Monday, May 31, 2010

Mengapa dan Kenapa: Remajaku Jadi Begini?

Bismillahirrahmanirrahim...

Pagi ini saya bersama rakan sepejabat sempat bersembang seketika apabila membaca isu semasa yang sungguh mengguris jiwa…apa nak jadi dengan anak-anak remaja kita bakal pemimpin generasi akan datang yang berterusan tersilap langkah dan ramai pula yang mengandung anak luar nikah, apabila dilahirkan tidak kenal siapa ayah, maka anak ditinggalkan, dibunuh dan ditanam.. Betapa nyawa menjadi pertaruhan..maka hiduplah mereka berpanjangan bergelumang dengan dosa yang berterusan kerana hilang sudah arah tujuan. Situasi ini terjadi adakah kerana tiada lagi yang sudi menghulurkan bantuan untuk memberi bimbingan walaupun banyak mata yang memandang juga telinga yang mendengar atau diri sendiri tidak ingin melakukan perubahan kerana asyik melayari keseronokan, kembalilah ke pangkal jalan demi kehidupan pada masa hadapan.

Kerisauan sahaja tiada faedahnya, yang penting sekarang ialah apa yang sebenarnya patut kita lakukan..untuk membantu remaja sekalian, penyakit yang menular usah dibiarkan kerana bimbang mudaratnya lebih besar terhadap sekalian penghuni alam. Ibu, ayah, jiran tetangga serta ahli masyarakat, bagaimana sewajarnya kita memulakan langkah untuk membendung penyakit remaja yang bertindak mengikut selera dan hawa nafsu ini daripada berterusan menguasai diri? Betapa sekarang jelas sudah, kedapatan anak-anak remaja kita gagal mengawal diri, hati dan peribadi..ke mana hilangnya harga diri. Bagi kita, sudah pasti ada tanggungjawab yang perlu dipenuhi mendidik anak bangsa agar menjadi insan yang berkualiti dalam aspek jasmani dan juga rohani kerana kehidupan kita bukan berakhir di sini, akhirat sedang menanti. Bukan masa untuk menunding jari, siapa salah, siapa benar kerana yang paling utama ialah bagaimana untuk mengatasi dan menghulurkan khidmat bakti bagi membantu mengatasi gejala sosial yang semakin menjadi-jadi.

Untuk anak remaja sekalian...ingin sekali ummi berpesan, hati-hati dalam tindakan, jagalah batas pergaulan, etika pakaian jangan dipermudahkan, menutup aurat satu tuntutan agar diri terpelihara daripada mata liar yang memandang dan yang suka mengambil kesempatan. Duhai anakku, ummi merayu..maruah keluarga perlu dipelihara..kesilapan ibu ayah usah diambil kira kerana betapa besarnya pengorbanan mereka..yang diharapkan hanyalah kebahagiaan anak-anak dan mereka tidak pernah meminta.

Anak-anak sekalian..dengan rasa rendah diri ummi memohon, pilihlah rakan yang bukan tujuan untuk berseronok dan bersuka ria sahaja tetapi carilah sahabat yang boleh membawa anak ummi kepada kebaikan dan saling berpesan dengan kebenaran. Semalam ummi terkejut membaca akhbar, umur masih muda tetapi merelakan tubuh untuk dijamah kerana katanya ketagih sudah. Sedih sungguh hati ummi membaca berita yang begitu sensasi..Ya anak-anak belum terlambat lagi, mulakan langkah carilah orang yang boleh membantu..luahkan saja apa yang terbuku..kerana antara kita masih ada yang prihatin dan penyayang yang bersedia untuk mencurahkan kasih sayang sekiranya anak memerlukan. Jangan biarkan diri hanyut dengan godaan syaitan..apabila bersendirian dalam keadaan resah gelisah dan kegusaran..solat lima waktu jangan diabaikan, baca Al-Quran usah dilupakan..InsyaAllah, yakinlah akan terjelma ketenangan hati serta jiwa yang berpanjangan sebagai penawar segala kelukaan dan kekecewaan.

Rasulullah SAW bersabda; “Tidak mungkin berkumpul iman dan kufur dalam jiwa seseorang, dan tidak mungkin pula bersatu sifat jujur dan dusta padanya sekali gus sebagaimana tidak mungkin bersama sifat khianat dan amanah padanya dalam satu masa” (Hadis Riwayat Ahmad).

Untuk anak ummi dan anak remaja sekalian..belum terlewat untuk memperbetulkan kesilapan kerana ibu bapa dan masyarakat tetap sudi menerima dengan penuh kasih sayang..asalkan diri mahu lakukan perubahan serta pembaharuan. Mohonlah taubat apa yang salah dan tersilap kerana Allah Maha Pengampun, Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Anda dan saya, usah kita memejamkan mata..atau sekadar melihat masalah yang berlaku di sekeliling kita. Gejala buang bayi amat menggerunkan kita, bantulah anak remaja apa yang terdaya, bukan kita hendak menjaga tepi kain orang lain..tetapi kini apa yang berlaku tempiasnya tetap ada walaupun mereka bukan anak-anak kita tetapi umat Islam tetap bersaudara..anggaplah anak orang seperti anak kita kerana tiada ibu bapa yang merelakan anak-anak menjadi porak peranda dan ditimpa masalah yang tidak terduga. Sesungguhnya kepada Allah kita bergantung harap agar kita diberi kekuatan untuk terus membantu mereka yang sangat memerlukan.

Bertemu lagi...

No comments:

Post a Comment