Sunday, June 27, 2010

Kaya Hati Kaya Jiwa

Bismillahirrahmanirrahim…

Hari ini saya mengambil kesempatan untuk mengemas rak buku di rumah. Sudah agak lama sebahagian buku tidak terusik, kerana waktu yang ada agak terbatas menyebabkan koleksi lama yang begitu berharga jarang-jarang sekali dibelek dan dibaca. Tidak dapat dinafikan, semakin banyak kita membaca, semakin kerdil diri terasa kerana sungguh banyak perkara yang di luar pengetahuan kita dan sangat sedikit ilmu yang ada. Usah diri kita terasa hebat dan bangga seandainya ilmu dan pengetahuan yang ada sekelumit cuma. Apabila mengeluarkan suara dan berkata-kata, orang lain sudah dapat menilai tahap ilmu yang ada dalam diri kita. Jadi, awasi diri agar tidak asyik dengan diri sendiri sehingga terlupa untuk memperbaki diri serta menambah ilmu agar perkara yang Allah murka dapat dihindari.

Saya tertarik untuk berkongsi kisah yang saya baca, iaitu tentang seorang pemuda pada zaman Rasulullah yang cinta kudusnya hanya untuk Allah dan Rasulnya. Apabila pemuda tersebut datang mengadap Rasulullah saw dan Baginda menghulurkan imbuhan kepadanya pemuda itu lalu berkata ”Sesungguhnya demi Allah, tidaklah menyegerakan aku meninggalkan negeri untuk datang ke sini melainkan kerana mahu meminta supaya Rasulullah saw berdoa kepada Allah Azza wa Jalla supaya diampunkan dosaku dan diberi rahmat kepada ku serta Allah menjadi kekayaan dalam hatiku”. Lalu Rasulullah saw berdoa ”Ya Allah ya Tuhanku, ampunilah dia, berilah rahmat kepadanya dan jadikanlah kekayaan didalam hatinya”.(Dari Mimbar Masjid)

Sungguh mengkagumkan kerana pemuda itu terlalu mentah umurnya, tetapi terlalu masak dan matang akal fikirannya, dia mengetahui dan memahami betapa harga Islam itu dan betapa harga keampunan dan rahmat Allah, betapa mahalnya peluang bertemu Rasulullah SAW, sehingga memandang kecil hadiah yang diberikan kepadanya. Pemuda tersebut memandang perkara yang lebih besar daripada itu ialah kebahagiaan di hari akhirat, di samping kebahagiaan di dunia. Ya, pemuda tersebut begitu mendambakan keampunan dan rahmat Allah agar kekayaan hati dan jiwa menjadi miliknya.

Perihal ini benar-benar menginsafi diri saya, kerana kadang kala kita lebih mengharapkan orang lain suka, memuji dan menghormati kita lebih daripada kita mengharapkan keredhaan Allah atas segala tindakan kita. Saya sering tertanya sendiri..tidak yakinkah kita dengan rezki yang Allah bagi sehinggakan kadang kala kita terpaksa menggadai prinsip dan maruah diri serta yang paling menyedihkan ialah suruhan Allah diketepi dan larangan Allah langsung tidak ditakuti. Adakalanya kita lebih takutkan hukuman manusia lebih daripada kemurkaan Allah. Amaran Allah kita seolah-olah tidak ambil peduli sedangkan azab Allah tidak terperi. Firman Allah SWT ” Dan sesiapa berpaling daripada peringatanKu, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dia akan dibangkitkan pada hari kiamat nanti dalam keadaan buta, lalu dia berkata: Wahai Tuhan kenapa Engkau bangkitkan aku dalam keadaan buta, tidakkah aku dahulu dapat melihat? Allah berfirman: Sebenarnya telah datang kepada kamu peringatanKu tetapi kamu melupakannya, maka pada hari ini kamu dilupakan”. (Surah Thoha: 124-126)

Anda dan saya, marilah kita mengambil contoh dan teladan daripada pemuda yang terlalu matang akalnya, yang memohon Rasulullah saw berdoa untuknya dengan doa yang sangat besar erti dan maknanya agar dikurniakan Allah kaya hati dan kaya jiwanya. Saya teramat malu dengan diri sendiri, terasa kecewa dan sungguh rendah diri, nikmat Allah begitu banyak tidak saya hargai kerana kadangkala masih gagal untuk mengawal diri, tuntutan nafsu masih dilayani, akhlak Rasulullah yang terpuji tidak dapat dicontohi..ya betapa lemahnya diri ini.

Usah kita sedih berduka, kerana Allah Maha Pengasih lagi Maha Pengampun, justru bersama kita panjatkan doa kehadrat Allah SWT agar kehidupan kita mendapat kesejahteraan di dunia dan di akhirat. ” Ya Allah ya Tuhan kami, berikanlah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari azab neraka.”. Amin. (Al-Baqarah :201).

Marilah kita mengingatkan diri kita dengan peringatan Allah SWT. Marilah kita menyedarkan diri kita dengan petunjuk dari Allah dan marilah kita menginsafkan diri kita dengan bertaubat untuk kembali kepada ajaran Islam sebagaimana yang dibawa oleh Rasulullah saw serta akhlak Rasulullah dijadikan panduan dan ikutan untuk menguruskan kehidupan.

Bertemu lagi...

No comments:

Post a Comment