Saturday, June 12, 2010

Warkah Buat Anak Ummi (2)

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum anak-anak ummi sekalian,

Apa khabar permata hati ummi pada pagi ini? Ummi doakan anak ummi sentiasa memperoleh kesejahteraan dan di bawah perlindungan Allah Yang Maha Berkuasa sentiasa. Syukur Alhamdulillah...kita masih dapat bersua lagi kerana masih dipanjangkan umur untuk meneruskan kehidupan pada hari ini...dan esoknya kita belum pasti entah dapat ketemu lagi. Hari ini kita bercuti hujung minggu..kebetulan cuti persekolahan pula, dan anak gadis remaja ummi nun jauh di Terengganu kerana bercuti bersama keluarga di kampung.

Ya anakku sayang, di mana saja anak-anak berada maruah keluarga perlu dijaga dan dipelihara. Jagalah tutur dan kata, usah berlebihan gurau senda kerana bimbang anak-anak terlupa dan terleka sehingga akhlak dan peribadi tidak terpelihara. Pesan ummi, sentiasa menghormati orang yang lebih tua, sendainya tindakan mereka tidak menyenangkan rasa di jiwa, jangan sesekali anakku meninggikan suara atau asyik berlawan cakap sahaja, ingatlah mereka lebih berpengalaman dan lebih tua... usah dirobek perasaan mereka apatah lagi kalau sehingga menyebabkan mereka menitiskan air mata. Jadi anakku, apapun yang anakku rasa tidak selesa, beralahlah..berdiam diri lebih baik daripada berkata-kata. Kalau berbicara meluahkan rasa, bukan kemenangan yang anak peroleh, keuntungannya pula langsung tiada sebaliknya anak-anak akan dikatakan kuat melawan, tidak mahu mendengar kata serta tidak tahu menghormati orang yang lebih tua. Ingatlah pesan ummi, teguran ibu ayah, datuk dan nenek serta kaum keluaga adalah teguran kerana sayang…kerana mereka darah daging kita. Ummi yakin, InsyaAllah...anak-anak ummi sentiasa akan menjaga kehormatan walaupun kejauhan daripada pandangan mata ummi kerana anak-anak semua sudah cukup mengerti bahawa Allah Maha Mengetahui hatta apa yang tersembunyi di dalam hati.

Duhai anak gadis kesayangan ummi sekalian, kalau berbicara dengan lelaki, peliharalah nada dan intonasi. Elakkan daripada memanja-manjakan suara kerana suara yang merdu juga boleh membuatkan lelaki terbuai dan tergoda serta merosak rasa. Justeru itu anakku, berbicaralah seperti biasa dengan penuh sopan dan bertatasusila dan bukan kerana niat hendak menggoda atau mengada-ngada kerana ingin membuatkan telinga yang mendengar tertawan. Allah sendiri melarang sekiranya bersuara manja tidak tentu hala dan tidak bertempat. Firman Allah SWT; “Maka janganlah kamu berbicara dengan lembut manja kerana boleh menimbulkan keinginan orang yang di dalam hatinya ada penyakit, dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik, sesuai serta sopan.” (Al-Ahzab:32).

Ya anak ummi...kita pernah berbincang, mendengar dan memandang, betapa cara percakapan membuatkan orang tertawan dan tersilap perkataan yang dikeluarkan juga boleh menimbulkan kebencian.. Oleh itu berbicara dengan lembut dan sopan dan berhati-hati dalam mengeluarkan perkataan dan ungkapan kerana bimbang ia menjadi racun yang berpanjangan dan kesannya akan menyebabkan keruh hubungan sehingga memadamkan segala kemesraan.

Anak-anak ummi yang dikasihi, umur remaja merupakan satu ujian getir buat anak-anak sekalian..kerana pada peringkat ini pastinya kedengaran siulan nakal yang ingin menghampiri dan mengetuk perasaan. Justeru anakku..usah cepat tergoda dengan pujian, elakkan diri daripada dihimpit perasaan..kerana anak ummi masih muda belia dan berada dalam alam persekolahan, terlalu awal untuk bermain dengan perasaan dan mengenali erti cinta yang begitu mudah diungkap dengan kata-kata, dan akhirnya diri sendiri yang menjeruk rasa. Sebenarnya, ummi bimbang anak-anak ummi dipermainkan sekadar untuk berseronok memuaskan nafsu yang tidak berkesudahan. Anakku sayang..peliharalah batas pergaulan, berhati-hati memilih kawan kerana bimbang anak ummi akan kecundang. Ummi bukan menghalang anak ummi berkawan dan berteman..tetapi ummi sekadar memberi ingatan, kerana kawan yang baik akan dapat membantu anak ummi ke arah kebaikan kerana tersilap memilih kawan kesannya berpanjangan..kerana kawan juga akan menyebabkan kita tersilap pilih jalan dalam mengharungi ranjau kehidupan.

Tidak lupa ummi ingatkan, buat anak-anak yang ummi sayang..peliharalah aurat jangan biarkan mata-mata memandang dan melihat apa yang tidak sepatutnya anak ummi dedahkan. Aurat perlu dititikberatkan kerana ia merupakan harga diri anak-anak ummi sekalian, agar diri lebih dihormati dan tidak mudah orang lain untuk mengambil peluang dan kesempatan. Firman Allah SWT; “Wahai Nabi, suruhlah isterimu, anak perempuanmu serta wanita-wanita yang beriman, agar melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya; yang demikian lebih sesuai untuk mereka lebih dikenali, maka mereka tidak akan diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” (Al-Ahzab:59).

Ya anak ummi sayang..berpakaian usahlah sendat dan singkat, elakkan daripada tipis dan jarang serta dibelah pula kiri dan kanan..hingga menembusi pandangan, silau mata yang memandang dan membuatkan mata orang lain dua kali pandang. Kasihanilah kepada kaum lelaki, bantulah mereka agar dapat memelihara pandangan, kerana mereka juga ingin menjaga keimanan dan mungkin amat sukar untuk mereka menahan godaan. Ya anakku, seindah-indah perhiasan di dunia ialah wanita solehah, peribadinya terjaga dan terpelihara kerana diri wanita itu amat berharga.

Akhir kata daripada ummi pada pagi ini..kerana kasih sayang ummi tidak berbelah bagi, doa restu ummi sentiasa mengiringi perjalanan hidup anak ummi sehari-hari. Jadikanlah diri anak ummi sebagai anak yang soleh dan solehah yang sentiasa mengingati pesanan dan berlapang dada apabila menerima teguran, suruhan Allah jangan diabaikan, larangan Allah usah dilakukan, kerana redha Allah yang sama-sama kita harap dan dambakan dalam mengharungi liku kehidupan. Amin...

Bertemu lagi…

No comments:

Post a Comment