ciri peribadi dalam masa sehari, tetapi InsyaAllah..dengan tekad dan keazaman, hasrat murni yang terpahat dalam hati mohon Allah kabulkan. Sebenarnya jelas sudah di dalam Al-Quran menggambarkan orang yang beriman dan bertaqwa untuk kita semua jadikan pedoman dan mengambil pengajaran. Firman Allah SWT; iaitu orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan”. (Surah Al-Imran:134).

Ya..jelas tertera kepada kita bahawa antara ciri orang bertaqwa ialah suka bersedekah sama ada waktu susah atau senang. Tanyalah diri kita, sejauh mana amalan sedekah telah kita amalkan. Usah tunggu kaya raya dan banyak wang baru hendak menghulurkan sumbangan, memberi bantuan atau bersedekah. Betapa manisnya bersedekah ketika waktu kesempitan ataupun susah, walaupun wang yang ada hanya sedikit sanggup dihulurkan walaupun cuma seringgit kepada orang yang memerlukan. Sedekah banyak atau sedikit bukannya menjadi ukuran, yang penting kita bersedekah seikhlas mungkin tanpa niat untuk menunjuk supaya orang lain tahu betapa pemurahnya kita.

Alangkah indahnya kalau kita juga mampu menahan marah kerana mereka yang bertaqwa kesabarannya amat hebat. Apabila marah kewarasan akan tergugat kerana kita telah dipengaruhi emosi dan bukannya akal fikiran dalam melaksanakan segala tindakan. Rasulullah SAW bersabda; “marah itu adalah daripada syaitan, syaitan itu adalah daripada api, api boleh dipadamkan dengan air, maka apabila kamu marah berwuduklah” (Riwayat al-Imam Ahmad). Justeru usah kita tunduk kepada syaitan, melayan perasaan marah yang tidak terkawal kerana ianya bukannya ciri-ciri orang bertaqwa. Kemarahan kita menunjukkan betapa rapuhnya hati dan perasaan kita yang gagal mengawal diri dan memelihara kualiti peribadi. Ada kalanya kedapatan mereka yang bangga menunjukkan sifat marahnya, kononnya dialah sahaja yang berani serta tidak gentar untuk berlawan, sedangkan pada hakikatnya akhlak Islam telah diketepikan. Ya..jangan marah-marah, tidak elok suka marah-marah, kerana banyak buruk daripada baiknya. Jadi bersabarlah. Firman Allah SWT; “sesungguhnya Allah bersama-sama mereka yang sabar” (Al-Baqarah 153); “Dan Allah mencintai orang yang sabar” (Al-Imran: 146). InsyaAllah..moga kita tergolong dalam kalangan orang yang dicintai Allah.

Betapa hebatnya diri kita seandainya sentiasa dapat memaafkan orang lain tanpa dipinta. Memberi kemaafan suatu akhlak yang terpuji, juga melambangkan ketaqwaan diri. Ya..kenapa sukar sungguh hendak memberikan kemaafan kepada mereka yang melakukan kesilapan dan kesalahan. Kemaafan yang dihulurkan tidak akan mendatangkan apa-apa kerugian sebaliknya keuntungan berganda yang kita dapat. Apabila memberi kemaafan, hati menjadi tenang, pemikiran menjadi lapang, dendam kesumat juga terpadam dan resah gelisah tidak lagi menguasai diri. Usah kedekut memberi kemaafan sedangkan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Siapalah kita yang amat bergantung kepada nikmat dan pertolongan Allah kalau suruhan Allah kita ingkar. Jadi..apa tunggu lagi berilah segera kemaafan setulus hati, walaupun diri kita disakiti. Anggaplah diri kita sedang diuji sejauh mana ketaqwaan kita kepada Ilahi.

Anda dan saya..betapa kita mengharapkan diri ini menjadi hamba yang bertaqwa, menyeru kepada yang makruf dan membantu mencegah yang mungkar. Sebagai hamba Allah, ingin sekali kita mengharapkan petunjuk-Nya agar kita sentiasa akur dengan perintah-Nya. Istighfar, selawat dan zikir usah dilupakan agar penyakit hati dapat dirawat. Mudah-mudahan kita akan dipilih oleh Allah SWT untuk menjadi hamba yang bertaqwa. Marilah kita panjatkan doa ke hadrat Allah SWT agar Allah memelihara keimanan kita kerana sungguh banyak ujian yang menunggu di depan mata yang kadangkala boleh menggugat ketenangan jiwa. “Ya Allah, kurniakanlah kami iman yang sempurna, hati yang khusyuk, ilmu yang berguna, keyakinan yang benar-benar mantap. Ya Allah kurniakan kami cara hidup (Din) yang mantap, selamat dari segala bahaya. Kami memohon ya Allah kecukupan daripada segalanya sehingga tidak sampai kami meminta-minta daripada orang lain". Amin...

Mudah-mudahan kita di bawah peliharaan Allah SWT senantiasa kerana kepada-Nya sahaja kita berserah.

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment