Friday, May 28, 2010

IKHLASkah Kita? Diri Sendiri Ada Jawapannya

Bismillahirrahmanirrahim...

Semalam saya bersama rakan-rakan bertungkus lumus menyiapkan laporan kajian, kerana kami perlu siapkannya segera mengikut tempoh yang telah ditetapkan. Walaupun dalam keadaan tertekan, suasana tetap ceria kerana masih ada gurau senda antara kami disusuli pula gelak ketawa. Bukan apa, sekadar untuk mengurangkan tekanan apabila pemikiran sudah tepu hendak menulis satu ayat pun kadangkala sudah tidak mampu. Yang penting bagi kami, kerja perlu dibereskan mengikut perancangan tidak ada perkara yang boleh dijadikan alasan. Kami tidak pernah berkira dalam melaksanakan tugasan, yang penting kami mendapat sokongan dan dorongan daripada pihak atasan.

Alhamdulillah..indahnya kerja secara berpasukan seandainya semua kita mengambil tanggungjawab dan melaksanakan apa yang diamanahkan, sebab itulah apabila hendak memilih ahli pasukan perlu dikenalpasti mereka yang benar-benar sanggup bekerja bersama-sama bukan hanya tahu mendelegasi sahaja, kerana golongan sebegini akan menyusahkan dan menambah beban kepada kita..bercakap lebih, idea melambak tetapi apabila tiba peringkat pelaksanaan tidak mahu melakukan dan sekadar menjadi pemerhati sahaja serta sanggup membiarkan sahabat yang lain bertungkus lumus untuk mengeluarkan hasil, menyiapkan kerja. Ya..tanyalah diri sendiri, ikhlaskah kita dengan kerja kita? Atau sekadar mengharapkan gaji dan pangkat sahaja, apabila tiada pangkat kita sering kecewa dan mulalah membuat kerja secara sambil lewa.

Dalam organisasi pelbagai ragam dan karenah yang boleh kita saksikan, seronok memerhati bukan apa sekadar memikirkan betapa hebatnya ciptaan Yang Maha Kuasa. Apabila ada peluang bersembang, pelbagai cerita yang kedengaran, ada yang berkata, “kita penat bekerja..tetapi dia yang dapat nama, sedangkan dia sekadar penumpang sahaja..selepas itu lepas tangan begitu sahaja tanpa bertanya khabar tentang susah dan senangnya”. Pelbagai perancangan dilakukan untuk meningkatkan prestasi organisasi termasuk program mentor dan mentee, sudah semestinya harapan kita semua program yang dirancang biarlah terisi jangan sekadar pada nama, kerana langsung tiada faedahnya nanti. Seandainya ingin ia terlaksana..tunaikan tanggungjawab dengan bijaksana agar ganjaran berterusan dapat dinikmati daripada Allah yang Maha Mengurnia.

Kalau kekecewaan melanda diri kerana tidak mendapat penghargaan organisasi, tabahkan hati, berusaha...ikhlaskan diri kerana yakinlah Allah akan memberi kepada orang yang ikhlas berbudi dan berbakti. Kalau untungnya tidak kedapatan di organisasi, InsyaAllah anak cucu kita bakal menikmati..nikmat ganjaran bukannya pangkat dan harta sahaja tetapi kesihatan, ketenangan, kebahagiaan dan keharmonian tiada ternilai harganya. Kalau berpangkat tetapi keluarga berantakan bukan suatu nikmat namanya, begitu juga banyak harta tetapi sakit sentiasa, dan walaupun kaya raya serta disanjung masyarakat tetapi hati dan jiwa tidak peroleh bahagia dan ketenangan maka segala yang ada akan menjadi sia-sia. Ya..sekadar hebat pada pandangan mata manusia, diri sendiri penuh derita dan belum tentu Allah suka, tiada gunanya...

Kadangkala sebagai manusia, terdetik juga di hati kita, yang pandai mengampu dan bercerita, menunjukkan hebat apabila berhadapan dengan ketua..merekalah akhirnya yang terpilih untuk merangkul pangkat, pingat dan piala. Bagi anda yang dilanda kecewa, ayuh kita ketepikan perasaan gundah gulana..kerana apa yang dinikmati bukan melalui usaha dan kebolehan diri akan menyebabkan jiwa merana, tidak akan peroleh ketenangan kehidupannya kerana walaupun manusia tidak mengetahui sifat dalamannya tetapi balasan Allah tetap ada tunggulah sama ada lambat atau cepatnya saja.

Justeru saya dan anda, tunaikan amanah dan tanggungjawab seikhlas dan sebaik mungkin, hak orang jangan sekali-kali kita ambil kerana untuk menaikkan diri sendiri. Moga kehidupan kita terus aman dan harmoni tanpa diiringi penyakit hati, dengki mendengki kerana tiada faedahnya. Bergembiralah dan bersyukurlah apabila sahabat kita memperoleh rezki apatah lagi memang mereka layak kerana kecemerlangan mereka terbukti dan keikhlasan mereka melaksanakan tanggungjawab dapat diperhati tanpa berterusan mendelagasi tugas sesuka hati…yang berat sama dipikul dan yang ringan sama dijinjing…itulah yang sepatutnya semangat yang perlu diterapkan dalam organisasi.

Moga anda dan saya..sentiasa mengawasi diri sendiri kerana tingkah laku kita sentiasa diperhati bukan sahaja oleh rakan dan sahabat di sekeliling, tetapi juga yang paling penting Allah Maha Mengetahui apa yang tersembunyi di dalam hati yang tidak diketahui oleh orang lain. Firman Allah SWT; "Maka tetaplah kamu pada jalan yang benar, sebagaimana diperintahkan kepada mu dan juga kepada orang yang telah taubat beserta kamu dan janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan" (Surah Hud: 112). Mudah-mudahan kita di bawah peliharaan Allah SWT sentiasa pada setiap waktu dan ketika.

Bertemu lagi...

No comments:

Post a Comment