Saturday, June 26, 2010

Bertimbang Rasakah Kita?

Bismillahirrahmanirrahim...

Selama lima hari bersama rakan-rakan, sudah pasti banyak kenangan yang terpahat dalam ingatan. Ya bertugas luar kadangkala ada kelebihannya, menyebabkan kita lebih mengenali rakan sepejabat. Kalau di pejabat jarang sekali dapat berbicara panjang, hanya sekadar bertegur sapa kerana tugasan sentiasa menunggu di depan mata jadi masa yang ada dimanafaatkan untuk kerja. Ya apabila bertugas luar sebegini, adalah sedikit waktu untuk berbual mesra, kerana kalau di pejabat peluang ini memang tiada, kerana kami sentiasa mengejar masa, jika tidak masa yang ada berlalu pergi begitu sahaja.

Penyediaan laporan kajian bukan suatu kerja yang mudah, kerana data yang ada perlu dianalisis dengan teliti dan dilaporkan dengan bahasa dan ayat yang senang difahami. Sehubungan itu ketenangan fikiran amatlah perlu agar penulisan lancar dan tidak tersekat di sana sini. Betapa hebatnya kita, pandai menulis dan berkata-kata tetapi ada waktunya, hendak menulis satu ayat pun terasa amatlah sukar kerana fikiran buntu dan idea pun tiada. Ada ketikanya, apabila idea sedang mencurah, gangguan telefon pula yang bertandang ke telinga, tidak dijawab bimbang pula sekiranya kedapatan perkara urgent yang perlu dikhabarkan segera sama ada urusan pejabat atau mungkin berkaitan dengan keluarga.

Pertimbangan sangat penting apabila kita hendak menelefon atau menghantar mesej kepada sesiapa sahaja. Kalau tahu masa bekerja, apabila menelefon elakkan daripada berbicara panjang, memadai bercakap sepatah dua untuk disampaikan isi penting sahaja, usah bercerita dan bersembang untuk suka-suka, kerana rakan kita sedang bekerja. Kita sendiri pasti amat tidak selesa apabila sedang bekerja, rakan menelefon berceloteh panjang apatah lagi butir bicara perkara yang menyentuh hati dan menggangu fikiran kerana ia akan menjejaskan emosi serta tumpuan. Oleh itu, kita amat perlu bertimbang rasa, untuk melontarkan bicara kerana kalau ikut sesedap rasa, menyebabkan orang lain merasa mual dan rimas mendengar percakapan kita, sehingga menyebabkan gangguan dalam melaksanakan tugasan harian.

Ya..bukan sahaja waktu bekerja, waktu berada di rumah pun serupa. Kadangkala kita menefon tanpa mengira masa kerana memikirkan kesesuaian masa sendiri sahaja. Begitu juga dengan saya, amat merasa tidak selesa apabila waktu penat baru balik kerja, tiba-tiba mendapat panggilan telefon yang percakapannya bahasa tidak dijaga, bernada sinis mungkin bertujuan untuk menyakitkan hati saja tanpa sekelumit timbang rasa. Pertimbangkanlah, selepas pulang dari tempat kerja, malamnya perlu mengendalikan urusan keluarga..lainlah kalau belum berumahtangga mungkin kekalutannya tidak sebegini rupa, kerana masa untuk diri sendiri banyak yang ada. Justeru saya merayu..agar dalam diri kita sentiasa ada pertimbangan dalam tindakan dan tuturkata, berlaku adillah bukan sahaja kepada diri sendiri tetapi juga kepada orang lain kerana kadangkala di luar pengetahuan kita, orang yang disakiti hatinya itu sudah cukup menderita dalam melayari kehidupannya. Usah ditambah beban rakan kita kerana kesannya nanti rakan yang ada akan hilang tanpa diduga dan disedari kerana kehadiran kita telah menambahkan beban duka dan sengsara kerana cukup sudah derita yang ada. Alangkah bagusnya kita, apabila menghubungi rakan, sentiasa berusaha mengembirakan mereka, agar mereka dapat menerima kita sebagai pendorong dan pembakar semangat untuk terus maju ke hadapan.

Anda dan saya..memang adakalanya kita rasa hiba dan sedih dengan tindakan dan tutur kata yang tidak menyenangkan serta mengguris perasaan sama ada daripada rakan, sahabat atau teman yang dianggap akrab. Walau bagaimanapun segalanya perlu kita telan, seandainya tidak mampu berhadapan, cuba elakkan diri daripada rakan sedemikian kerana mudaratnya lebih daripada kebaikan. Walau apapun, ia merupakan satu pengalaman yang boleh dijadikan pengajaran dan pedoman, agar bijak menjalin persahabatan, berpada-pada dalam tindakan, usah semua rahsia ingin diceritakan kelak apabila ada perselisihan, ianya akan menjadi modal terhadap segala ungkitan. Bersabarlah kita..kerana ini juga merupakan satu ujian untuk menguji kita dalam persahabatan. Firman Allah SWT; “Maka bersabarlah; sungguhnya kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa” (Hud:49).

Marilah sama-sama kita berdoa ke hadrat Allah SWT agar kita sentiasa membuat pertimbangan dalam berkat-kata dan bertindak supaya tidak sekadar mengikut selera dan nafsu semata-mata. Hidayah Allah yang kita pohonkan agar diri kita terpelihara daripada perbuatan yang menyebabkan orang lain merasa tidak selesa dan mengguris perasaan mereka. “Ya Allah, sejukkanlah hatiku dengan salji dan kesejukan dan air yang sejuk. Ya Allah, bersihkanlah hatiku dari dosa-dosa sebagaimana Engkau membersihkan baju yang putih daripada kekotoran”. Amin..

Anda dan saya, kita amat mengharapkan untuk menjadi insan yang mulia, mudah-mudahan kita saling bertolongan untuk merealisasikan hasrat yang diimpikan.

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment