Tuesday, June 1, 2010

Palestin - Perjuangan Belum Berkesudahan

Bismillahirrahmanirrahim...

Sepanjang perjalanan pulang semalam hati saya merasa sedikit hiba kerana kesilapan memberi jawapan terhadap persoalan yang ditanya menyebabkan sahabat hilang kawalan..marahnya bukan kepalang kerana lain yang ditanya lain pula jawapannya yang saya berikan. Inilah yang dinamakan ujian dalam persahabatan, walaupun hanya sedikit kesilapan tetapi sudah cukup untuk mengundang kemarahan kerana kita belum diuji dengan dugaan yang lebih dahsyat dan lebih hebat. Entahlah di mana silapnya, saya tersilap bicara walaupun telah berusaha untuk menyusun kata agar mereka yang mendengar tidak silap menerima atau tersilap pentafsirannya. Kemungkinan disebabkan terlalu keletihan kerana seharian berbengkel bersama rakan untuk menyiapkan laporan yang perlu disegerakan menyebabkan saya hilang fokus dan kurang pengamatan. Dalam kesayuan sepanjang perjalanan pulang, radio IKIM tetap menjadi peneman untuk menjernihkan minda yang kadangkala mengalami kekusutan.

Sungguh saya terkedu, apabila pengacara radio menyampaikan khabar berita bahawa Kapal Mavi Marmara misi bantuan antarabangsa ke Gaza yang membawa bekalan dan ubat-ubatan telah diserang oleh pihak zionis tentera Israel dan menyebabkan lebih daripada sepuluh orang terkorban syahid. Ya Allah..keinsafan terus menerjah di jiwa kerana diri saya masih melayan perasaan yang bukan-bukan, sedangkan umat Islam di Palestin merintih berjuang untuk meneruskan hidup secara aman dan Masjidil Aqsa mesti dipertahankan. Alhamdulillah...saya terus memperoleh kekuatan, kesayuan dan kesedihan terus saya lenyapkan, semangat saya terus membakar dan disemarakkan lagi apabila kedengaran kesyahduan pendengar radio IKIM yang bertubi-tubi membuat panggilan kerana menyatakan penentangan habis-habisan ke atas zionis Israel yang berterusan melakukan kekejaman.

Sebak sungguh rasa di hati apabila mendengar seorang pemanggil dalam tangisan yang sungguh meruntun jiwa berdoa kepada Yang Maha Berkuasa untuk diaminkan oleh semua pendengar radio IKIM, berdoa demi kesejahteraan dan keharmonian warga Palestin dan moga misi keamanan akan sampai ke destinasi. Saya merasa amat bangga dan teruja apabila seorang pemangggil remaja dengan kesayuan suara yang sungguh hiba dan menyentuh perasaan, menyeru remaja Malaysia sekalian agar tinggalkan budaya berseronok dan berhibur kerana nun di sana di bumi Palestin saudara kita sedang merintih menderita dan terseksa, berjuang mereka tanpa rehat dan tanpa tidur, demi maruah Islam yang perlu dipertahankan atas keyakinan Allah akan bersama mereka yang berjuang untuk agamaNya. Ayuh marilah bersegera berganding bahu dan bersepakat untuk membantu umat Islam di Palestin… Kalau tidak mampu menyertai misi bantuan atau tidak berupaya untuk menghulurkan sumbangan harta benda dan barang keperluan, memadailah dengan berdoa dan menunaikan solat hajat memohon pertolongan Allah agar merahmati perjuangan saudara kita di bumi Palestin moga mereka tidak terus ditindas dan dizalimi. Firman Allah SWT; “Sesungguhnya orang yang beriman itu bersaudara, maka perdamaikanlah kedua antara mereka yang bertelagah, dan bertakwalah kamu kepada Allah, moga-moga kamu beroleh rahmat“ (Al-Hujurat: 11).

Untuk saya dan juga anda...wajarkah lagi kita bergembira bersuka-ria, tidur lena dibuai mimpi indah, melayan perasaan yang tidak berkesudahan dan asyik memikirkan masalah dan kekusutan yang seolah-olah tiada lagi jalan penyelesaian, sedangkan saudara kita di Palestin berterusan merana siang dan malam, diasak bedilan, bom dan juga peluru yang tidak bermata, sasaran pula tidak mengira dan tidak mengenal siapa, sama ada kanak-kanak, wanita atau golongan tua..semua menjadi mangsa kekejaman zionis Israel. Marilah kita sama-sama menadah tangan berdoa, bersolat hajat mohon pertolongan Allah agar menyelamatkan bumi Palestin daripada berterusan dibedil, ditindas dan dizalimi oleh zionis Israel yang tidak pernah tahu dan kenal erti simpati dan juga belas kasihan. Yakinlah...perjuangan saudara kita di Palestin akan terbalas jua akhirnya kalau tidak di dunia, InsyaAllah...di akhirat kelak kerana perjuangan mereka mempertahankan maruah agama semata-mata hanya kerana Allah...sebab itulah mereka tidak pernah kenal erti kalah, tidak mudah menyerah dan dalam diri mereka tiada istilah berputus asa. Perjuangan tetap mereka teruskan bagi memastikan bumi Palestin dan Masjidil Aqsa tidak dicerobohi dan dikuasai oleh golongan yang tidak berperikemanusiaan. Firman Allah SWT; “Sekiranya kamu membantu Allah, maka Allah akan membantu kamu dan memperkuatkan kakimu”. (Surah Muhammad: 7). “dan ingatilah Aku, maka Aku mengingati kamu, dan bersyukurlah kepadaKu, dan jangan sesekali kamu kufur" (Al-Baqarah: 152).

Saya dan anda...moga apa yang berlaku di bumi Palestin dapat kita jadikan iktibar dan pedoman..agar kita dapat memikirkan betapa saudara kita ada yang lebih menderita mengalami kesukaran, kesusahan dan kesulitan, hanya berbekalkan kekuatan aqidah dan iman sahaja menjadi senjata dan tunjang untuk menghadapi perit getir dugaan mereka dalam menjalani kehidupan dan meneruskan perjuangan. Sesungguhnya umat Islam di Palestin amat memerlukan doa kita untuk mengiringi perjuangan mereka yang tidak pasti bila akan berkesudahan..."Ya Allah...bantulah saudaraku di Palestin, hanya kepadaMu Ya Allah kami mohon pertolongan serta perlindungan, dan kepada-Mu jua ya Allah kami berserah" Amin.

Bertemu lagi...

1 comment:

  1. Mudah-mudahan Allah swt melindungi saudara Islam di Palestin dan juga kita semua di negara Malaysia yang bertuah ini. Ameen

    SHS:-)

    ReplyDelete