Thursday, June 17, 2010

Kenali Siapakah Siapa?

Bismillahirrahmanirrahim..

Semalam saya bersama teman berbincang untuk mengadakan jamuan perpisahan bagi meraikan seorang rakan yang akan bertugas di daerah yang lain. Kami agak buntu kerana dalam tempoh masa yang singkat kami kurang pasti siapa yang dapat membantu. Teringat saya akan seorang rakan yang terkenal dengan kemahiran menguruskan jamuan, pandai memasak dan ringan tulang. Alhamdulillah..tepat sekali, apabila disuarakan orang yang berkenaan mukanya nampak bercahaya kegembiraan kerana itulah antara urusan yang beliau minat untuk kendalikan, maklumlah itu memang kebolehannya.

Begitulah mudahnya apabila kita mengenali siapa yang berada di sekeliling kita. Amat baik sekiranya kita dapat mengenali akan kekuatan, kelebihan dan kelemahan mereka, apa yang disuka, sama ada orangnya gemar bercerita atau berjenaka, atau panas baran jika tidak kena gaya. Sekiranya kita lebih mengenali siapakah orang di sekeliling kita, ia akan membantu kita mudah membawa diri untuk mendekatkan diri dengan mereka. Pastinya pendekatan kita mesti berbeza dengan orang yang pendiam yang tidak suka bersosial atau dengan orang yang peramah yang sentiasa berbicara. Begitu juga halnya dengan mereka yang lembut tutur kata atau dengan yang kasar sekali apabila berkata-kata, tentulah lain sekali cara gaya kita mendekati mereka.

Kenapa amat penting untuk kita mengenali mereka? Ya..selain menjaga hubungan dengan Allah, hubungan sesama manusia tidak kurang amat penting untuk dipelihara. Ya..sesungguhnya manusia diciptakan untuk beribadah kepada Allah SWT semata-mata (Sura al-Dzariyat 51:56). Ibadat asas dan sunnah, hablumminallah iaitu hubungan dengan Allah dan hablumminannas iaitu hubungan sesama manusia adalah termasuk dalam ruang lingkup ibadat yang bertujuan untuk mendapat dan menghasilkan kebaikan di dunia ke arah mendapat keredhaan Allah SWT sebagai bekalan di hari muka.

Dalam organisasi begitu juga, alangkah baiknya sekiranya ketua mengenali siapa anak buah yang berada di bawah kepimpinannya. Sebagai ketua elok sekali kalau dapat menyelami akan kemahiran, kebolehan, keupayaan dan kemahuan yang ada pada kakitangan di bawah jagaanya. Natijahnya, mudahlah untuk pengagihan tugas yang bersesuaian dan bertepatan dengan ciri individu dalam organisasi. Inilah yag dinamakan kepimpinan mengikut situasi yang memerlukan ketua benar-benar mengenali siapa yang dipimpin agar tanggungjawab kepimpinan dapat dilaksanakan dengan berkesan, bijak dan cekap sekali. Ya..bagi kakitangan yang suka mengelak, sentiasa mencuri masa dan bijak pula bermain kata-kata serta kelihatan sibuk memanjang tidak kira masa, sudah pasti pemantauan yang lebih perlu diberikan agar mereka sedar bahawa tindak tanduk mereka dalam pemerhatian, hanya tunggu masa untuk ditegur dan seterusnya diambil tindakan. Berbeza pula dengan kakitangan yang ternyata komited, masa bekerja dimanfaatkan sebaik mungkin untuk menyempurnakan tugasan yang diamanahkan dalam tempoh masa yang ditetapkan, sudah pasti ketua merasa amat lega kerana kakitangan sebegini boleh diharapkan, seterusnya diyakini dan dipercayai untuk mendelegasikan tugasan.

Pengetahuan dan pengalaman saja belum tentu mencukupi, kalau tidak disertakan dengan peribadi berkualiti dan akhlak terpuji serta diiringi dengan kesungguhan dan dedikasi. Sebagaimana dapat ditafsirkan berdasarkan ungkapan yang berbunyi begini, “People don’t care how much you know, until they know how much you care”. Ya..tindakan kita menterjemahkan sejauh manakah kita memanfaatkan ilmu yang kita ada, jadi perlu menjadi orang yang peka, prihatin dan sensitif dengan apa yang berlaku di sekeliling kita.

Sehubungan itu, sebagai pemimpin sudah semestinya kita memerlukan orang yang dipimpin untuk bersama-sama di atas satu landasan yang lurus kerana misi, visi dan matlamat adalah sama dan serupa. Justeru..kenalilah siapakah siapa kakitangan kita, agar mudah untuk menawan hati-hati mereka. InsyaAllah..kesannya mereka akan ikhlas untuk terus bekerja bersama-sama kita kerana kepuasan kerja dapat dinikmati apabila kepakaran, kemahiran, kebolehan dan keupayaan mereka dihargai.

Anda dan saya..seandainya kita berperanan sebagai pemimpin, selamilah tingkah dan perilaku anak buah kita berdasarkan pemerhatian, penyeliaan dan hasil kerja yang mereka berikan. Pastikan tiada yang menjadi parasit atau penumpang, atau sekadar memberi arahan kepada orang lain untuk melaksanakan tugasan. Sebaliknya, kalau kita adalah orang yang dipimpin, berilah kerjasama dan komitmen sepenuhnya kepada ketua atau pemimpin, bantu ketua untuk menyelesaikan tugas dengan sempurna agar kepercayaan dan keyakinan ketua kepada kita tidak tergugat walaupun ada orang lain yang cuba mengena.

InsyaAllah..marilah sama-sama kita berdoa ke hadrat Allah SWT agar dilindungi daripada perkara-perkara yang menyebabkan rezeki yang kita perolehi menjadi tidak halal dek kerana kelalaian dan kecuaian kita, disebabkan tidak amanah dan bertanggungjawabnya kita dalam melaksanakan tugas. Moga kita di bawah lembayung rahmat Allah sentiasa. Amin...

Bertemu lagi...

No comments:

Post a Comment