Monday, May 24, 2010

24 Jam - Adakah Belum Mencukupi?

Bismillahirrahmanirrahim...

Hujung minggu berada di rumah, memang terasa sibuk tak menentu, hinggakan tidak tahu apa yang nak dilakukan dahulu. Walau apapun, yang utama dan penting perlu saya dahulukan agar kehidupan seharian berjalan lancar seperti apa yang diimpikan. Di pejabat sekarang 5S iaitu sisih, susun, sapu, seragam dan sentiasa amal menjadi satu budaya yang sedang dipraktikkan. Kenapa tidak saya aplikasikan di rumah sahaja agar tatacara pengurusan rumahtangga lebih terancang dan sistematik, waktu yang ada dapat digunakan secara berkualiti selebihnya apa yang dirancang dapat direalisasikan dengan baik dan berkesan.

Sewaktu di pejabat kita sering merungut tidak cukup masa kerana tugasan yang diamanahkan teringin sekali untuk diselesaikan segera. Bermula jam 7.30 pagi sudah melekat di meja tetapi kerja yang ada tidak dapat disempurnakan juga. Terfikir juga saya..adakah kita gagal dalam menguruskan masa, diri ini mungkin rasa bersalah kalau berjam-jam berada di kafetaria atau bersembang tanpa ketahuan tajuk perkara. Pulang lambat bukan bermakna produktif seandainya masa yang tersedia tidak digunakan secara berhati-hati agar manafaat semaksimum mungkin diberikan kepada organisasi. Segera pulang tepat pada waktunya bukan melambangkan tidak sanggup bekerja lebih masa, tetapi tuntutan rumahtangga juga perlu diberi perhatian secukupnya. Yang penting sewaktu di pejabat elakkan daripada membazir masa, leka bercerita dan melawat dari satu meja ke satu meja kerana bimbang ia boleh mendatangkan dosa. Sabda Rasulullah SAW; “Sesiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Sesiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya..” (Riwayat Baihaqi).

Ya..saban hari terasa benar cepat sungguh masa berlalu, melayari facebook dan internet juga sudah cukup mencuri waktu yang ada. Betapa ruginya kita seandainya kita tidak mengambil berat dan kurang bijak mengendalikan masa kerana seandainya ia tidak diberi perhatian masa tersebut menjadi sia-sia, kerana mana mungkin kita mampu meraih kembali masa yang telah berlalu pergi. Justeru anda dan saya, kita perlu mengurus dan menyusun masa dengan baik....agar kita boleh mengelakkan diri daripada melaksanakan sesuatu yang tidak penting serta tidak berfaedah apatah lagi sekiranya ia dilakukan tanpa matlamat dan hala tuju yang jelas sedangkan perkara yang penting ditinggalkan begitu sahaja. Oleh itu..peri mustahaknya, yang utama perlu diutamakan, yang penting perlu didahulukan dan yang tidak terdesak boleh dikemudiankan.

Yakinlah..apabila kita mampu menyusun masa dengan baik, masa yang ada akan dapat diuruskan dengan sempurna..24 jam sebenarnya sudah memadai, banyak ruang yang boleh diisi..jadi usah kita merungut lagi..masa yang ada dikatakan tidak mencukupi sedangkan Allah Maha Mengetahui apa yang baik untuk kita ciptaanNya. Firman Allah SWT; “Demi masa sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh dan nasihat–menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat-menasihati supaya menetapi kesabaran”. (surah Al-Asr: 1-3).

Anda dan saya, kita mulakan langkah agar mementingkan masa, elakkan daripada pekerjaan dan perbuatan yang sia-sia kerana masa itu sebenarnya terlalu berharga, tidak boleh dijual beli dengan wang ringgit dan harta benda untuk mendapatkannya semula. Bukan kita tidak cukup masa, yang paling penting setiap saat, setiap minit, setiap jam dan setiap ketika dimanafaatkan sebaik mungkin supaya masa yang berkualiti penuh terisi kerana banyak tanggungjawab yang perlu dilunaskan, banyak perkara yang perlu dilangsaikan. InsyaAllah..kita berusaha memastikan masa yang ada mencukupi buat kita.

Bertemu lagi...

No comments:

Post a Comment