Tuesday, June 29, 2010

Penyesalan VS Penyelesaian

Bismillahirrahmanirrahim…

Mengurus kehidupan sehari-hari membuatkan kita lebih barhati-hati. Kita perlu sentiasa bersedia dengan sebarang kemungkinan yang melanda kerana ada kalanya kita sering berhadapan dengan situasi yang berbeza. Kita tidak perlu cepat melatah atau torgopoh gapah kerana dibimbangi ia menjurus kepada penyesalan akhinya nanti. Mudah melatah, tidak berhati-hati serta sering tergopoh gapah menyebabkan percakapan dan tindakan tidak melalui proses pertimbangan kewarasan pemikiran. Justeru kesannya, kekesalan dan kekecewaan kerana tindakan yang diambil sekadar mengikut perasaan bagi memuaskan nafsu yang menguasai diri.

Saya tertarik untuk berkongsi intipati buku yang saya baca yang bertajuk 'Bawa Hatimu Kepada Tuhan' kerana di dalamnya banyak sungguh pengajaran. Tajuk bicaranya adalah tentang sikap manusia iaitu tentang penyakit dan tabiat buruk yang merupakan ‘ibu kepada segala penyesalan’. Penyakit tidak berhati-hati, kalut dan gopoh gapah terbit daripada kelemahan iman, kelemahan jiwa dan tipu daya syaitan yang akhirnya mendatangkan masalah dan berakhir dengan penyesalan. Anda dan saya, marilah bersama kenali diri kita, adakah kita tergolong dalam kalangan yang sentiasa dalam kekalutan dan tergopoh gapah dalam tindakan? Tabiat berikut jadikan asas penilaian untuk kenal diri secara mendalam. Ya, adakah kita…

  • Bercakap atau berkata-kata sebelum mendalami dan memahami sesuatu perkara. Main cakap sahaja. Betul tak betul belakang kira. Faktanya janganlah tanya. Akhirnya???

  • Menjawab pertanyaan sebelum ia memahami benar-benar sesuatu persoalan dan pertanyaan yang diajukan. Lain yang ditanya lain yang dijawabnya. Akhirnya???

  • Bertindak sebelum berfikir. Maknanya tak fikir dan tak ambil hirau fasal baik buruk natijah sesuatu perkara. Akhirnya???

  • Membuat sesuatu keputusan yang penting sebelum habis merancang dan merencana. Hasilnya kerja tak siap dan tak sempurna. Separuh masak dan sekerat jalan. Akhirnya???

  • Memuji seseorang sebelum diuji. Rupanya yang dipuji itu sang pendusta ataupun pengkhianat. Akhirnya???

  • Mengeji dan mencaci sebelum meneliti. Rupanya yang dikeji insan yang baik hati dan tinggi budi. Akhirnya???
Memang terbukti betapa buruk kesannya seandainya kita tidak berhati-hati, tidak teliti dan tidak membuat perancangan yang rapi kelak diri sendiri yang rugi. Kita tidak mahu menanggung rugi dan malu yang berterusan. Mungkin juga kekurangan ilmu, pengetahuan serta pengalaman menyebabkan kita sering kecundang bertindak melulu tanpa pedoman. Kenapa kita tidak berusaha menggali ilmu untuk membantu mengatasi kekurangan dan kelemahan diri agar tidak berterusan hanyut tanpa kita sedari akibat kejahilan dan kurangnya ilmu pengisian rohani.

Cukuplah bagi kita, menjadikan akhlak Rasulullah sebagai ikutan. Justeru sirah Rasulullah perlu diterokai dan akhlak Rasulullah perlu dikaji dan dipelajari agar kita mengetahui tentang akhlak yang terpuji. Firman Allah SWT; “Sesungguhnya bagi kamu, pada diri Rasulullah itu mempunyai teladan yang baik bagi orang yang mengharapkan Allah SWT dan hari akhirat dan sentiasa mengingati Allah dengan sebaik-baiknya” (Al-Ahzab: 21).

Anda dan saya, kita juga masih belum terlambat untuk menjadikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai sumber rujukan dan panduan. Usah jadikan Al-Quran sebagai penghias dinding sekadar untuk sedap mata memandang. Yakinlah.. dalam Al-Quran terkandung segala tatacara kehidupan bagi orang yang membaca, memahami dan mengerti serta menghayati akan isi kandungannya. Kita perlu bersegera, usah bertangguh walaupun sekadar seminit jua, jadikan bacaan Al-Quran sebagai kewajipan yang mesti ditunaikan walaupun sedikit tetapi istiqamah setiap hari secara berterusan. Ketenangan jiwa dan kelapangan minda akan diperoleh dengan menjadikan Al-Quran sebagai penawar pengubat hati dan sanubari agar tindak tanduk kita lebih berhati-hati dan tidak kalut serta tergopoh gapah lagi. Firman Allah SWT; “Sesungguhnya Al-Quran ini memberi petunjuk ke jalan yang betul” (Al-Isra’ :9).

Harapan saya, usah jemu berdoa memohon kehadrat Ilahi agar petunjuk-Nya sentiasa bersama mengiringi perjalanan hidup kita di bumi Allah ini.. “Ya Allah Ya Tuhan kami, janganlah Engkau palingkan hati kami setelah Engkau beri petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami rahmat-Mu. Sesungguhnya Engkaulah Tuhan yang Maha Melimpah kurnia-Nya”. Amin.

Moga kita sentiasa tenang berhadapan dengan ujian dan sentiasa berhati-hati dalam tindakan serta fokus terhadap apa yang sedang kita lakukan.

Bertemu lagi…

3 comments:

  1. assalamualaikum.

    moga pagi ini mmberikan lebih ketenangan dan kegembiraan dlm diri dr.
    saya dh beberapa kali cuba send email pertanyaan peribadi saya pada dr. menggunakan email bppdp, tapi failed and undelivered mail.
    dulu ,dr ada beri email yahoo.tapi masalahnya, handset saya rosak dan semua data hilang.
    boleh tak saya dptkan semula email dr.?
    terima kasih ye, dr. sebab sudi berkongsi ilmu dr. dgn saya yg baru bertatih untuk belajar.
    teruskan senyuman dr. yg sememangnya paling sweet :)
    -rohimah-

    ReplyDelete
  2. Salam Siti, Alhamdulillah kerana akak sentiasa dalam ingatan. Email maieprd@gmail.com. Moga suatu hari nanti kita dapat jumpa. TQ

    ReplyDelete
  3. terima kasih.... sy suka pada setiap bicara ilmu yg dr kongsi pd kami... terima kasih sekali lg....

    ReplyDelete