Saturday, May 15, 2010

Wanita-Hargai Diri Anda

Bismillahirrahmanirrahim...

Hidup tidak selalunya indah, adakalanya kita terduga dengan perkara-pekara yang tidak disangka-sangka. Harapan kita agar sebarang musibah yang berlaku bukan atas kesilapan sendiri kerana sengaja membahayakan diri. Apabila membuka majalah dan menonton TV, alangkah hiba rasa hati kerana hebatnya sekarang golongan wanita dieksploitasi..untuk melariskan produk jualan termasuk fesyen, bahan kecantikan serta ubat-ubatan. Kecewa sungguh rasanya kerana wanita tidak dipelihara agar kehormatannya sentiasa terjaga. Wanita adalah ibu dan juga isteri..mulianya mereka sebagai pendidik generasi..moga diri kita wanita, mampu menjadi contoh yang terbaik untuk diteladani.

Saya pernah mendengar ustaz berkata, “amat mudah untuk wanita masuk syurga..laksanakan perintah ALLah, jaga solat lima waktu, berpuasa dan taati suami..tanggungjawab mencari nafkah bukannya terbeban ke atas isteri”. Ya..mudah bunyinya tetapi amat sukar untuk melaksanakannya, walaupun kita menyedari jaminan syurga Allah menanti untuk wanita yang mentaati perintah Allah dan mentaati suami. Sebagai wanita, kita perlu berusaha menjaga penampilan diri, perintah menutup aurat perlu sentiasa dipatuhi usah tunggu lagi, tiada istilah tidak bersedia, tiada sebab belum cukup masa..tunaikanlah segera demi menjaga kehormatan kita.

Wanita bukan bahan pameran..untuk ditonton oleh semua orang segala kecantikan dan kejelitaan kerana ia sekadar memberi keseronokan dan kepuasan kepada mata yang memandang sedangkan diri kita seorang wanita sentiasa berada dalam kerugian. Rasulullah SAW bersabda: "Hai Asma‘! Sesungguhnya seseorang perempuan apabila sudah cukup umurnya, tidak patut diperlihatkan tubuhnya itu, melainkan ini dan ini-sambil menunjukkan muka dan dua tapak tangannya." (Riwayat Abu Daud). Ya..seandainya kita benar mencintai Rasulullah, usah bertangguh lagi..bersegeralah mengikuti ajarannya kerana terlalu besar hikmah di sebaliknya.

Siapalah yang mampu sentiasa mengawasi dan mendisiplinkan kita, kalau kita sendiri tidak mahu dan tidak berhasrat untuk melakukannya. Apatah lagi, kita dikatakan cukup dewasa dan cukup bijak untuk mengatur kehidupan sendiri, walhal suruhan Allah yang mudahpun kita gagal patuhi. Dalam Islam wanita begitu dimuliakan dan diletakkan pada taraf yang tinggi, kalau ke masjid untuk menunaikan solat pun tidak digalakkan untuk wanita, apatah lagi untuk ke tempat yang lebih terdedah kepada pandangan dan pergaulan bebas bersama lelaki. Bukan maksudnya wanita tidak boleh keluar bekerja, tetapi akhlak dan adab perlu sentiasa dipelihara, batasan pergaulan perlu dijaga dan redha suami itulah kemuncaknya agar pekerjaan dan rezeki yang diperoleh mendapat keberkatan untuk membantu ekonomi suami. Rasulullah SAW bersabda; “Bagi seorang wanita menunaikan solat di tempat tidurnya adalah lebih baik daripada menunaikannya di biliknya, dan menunaikannya di biliknya adalah lebih baik daripada menunaikannya di rumahnya, dan menunaikannya di rumahnya adalah lebih baik daripada menunaikannya di masjid”. (Riwayat Abu Daud, Ahmad).

Anda dan saya, marilah sama-sama kita berazam dan bertekad untuk segera melakukan perubahan..mungkin pandangan mata dan nafsu mengatakan tidak cantik tetapi pandangan hati dan akal budi menggambarkan darjat, kemuliaan dan kehormatan..kesannya, InsyaAllah..mata-mata nakal tidak berani mengusik apatah lagi untuk menjamah sesuka hati. Ada juga antara kita yang berkata, “jangan nilai seseorang berdasarkan pandangan luaran sahaja… apa yang dipakai…apa yang dibuat..mungkin hatinya baik..siapa yang sangka, wanita yang bertudung pun belum tentu baik hati dan akhlaknya dan bukan jaminan masuk ke syurga”. Begitulah alasan bagi wanita yang culas untuk memakai tudung, kesalahan orang lain dicari-cari untuk menutup kekurangan diri. Ya..tiada salahnya wanita itu bertudung kerana sekurang-kurangnya kewajipannya menutup aurat telah dipatuhi..tetapi bagaimana dengan anda yang belum..bila dan apa nak ditunggu lagi? Yang lain terserah kepada Allah Yang Maha Esa kerana segala penilaian adalah berdasarkan neraca Allah dan rasulNya bukannya berdasarkan lintasan pemikiran kita semata-mata.

Saya dan anda, kita wanita beruntung orangnya..sesuatu yang kita rasa susah apabila kita laksanakan kerana Allah begitu banyak pahalanya begitu juga dengan memakai tudung. Apabila kita menutup aurat setiap saat kita akan mendapat pahala, memasak untuk keluarga serta suami juga pahala dan mendidik anak-anak di rumah juga pahala. Sabda Rasulullah SAW; “Sesungguhnya bagi kamu ganjaran pahala berdasarkan kepada kadar keletihan dan dan belanja ikhlas kamu”. (Riwayat Ad-Dar Qutni dan Al-Hakim). Rebutlah peluang pahala yang terbuka luas seandainya kita menghendakinya.

Bagi yang bergelar lelaki dan suami..bantulah isteri untuk meraih sebanyak pahala agar dapat menjadi bekalan untuk ke syurga..pimpinlah anak isteri agar tidak terus lalai dan leka, bagi sokongan dan dorongan serta peringatan kepada kami yang bergelar isteri serta anak-anak agar melaksanakan segala suruhan dan meninggalkan segala laranganNya kerana kami tidak rela mengheret suami ke neraka disebabkan perlakuan kami yang mungkin tidak mendengar kata serta mengingkari perintah Allah dan RasulNya.

Saya dan anda…ke hadrat Allah kita mohon keampunan, kepada suami kita mohon kemaafan sekiranya kita terlanjur dalam perbuatan, tingkah laku dan juga percakapan kerana kita semua hamba Allah yang kadangkala begitu lemah dalam mengharungi ujian dan cabaran. Mudah-mudahan kehidupan kita sentiasa mendapat keberkatan, kerahmatan dan di bawah perlindungan Allah Yang Maha Kuasa.

Bertemu lagi...


No comments:

Post a Comment