Tuesday, May 25, 2010

Kemarahan Bukan Penyelesaian

Bismillahirrahmanirrahim...

Dalam mengharungi kehidupan, kita seringkali tersasar walaupun kita berazam dan bertekad untuk tidak mengulangi kesilapan lalu. Apabila situasi begini seringkali berlaku, kita akan dilanda kekecewaan dan kadangkala marah kepada diri sendiri kerana masih tidak mampu mengawal diri dan cepat memendam rasa, apatah lagi apabila idea kita tidak diterima, percakapan kita tidak didengari dan nasihat kita tidak dituruti. Walau bagaimanapun, kita perlu bijak mengawal situasi serta pandai mengurus emosi kerana bimbang padahnya buruk sekali.

Kesilapan orang lain kita mudah nampak, kesilapan diri sendiri jarang-jarang pula kita sedari. Ada kalanya apabila wujud ketidakpuasan hati, perasaan marah mula beraja di dalam diri kerana kita membiarkan emosi menguasai diri dan akal serta pemikiran sudah tidak membawa apa-apa erti. Kemarahan kita bukan suatu ubat yang mujarab sebaliknya ia lahir sekadar untuk memuaskan kehendak diri tanpa berlandaskan logik akal kurniaan Ilahi. Ya..kerana marah ada yang sanggup putuskan silaturrahim, juga sanggup bergaduh dan berperang serta berbunuhan sesama sendiri dan terkini hingga sanggup membunuh diri sendiri. Fenomena sebegini sungguh menjengkilkan, gerun sungguh rasanya apabila memikirkan kenapa kita manusia sanggup diperkudakan oleh syaitan..nafsu ammarah kalau tidak dibendung akan memberi kesan seumur hidup. Rasulullah SAW bersabda; “Marah itu adalah daripada syaitan, syaitan itu adalah daripada api, api boleh dipadamkan dengan air, maka apabila kamu marah berwuduklah” (Riwayat Al-Imam Ahmad).

Saya dan anda, sekadar peringatan..kalau kita tahu marah, orang lain pun ada sifat marah. Tetapi yang membezakan kita dengan orang lain ialah bagaimana kita menguruskan kemarahan. Kita perlu bijak mengurus kemarahan..marah yang melulu menunjukkan betapa kurangnya kesabaran, sewaktu marah lebih baik diam atau menjauhkan diri kerana pada saat itu lebih baik kita menyendiri agar kelemahan kita dapat dikawal rapi. Sabar..sabar..sabar..itulah senjata kekuatan diri untuk kita yang sering diuji. Firman Allah SWT; “Alif lam mim, adakah manusia itu mengira mereka akan dibiarkan begitu sahaja untuk berkata kami telah beriman, sedangkan mereka itu belum diuji lagi? Sesungguhnya Kami telah menguji orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah itu mengetahui orang yang benar dan sesungguhnya Dia juga mengetahui orang yang berdusta.” (Al-‘AnKabut: 1-3).

Justeru..sekiranya dilanda musibah, ditimpa ujian dan cabaran, kemarahan bukannya jalan penyelesaian tetapi kesabaran akan dapat membantu menaikkan darjah keimanan. Marah kita biar bertempat dan berpada. Jangan ia membawa kerosakan kepada hati dan jiwa, natijahnya tindakan kita berlandaskan tuntutan nafsu semata-mata, yang rugi tentulah kita.

Anda dan saya, kita perlu menghormati diri sendiri dan menghormati hak orang lain juga. Janganlah terlalu mengharapkan orang lain menjadi seperti kita kerana Allah jadikan manusia pelbagai ragam, bentuk dan paras rupa. Silaturrahim yang terjalin jangan sekali-kali diputuskan begitu sahaja disebabkan dendam kesumat dan kemarahan luar biasa yang menyebabkan kita terus bersengketa. Bersyukurlah kita masih berpeluang untuk melayari kehidupan di dunia. Justeru..berbuat baiklah kerana saya dan anda tidak akan kerugian apa-apa, amalkan senyum, salam dan sayang kerana umat Islam semuanya bersaudara. Oleh itu, wajarlah kita saling bertolongan antara satu sama lain.

Mudah-mudahan anda dan saya, Allah kurniakan kelembutan hati buat kita agar mudah berlapang dada menerima nasihat dan teguran serta bersedia untuk saling bermaafan atas kesilapan dan kesalahan kerana kita semua serupa sebagai hamba Allah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Bertemu lagi...

No comments:

Post a Comment